عضو هیات رییسه انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور با بیان اینکه کمبود نقدینگی بزرگترین معضل قطعه سازان و خودروسازان است، نسبت به احتمال توقف خطوط تولید در صورت تداوم این مشکل هشدار داد.
این مشکل اکنون تاثیر خود را بر تیراژ تولید گذاشته و شمارگان تولید خودروسازان و قطعه سازان با کاهش مواجه شده است. کمبود نقدینگی معضلی نیست که بتوان آن را یکشبه حل کرد و در حال تبدیل شدن به یک بحران است.
این عضو هیات رئیسه انجمن قطعه سازان همگن یادآور شد: زنجیره تامین بسیار عریض و طویل بوده و از واردات مواد اولیه تا تامینکنندگان داخلی و زیرمجموعهها را شامل میشود و این مسئله، انرژی زیادی از آنها خواهد گرفت و توان شان را تحلیل خواهد داد، حتی اگر تزریق نقدینگی انجام شود شاید تا چند ماه طول بکشد که زنجیره بتواند دوباره کمر راست کند.
وی در ادامه به نتایج حاصل از حضور نمایندگان انستیتو نامی روسیه (PSM) در کشورمان و جلسات آنها با مسئولان وزارت صمت و قطعه سازان اشاره کرد و اظهار داشت: طی آخرین جلسه ای که با نمایندگان این انستیتو برگزار شد، انتظارات روسها از صنعتگران ایرانی بهطور رسمی دریافت شد و به نظر می رسد تلفیق پتانسیل زنجیره تامین همراه با تجربه چند ساله صنعتگران ایرانی در روسیه میتواند در کنار نیاز و توانمندی انستیتو نامی، اتفاقات خوبی را در این عرصه رقم بزند.
دوستزاده از تشکیل یک کارگروه پنج نفره در این راستا متشکل از سه نفر از نمایندگان انجمن همگن قطعهسازان، یک نفر نماینده وزارت صمت (که نماینده خودروسازان نیز هست) و یک نفر نماینده PSM خبر داد که باید تشکیل این کارگروه نیز به طرف روسی اعلام شود.
وی اظهار داشت: به پیشنهاد PSM، امکانات و دفاتر آن در شهرهای مسکو و سنت پترزبورگ به منظور پیگیری امور در اختیار انجمن قرار خواهد گرفت.
برپایه این گزارش، مهرماه مسئولان انستیتو نامی روسیه که در حقیقت تعیینکننده استراتژی صنعت خودروی این کشور است، در تهران حضور یافتند؛ این انستیتو ضمن ایدهپردازی در این صنعت، به ارائه خدمات تست برای خودروسازان و قطعه سازان، همچنین طراحی خودرو، طراحی پلتفرم، انتقال فناوری و غیره میپردازد.
نمایندگان این انستیتو اعلام کردند که مطابق دستور رئیسجمهور روسیه، تا سال ۲۰۳۵ باید ۸۰ درصد خودروهای موجود در این کشور و قطعات آنها داخلیسازی شود که فرصت بسیار خوبی برای صنعتگران ایرانی است.
مسئولان این انستیتو نشستی با «منوچهر منطقی» معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، همچنین اعضای انجمن صنایع همگن قطعهسازی داشتند و پس از این جلسات مقرر شد اقداماتی به صورت عاجل در دستور کار قرار گیرد و روسها خواستار سرعت بخشی به شکلگیری ارتباطات فیمابین شدند.
در این زمینه مقرر شد کارگروههایی با تعداد افراد اندک، اما چابک و سریع در تصمیمگیری در دو کشور تشکیل شود که مورد حمایت خودروسازان و قطعه سازان دو کشور، همچنین وزارتخانههای صنعت طرفین باشد.