دبیر انجمن قطعهسازان ایران، مازیار بیگلو، در صحبتهای اخیر خود اظهار داشت که شرکتهای قطعهسازی به دور از حواشی و مسائل جانبی، تمرکز اصلی خود را بر تولید و تأمین نیازهای خطوط تولید خودروسازان قرار دادهاند. وی تاکید کرد که این رویکرد، همزمان با هدف ارتقای کیفیت و کاهش هزینهها، ضرورت دارد تا در راستای رفع چالشهای صنعت خودرو، فعالیتهای خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی کنند.
طبق گزارشهای منتشر شده، بیگلو در ادامه به دغدغههای زنجیره تأمین اشاره کرد و از مدیران ارشد گروه صنعتی ایرانخودرو و اعضای هیات مدیره درخواست نمود که به نیازهای قطعهسازان توجه بیشتری نشان دهند. از جمله مواردی که دبیر انجمن قطعهسازان به آن اشاره داشت، پرداخت بهموقع مطالبات قطعهسازان بود. وی این نکته را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد که بدون تأمین نقدینگی کافی، نمیتوان انتظار داشت که قطعهسازان بتوانند به صورت پایدار و مستمر در خدمت خودروسازان باشند.
بیگلو همچنین بر اهمیت تعامل و همکاری دوسویه بین قطعهسازان و خودروسازان تاکید کرد و افزود که تنها از طریق این همکاری میتوان بسیاری از نگرانیهای موجود در صنعت خودرو را برطرف نمود. وی در این خصوص اظهار داشت که اگر این تعاملات به درستی شکل گیرد، میتوان به راحتی موانع موجود را از پیش رو برداشت و به رشد و پیشرفت این صنعت مهم کمک کرد.
در بخش دیگری از صحبتهای خود، دبیر انجمن قطعهسازان ایران از خودروسازان خواست تا نیازهای خود را بهصورت شفاف و دقیق اعلام کنند تا قطعهسازان بتوانند طبق برنامهریزیهای مشخص، قطعات مورد نیاز خود را تولید کنند. وی بهویژه بر اهمیت اطلاعرسانی بهموقع در خصوص برنامههای تولیدی و روند حذف خودروهای قدیمی و تولید مدلهای جدید خودروها تاکید کرد. به گفته وی، این شفافسازی به قطعهسازان این امکان را میدهد که با دقت بیشتری به پیشبینی نیازهای تولیدی خود بپردازند و تولیدات خود را با توجه به تغییرات در تقاضای بازار تنظیم کنند.
بیگلو همچنین با اشاره به ظرفیتهای بالای موجود در زنجیره قطعهسازی کشور، خاطرنشان کرد که با توجه به توانمندیهای موجود، ایران این پتانسیل را دارد که به راحتی دو میلیون دستگاه خودرو در سال تولید کند. این موضوع نشاندهنده توان بالقوه صنایع قطعهسازی کشور در تامین نیازهای داخلی و حتی صادرات محصولات به سایر کشورها است.
وی در پایان، بر ضرورت ایجاد همکاری بیشتر بین خودروسازان و قطعهسازان تاکید کرد و گفت که تنها از طریق تعامل سازنده، شفافیت در برنامهریزیها و توجه به منافع دو طرف است که میتوان به رشد پایدار در صنعت خودرو دست یافت. بیگلو این نکته را نیز مطرح کرد که صنعت خودرو یکی از ارکان حیاتی اقتصاد کشور است و برای رسیدن به توسعهای پایدار، باید همگان در این صنعت به یکدیگر اعتماد کرده و در جهت رفع مشکلات و بهبود شرایط، همکاری کنند.