علی بهرامی در نخستین همایش قطعهسازان زنجیره تأمین شرکت کرمان موتور، ویژگی اصلی همکاری کادک با شرکتهای قطعهسازی را «کارکردن به صورت تک سورس» دانست.
وی در این خصوص گفت: “در کرمان موتور، ما فقط به یک شریک برای تولید هر قطعه نیاز داریم که انجام این کار بسیار چالشبرانگیز است. البته به دلیل محدودیتهای ظرفیت و برخی مسائل خاص در تولید بعضی قطعات، گاهی اوقات به دنبال سورسهای دیگر میرویم، اما این یک استثناست.”
بهرامی بر این نکته تأکید کرد که همواره منافع اقتصادی قطعهسازان را در همکاری با کرمان موتور در نظر گرفتهایم و افزود: “مهمترین اصل ما در کادک این است که اگر در کیفیت تولید یکی از قطعهسازان زنجیره تأمین مشکلی شناسایی شود، از تکرار آن جلوگیری کنیم.”
وی ادامه داد: “کپیسازی قطعات معمولاً با کاهش کیفیت همراه است. به همین دلیل، ما همواره به دنبال بهبود مستمر در فرآیندهای تولید خود هستیم. با توجه به اینکه هم کرمان موتور و هم قطعهسازان از بخش خصوصی هستند، هیچکدام از قراردادها و توافقاتمان تحت تأثیر انتظارات غیرمستقیم نخواهد بود.”
مدیرعامل کادک در مورد وضعیت کنونی صنعت خودروسازی و زنجیره تأمین گفت: “افزایش بیرویه زنجیره تأمین به نفع صنعت خودروسازی و کشور نیست. حتی رشد بیش از حد کادک نیز مفید نخواهد بود و باید به سمت تیرینگ شدن قطعهسازان حرکت کنیم. اساسنامه تیرینگ کادک در سال آینده تهیه و تدوین خواهد شد.”
بهرامی همچنین به انتقاد از برخی شرکتهای قطعهسازی داخلی پرداخت که در هفت تا هشت سال گذشته هیچ تحولی در روند تولید خود ایجاد نکردهاند و افزود: “برخی از قطعهسازان هنوز نمیخواهند از تولید خودروهای پراید، پژو و سمند خارج شوند. اگر قرار باشد توافقی با این شرکتها صورت گیرد، نیاز است که در کسب تکنولوژی و دانش تولید روز پیشرفت کنند تا بتوانند ضعفهای موجود را جبران کنند.”
مدیرعامل کادک در ادامه اظهار داشت: “قیمت برخی قطعات داخلی حتی با احتساب هزینه حمل و گمرک، ۴۰ تا ۴۵ درصد گرانتر از نمونههای وارداتی است. متأسفانه در برخی شرکتها هنوز مفاهیم قیمت تمامشده و رقابتی شدن قیمت به درستی پیادهسازی نشده است.”
وی همچنین از لزوم مهندسی قیمت در صنعت قطعهسازی مانند مهندسی تولید و مواد سخن گفت و افزود: “اگر توان رقابت در تولیدات داخلی را نداشته باشیم، مفهوم ساخت داخل زیر سؤال خواهد رفت. در حال حاضر، ۳۰ تا ۴۰ درصد از قطعات نیاز به بازنگری در قیمتگذاری دارند.”
بهرامی در پایان از هفت شاخص کلیدی برای الزامات زنجیره تأمین ۲۰۲۵ نام برد و تأکید کرد:
“اثرگذاری هوش مصنوعی، مدیریت دادهها، مزیت رقابتی، مدیریت ریسک، محیطزیست و منابع انسانی باید بیش از پیش در فرآیندهای زنجیره تأمین و فعالیتهای قطعهسازان مورد توجه قرار گیرد.”
وی در خاتمه اشاره کرد که: “وضعیت فعلی خودروهای داخلی باعث نارضایتی مردم شده است و رسالت ما و تیم کادک این است که با برنامهریزی صحیح و عملکرد مؤثر، شرایط را برای تولید و عرضه خودروهای باکیفیت تغییر داده و رضایت جامعه را جلب کنیم.”