جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

بحران تامین قطعات یدکی خودرو: تاثیر حذف ارز نیمایی و افزایش نرخ دلار بر بازار

بحران تأمین قطعات یدکی خودروهای چینی و وارداتی: تاثیرات حذف ارز نیمایی و افزایش نرخ دلار

موضوع تأمین قطعات و لوازم یدکی خودروهای چینی و وارداتی به طور روزافزون به یک بحران تبدیل می‌شود. در حال حاضر، با حذف ارز نیمایی و جایگزینی آن با نرخ توافقی، بازار بسیاری از کالاهای تولیدی و وارداتی تحت تأثیر این تغییرات قرار گرفته و ملتهب شده است. با وجود برخی نوسانات ارزی، به نظر می‌رسد بازار خودرو کمتر از تغییرات نرخ ارز تأثیر پذیرفته است. نکته عجیب این روزها، کاهش قیمت برخی خودروها به رغم رشد نرخ دلار است که این موضوع توجه بسیاری را جلب کرده است.

جایگزینی دلار توافقی و افزایش هزینه‌ها

با این حال، محاسبات نشان می‌دهند که جایگزینی دلار توافقی باعث افزایش هزینه قطعه‌سازان و در نتیجه افزایش هزینه تولید در بازار افترمارکت خواهد شد. گزارش‌های فعالان بازار قطعات یدکی نشان می‌دهند که به رغم کاهش تأثیر دلار بر قیمت خودرو، بازار قطعات یدکی خودرو همچنان تغییرات زیادی نداشته است. این وضعیت، ابهامی ایجاد می‌کند که آیا با حذف ارز نیمایی و ادامه روند صعودی نرخ دلار، بازار خودرو و قطعات یدکی بدون تغییر قیمت باقی خواهد ماند؟

تأثیرات حذف ارز نیمایی بر واردات قطعات

کارشناسان بر این باورند که بسیاری از قطعات و مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودروسازی پیشتر با ارز نیمایی تأمین می‌شد. حالا با حذف دلار نیمایی و جایگزینی آن با نرخ توافقی که هر روز قیمت‌های جدیدی را به ثبت می‌رساند، به زودی شاهد تأثیرات منفی این وضعیت بر بازار خودرو و صنایع وابسته خواهیم بود.

در واقع، با حرکت اخیر بانک مرکزی در جهت تک نرخی کردن نرخ ارز، واردکنندگان و تولیدکنندگان قطعات که پیش‌تر واردات خود را با ارز نیمایی انجام می‌دادند، حالا مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتری برای تأمین ارز خواهند بود. روند اخیر در تغییرات نرخ دلار، نشان می‌دهد که بازار خودرو و قطعات یدکی برای جبران فاصله ایجاد شده، مجبور به افزایش قیمت خواهند شد.

چالش‌ها در تأمین قطعات داخلی و خودروهای چینی

این تحولات در حالی رخ می‌دهند که در سال‌های اخیر، افزایش نرخ ارز و نوسانات اقتصادی فشار زیادی به بازار لوازم یدکی وارد کرده است. تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با مشکلاتی از قبیل افزایش قیمت‌ها و ناتوانی در تأمین قطعات مواجه هستند. از سوی دیگر، کمبود انرژی و مشکلات زیرساختی در بخش تولید باعث بروز اختلالات بیشتر در تأمین و عرضه قطعات داخلی شده است. به علاوه، خودروهای چینی که حدود ۲۵ درصد از بازار خودرو کشور را به خود اختصاص داده‌اند، برای مالکان خود چالش‌های خاصی در زمینه تأمین قطعات ایجاد کرده‌اند.

بهبود وضعیت بازار قطعات یدکی و توجه به تولیدات داخلی

با این وجود، فعالان بازار قطعه یدکی معتقدند که وضعیت بازار نسبت به گذشته بهتر شده است. در گذشته، به دلیل اختلاف قابل توجه قیمت ارز نیمایی و بازار آزاد، واردات قطعات خارجی مقرون به صرفه بود و خودروسازان و بازرگانان تمایل زیادی به خرید قطعات خارجی داشتند. اما با رشد قیمت ارز و نزدیک شدن آن به بهای بازار آزاد، واردات قطعات دیگر مقرون به صرفه نیست و توجه‌ها به تولیدات داخلی معطوف می‌شود. این تغییر رویکرد می‌تواند در آینده رقابت در بازار لوازم یدکی را افزایش دهد.

رکود تورمی و پیش‌بینی افزایش قیمت‌ها

ارزیابی‌ها نشان می‌دهند که همچنان رکود تورمی در بازار لوازم یدکی حاکم است. گزارش‌ها از توزیع‌کنندگان عمده و فروشندگان نشان می‌دهند که فروش قطعات خودرو حداقل ۳۰ درصد کاهش داشته است که عمدتاً ناشی از کاهش قدرت خرید مشتریان است. با نزدیک شدن به پایان سال و افزایش تقاضا برای قطعات، همچنین کمبود انرژی و مشکلات زیرساختی، انتظار می‌رود که تولید کاهش یابد و در نتیجه قیمت‌ها همراه با رشد نرخ ارز افزایش یابند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار