محبی نژاد: صبر سبز قطعهسازان به صبر سیاه تبدیل شده است
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور، در گفتگو با بازار، از وضعیت بحرانی قطعهسازان خودرو و بلاتکلیفی موجود در سیاستگذاریها انتقاد کرد و گفت: «صبر سبز امروز قطعهسازان در سایه بلاتکلیفی در سیاستگذاری و تصمیمگیریها به صبر سیاه تبدیل شده است و طاقتها طاق شده است.»
چالشهای صنعت خودرو در شرایط اقتصادی فعلی
زنجیره تأمین خودروسازان یکی از مهمترین ارکان پیشرفت و توسعه صنعت خودرو است. در سالهای اخیر، قطعهسازان خودرو کشور با تابآوری فراوانی در برابر تحریمها، برای حفظ رشد تیراژ، ارتقای کیفیت و بهبود عرضه محصولات تلاش کردهاند. اما متأسفانه «خودروسازان» و «سیاستگذاران صنعتی» در کشور، به جای توجه به این تلاشها و حفظ این سرمایه ملی، کمترین توجه را به حل مشکلات قطعهسازان داشتهاند. این در حالی است که با افزایش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و هزینههای تولید، ادامه روند بهبود صنعت خودرو بدون تغییر در سیاستهای وزارت صمت دولت چهاردهم غیرممکن به نظر میرسد.
تأثیر تغییرات قیمتها بر تزریق نقدینگی
آرش محبی نژاد در ادامه بیان کرد: «اصلاح نسبی قیمتها باید منجر به تزریق نقدینگی کافی به زنجیره تأمین شود تا صنعت خودرو از زیاندهی خارج شود و تیراژ تولید افزایش یابد. این نقدینگی میتواند مانع از ادامه زیاندهی خودروسازان و شکستن حباب قیمتی در بازار شود.»
صبر سبز تبدیل به صبر سیاه؛ آینده صنعت خودرو در خطر است
محبی نژاد ادامه داد: «قطعهسازان ما در شرایط سخت اقتصادی به عنوان افسران جبهه اقتصادی تلاش کردهاند که چرخ صنعت خودرو را متوقف نکنند. اما صبر آنها در سایه تعلل تصمیمگیرندگان به تدریج به صبر سیاه تبدیل شده است و این وضعیت به توان تولید در صنعت قطعهسازی آسیب میزند.»
عدم اعتماد به تصمیمات سیاستگذاران
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور از فقدان اعتماد در زنجیره تأمین خودروسازان به سیاستگذاران و مسئولین انتقاد کرده و گفت: «اگر اعتماد قطعهسازان به سیاستگذاران و مدیران صنعتی از دست برود، بازگشت آن غیرممکن خواهد بود. قطعهسازان مانند کودکانی شدهاند که بارها از مسئولان وعده دریافت کردهاند، اما دیگر به آنها اعتماد ندارند.»
زیان انباشته و بدهیهای خودروسازان
محبی نژاد در خصوص وضعیت مالی خودروسازان گفت: «دو خودروساز بزرگ کشور، ایرانخودرو و سایپا، مجموعاً ۲۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند. همچنین، بدهی این دو خودروساز به زنجیره تأمین به حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.»
سوبسید سیاه: شکاف قیمتی میان کارخانه و بازار
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور همچنین به «سوبسید سیاه» اشاره کرد و گفت: «این سوبسید سیاه ناشی از شکاف قیمتی میان کارخانه و بازار خودرو است که حجم آن به بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان میرسد. در حالی که مطالبات معوق زنجیره تأمین از خودروسازان به حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.»