محمدرضا نجفیمنش: کاهش هزینههای تولید خودرو نیازمند برنامهریزی دقیق در زمینه بهرهوری خودروسازان، مدیریت زنجیره تأمین و بهبود فرآیندهای لجستیکی
صنعت خودرو ایران با مشکلات اقتصادی جدی، رکود بازار و چالشهای ارزی دستوپنجه نرم میکند. بحرانهای طولانیمدت در بخش قطعهسازی نیز این وضعیت را پیچیدهتر کرده است.
در این میان، تغییرات ساختاری در سیاستهای اقتصادی و حمایتهای دولتی، به ویژه در زمینه خصوصیسازی و قیمتگذاری دستوری، بهعنوان گامهای ضروری برای احیای این صنعت مطرح میشود.
با بررسی دقیق وضعیت بازار خودرو و نظرات کارشناسان، از جمله محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور، راهکارهایی برای عبور از بحرانها و حرکت بهسوی رشد پایدار صنعت خودرو پیشنهاد شده که نیاز به توجه جدی دارد.
واگذاری ایرانخودرو و سایپا به بخش خصوصی؛ آیا این اقدام اصلاحات عمدهای در صنعت خودرو بهدنبال خواهد داشت؟
خصوصیسازی ایرانخودرو و سایپا میتواند به بهبود مدیریت، افزایش رقابتپذیری و کارایی بالاتر منجر شود. انجمن ما از این روند حمایت کرده و اعتقاد داریم که بخش خصوصی توانایی بالاتری در پیشبرد اهداف صنعت خودرو دارد. اما برای موفقیت این فرآیند، بخش خصوصی باید بهدرستی فرآیندها را مدیریت کند و نگرانیها درخصوص شفافیت مدیریت و دخالتهای دولتی باید برطرف شود.
آیا خصوصیسازی به افزایش بهرهوری و رقابتپذیری در صنعت خودرو کمک خواهد کرد؟
خصوصیسازی میتواند به بهرهوری و رقابتپذیری کمک کند، زیرا بخش خصوصی بهطور معمول بهدنبال کاهش هزینهها و بهبود کیفیت است. با این حال، مشکلات مالی خودروسازان مانند بدهیهای سنگین و مشکلات نقدینگی، اجرای اصلاحات اساسی و رقابت در بازار را دشوار کرده است. اگر فرآیند خصوصیسازی با نظارت دقیق و کاهش بوروکراسی و حمایت از رقابتپذیری همراه باشد، امیدواری برای بهبود شرایط بیشتر خواهد شد.
تعهدات بخش خصوصی در قبال واگذاری مدیریت خودروسازان چیست؟
درصورتیکه بخش خصوصی مسئولیت مدیریت خودروسازان را برعهده بگیرد، باید انگیزههای بلندمدت را در نظر داشته باشد و به سمت بهبود کیفیت، کاهش هزینهها و افزایش رضایت مشتری حرکت کند. این امر مستلزم نظارت دقیق سازمانهای ناظر و رعایت اصول شفافیت در فرآیندهای تولید و فروش است.
اصلاحات ساختاری برای بهبود عملکرد مالی و کیفیت خودروهای تولیدی چگونه باید صورت گیرد؟
برای اصلاح ساختاری خودروسازان، ابتدا باید تغییرات مدیریتی انجام شده و سیستمهای کارآمد مدیریتی پیادهسازی شود. بعد از آن، بازنگری در فرآیندهای تولید و استفاده از فناوریهای نوین ضروری است. این اقدامات باید با سرمایهگذاری در تحقیقوتوسعه و بهبود شرایط کارگری همراه باشد تا ایرانخودرو و سایپا بتوانند خودروهای باکیفیتتر و مقرونبهصرفهتری تولید کنند.
نقشه راه برای پرداخت بدهیهای خودروسازان به قطعهسازان چیست؟
بدهیهای خودروسازان به قطعهسازان فشار زیادی بر صنعت وارد کرده است. برای حل این مشکل، باید شفافسازی بدهیها و تعیین اولویتهای پرداخت در دستور کار قرار گیرد. خصوصیسازی، درصورتیکه با مدیریت صحیح و توان مالی همراه باشد، میتواند به تسویه این بدهیها کمک کند.
چه تغییراتی در سیاستهای قیمتگذاری باید صورت گیرد؟
قیمتگذاری دستوری موجب کاهش کیفیت و انگیزه تولیدکنندگان برای ارتقاء محصولات شده است. باید قیمتگذاری بهتدریج از حالت دستوری خارج شده و به سمت سیستمهای بازار آزاد حرکت کند تا تولیدکنندگان بتوانند هزینههای خود را پوشش دهند و مصرفکنندگان از قیمت مناسب و کیفیت بالا بهرهمند شوند.
راهکارهای بهبود وضعیت مالی خودروسازان و قطعهسازان در شرایط بحرانهای ارزی و رکود اقتصادی چیست؟
در شرایط رکود اقتصادی و نوسانات ارزی، خودروسازان باید تمرکز بیشتری بر توسعه تولیدات داخلی و کاهش وابستگی به واردات داشته باشند. افزایش بهرهوری، توسعه قطعات داخلی و حمایتهای مالی از قطعهسازان میتواند کمک شایانی به بهبود شرایط مالی این صنعت کند.
چالشها و فرصتهای صنعت قطعه در ایران چیست و چه اقداماتی برای مقابله با مشکلات موجود باید انجام گیرد؟
صنعت قطعهسازی با چالشهایی مانند بدهیهای زیاد، نوسانات ارزی و تحریمها مواجه است. با این حال، توانمندیهای داخلی برای تولید قطعات پیشرفته و استفاده از فناوریهای نوین میتواند فرصتهایی را برای رشد و کاهش وابستگی به واردات فراهم کند. همکاری بیشتر میان قطعهسازان و خودروسازان و حمایت از نوآوری نیز از راهکارهای موثر برای مقابله با مشکلات موجود است.
برای کاهش هزینههای تولید خودرو چه راهکارهایی پیشنهاد میدهید که هم به نفع خودروسازان باشد و هم کیفیت خودروها حفظ شود؟
کاهش هزینهها نیازمند بهبود بهرهوری در تمامی مراحل تولید است. بهکارگیری سیستمهای مدیریت پیشرفته، تحلیلهای دادهمحور و همکاری نزدیک میان خودروسازان و قطعهسازان میتواند به کاهش هزینهها کمک کند بدون آنکه کیفیت تولید تحت تأثیر قرار گیرد.
آیا امیدی به بازسازی و توسعه صنعت خودرو ایران در شرایط فعلی وجود دارد؟
اگرچه بحرانهای اقتصادی و مالی تأثیر زیادی بر صنعت خودرو گذاشته است، اما با اجرای برنامههای استراتژیک و تغییرات ساختاری، میتوان به بازسازی و توسعه این صنعت امیدوار بود. ایجاد ثبات اقتصادی، کاهش نوسانات ارزی، و تمرکز بر نوآوری در تولید محصولات جدید میتواند به بهبود وضعیت این صنعت کمک کند.