جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

سیستم‌ فرمان و کنترل خودرو

مقدمه

سیستم فرمان و کنترل خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر وسیله نقلیه است که مسئولیت هدایت و کنترل حرکت خودرو را بر عهده دارد. این سیستم‌ها شامل اجزای مختلفی هستند که به راننده امکان می‌دهند تا خودرو را به‌طور دقیق و امن در مسیر خود هدایت کند. با پیشرفت‌های تکنولوژی، سیستم‌های فرمان و کنترل خودرو دچار تغییرات و بهبودهای زیادی شده‌اند، از جمله سیستم‌های فرمان برقی، فرمان خودکار، سیستم‌های کنترل پایداری و سامانه‌های رانندگی خودکار.

سیستم فرمان خودرو (آشنایی با 3 نوع اصلی و 7 جزء سازنده سیستم)

سیستم‌های فرمان خودرو

سیستم فرمان خودرو به مجموعه‌ای از اجزا گفته می‌شود که به راننده امکان تغییر جهت چرخ‌های خودرو را می‌دهد. این سیستم‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

سیستم فرمان مکانیکی (هیدرولیکی)

در این سیستم، نیرو از طریق یک پمپ هیدرولیکی که توسط موتور خودرو تأمین می‌شود، به چرخ‌ها منتقل می‌شود. راننده با چرخاندن فرمان، این نیروی هیدرولیکی را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد تا آن‌ها تغییر جهت دهند. سیستم‌های هیدرولیکی در گذشته بسیار رایج بودند، اما با پیشرفت‌های جدید، کاربرد آن‌ها کاهش یافته است.

سیستم فرمان برقی (EPS)

در سیستم‌های فرمان برقی، نیروی کمکی به‌جای سیستم هیدرولیکی از طریق یک موتور الکتریکی تأمین می‌شود. این نوع سیستم فرمان به دلیل مصرف انرژی کمتر، وزن کمتر و کنترل دقیق‌تر نسبت به سیستم‌های هیدرولیکی در خودروهای مدرن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در سیستم فرمان برقی، موتور الکتریکی به‌طور مستقیم به سیستم فرمان متصل است و نیروی کمکی برای تغییر جهت چرخ‌ها را فراهم می‌کند. این سیستم‌ها می‌توانند به‌صورت خودکار و هوشمند در شرایط خاص، نظیر تغییر سرعت یا شرایط جاده‌ای، تنظیماتی را انجام دهند تا راحتی و ایمنی بیشتری را برای راننده فراهم کنند.

سیستم فرمان خودکار (Autonomous Steering)

این سیستم‌ها جزء تکنولوژی‌های جدید در صنعت خودرو هستند که به خودرو اجازه می‌دهند بدون دخالت مستقیم راننده، حرکت کنند. در این سیستم‌ها از سنسورها، دوربین‌ها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای هدایت خودرو استفاده می‌شود. خودروهایی که از این سیستم استفاده می‌کنند می‌توانند به‌طور خودکار تغییر جهت داده و در مسیری مشخص حرکت کنند.

جعبه فرمان خودرو چیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

سیستم‌های کنترل خودرو

سیستم‌های کنترل خودرو به مجموعه‌ای از فناوری‌ها گفته می‌شود که برای حفظ پایداری، کنترل بهتر خودرو و جلوگیری از وقوع تصادفات طراحی شده‌اند. این سیستم‌ها شامل موارد زیر هستند:

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)

سیستم ESC یا Electronic Stability Control یکی از مهم‌ترین سیستم‌های ایمنی است که به راننده کمک می‌کند تا خودرو را در شرایط بحرانی حفظ کند. این سیستم به‌طور خودکار در مواقعی که خودرو شروع به لغزش می‌کند (مثل هنگام ترمز اضطراری یا در مسیرهای لغزنده)، اقدام به اعمال فشار به ترمزهای هر چرخ به‌طور جداگانه می‌کند تا خودرو دوباره به وضعیت کنترل‌شده بازگردد.

سیستم کنترل کشش (TCS)

سیستم Traction Control System که به اختصار TCS خوانده می‌شود، برای جلوگیری از چرخیدن غیرقابل کنترل چرخ‌های خودرو طراحی شده است. این سیستم به‌ویژه در شرایط جاده‌ای لغزنده یا هنگامی که راننده شتاب زیادی می‌گیرد، فعال می‌شود و مانع از چرخیدن غیرضروری چرخ‌ها می‌شود.

سیستم کمک پارک (Parking Assistance)

سیستم‌های کمک پارک خودرو که اغلب با استفاده از دوربین‌های پشتی و حسگرهای اولتراسونیک کار می‌کنند، به راننده در فرآیند پارک کردن خودرو کمک می‌کنند. این سیستم‌ها با شبیه‌سازی فضای پارک و هشدار به راننده در صورت نزدیک شدن به موانع، خطر تصادف را کاهش می‌دهند.

سیستم رانندگی نیمه خودکار (ADAS)

ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) یا سیستم‌های کمک راننده پیشرفته شامل مجموعه‌ای از فناوری‌ها هستند که به راننده کمک می‌کنند تا تجربه رانندگی راحت‌تر و ایمن‌تری داشته باشد. این سیستم‌ها شامل قابلیت‌هایی مانند نگهداری در لاین، هشدار برخورد جلو، ترمز اضطراری خودکار، و سیستم‌های نظارت بر نقاط کور می‌باشند.

 

زوایای میزان فرمان - تجهیزات تعمیرگاهی کیا صنعت پدیده فرزان

پیشرفت‌ها و نوآوری‌های اخیر در سیستم فرمان و کنترل خودرو

رانندگی خودکار و سیستم‌های اتوپایلوت

یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها در سیستم‌های فرمان و کنترل خودرو، توسعه سیستم‌های رانندگی خودکار یا Autonomous Driving Systems است. این سیستم‌ها قادرند بدون نیاز به راننده خودرو را به‌طور کامل هدایت کنند. شرکت‌های بزرگی مانند تسلا، گوگل، و سایر تولیدکنندگان خودرو در حال توسعه این فناوری هستند که از ترکیب دوربین‌ها، سنسورها، رادارها و الگوریتم‌های پیچیده برای شبیه‌سازی و پیش‌بینی رفتار جاده و موانع استفاده می‌کنند.

بهینه‌سازی و ادغام با فناوری‌های هوش مصنوعی

با پیشرفت‌های هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین، سیستم‌های فرمان و کنترل خودرو روزبه‌روز هوشمندتر می‌شوند. این فناوری‌ها به سیستم‌ها اجازه می‌دهند تا به‌طور مستقل تصمیمات بهینه‌تری در شرایط مختلف بگیرند. به‌عنوان‌مثال، سیستم‌های خودران قادرند با استفاده از داده‌های لحظه‌ای از محیط، تصمیمات پیچیده‌ای را برای تغییر مسیر، سرعت و شتاب خودرو اتخاذ کنند.

سیستم‌های فرمان و کنترل مجازی

یکی دیگر از پیشرفت‌های اخیر، استفاده از سیستم‌های فرمان و کنترل مجازی است. در این سیستم‌ها، دیگر نیازی به سیستم‌های مکانیکی یا هیدرولیکی برای انتقال نیرو به چرخ‌ها نیست. در عوض، فرمان‌پذیری خودرو از طریق سیگنال‌های دیجیتال و الگوریتم‌های نرم‌افزاری کنترل می‌شود. این فناوری امکان بهبود دقت و راحتی فرمان‌دهی خودرو را فراهم می‌کند.

چالش‌ها و موانع پیش‌روی توسعه سیستم‌های فرمان و کنترل

مسائل ایمنی و امنیت سایبری

با افزایش استفاده از سیستم‌های خودران و فرمان‌های هوشمند، نگرانی‌هایی در مورد ایمنی و امنیت سایبری پیش می‌آید. هک شدن یا نفوذ به سیستم‌های کنترل خودرو می‌تواند خطرات جدی برای رانندگان و مسافران به همراه داشته باشد. بنابراین، توسعه پروتکل‌های امنیتی و الگوریتم‌های مقاوم در برابر حملات سایبری از چالش‌های بزرگ این صنعت است.

محدودیت‌های فناوری و هزینه‌های بالا

هرچند که فناوری‌های جدید، مانند سیستم‌های خودران و فرمان‌های برقی، مزایای زیادی دارند، اما توسعه این سیستم‌ها هنوز هزینه‌بر و پیچیده است. علاوه بر این، محدودیت‌های فناوری موجود در زمینه سنسورها و پردازش داده‌ها ممکن است مانع از تحقق کامل قابلیت‌های خودروهای خودران و هوشمند شود.

پذیرش عمومی و تغییرات اجتماعی

روند پذیرش فناوری‌های جدید در خودروها به زمان نیاز دارد. برخی رانندگان ممکن است در استفاده از سیستم‌های خودران یا سیستم‌های هوشمند دچار تردید شوند. این موضوع نیازمند آموزش و تغییر نگرش عمومی به‌ویژه در مورد ایمنی و قابلیت اعتماد به این سیستم‌ها است.

فرمان خودروی رنو کلیو 2021

سیستم‌های کمک راننده و ایمنی پیشرفته (ADAS)

سیستم‌های کمک راننده پیشرفته (ADAS) به‌طور چشمگیری به بهبود ایمنی خودروها کمک کرده‌اند. این سیستم‌ها با استفاده از مجموعه‌ای از سنسورها، دوربین‌ها، رادارها و لیزرها می‌توانند محیط اطراف خودرو را شبیه‌سازی کنند و به راننده هشدار دهند یا در صورت لزوم وارد عمل شوند.

سیستم پیش‌بینی و جلوگیری از تصادف (Pre-Collision System)

این سیستم‌ها با استفاده از دوربین‌ها و سنسورهای راداری، خطر تصادف پیش از وقوع را تشخیص داده و هشدار می‌دهند. در شرایط اضطراری، سیستم‌های پیشرفته‌تر حتی قادرند خود به‌طور اتوماتیک ترمز را فشار دهند تا شدت برخورد کاهش یابد یا از وقوع آن جلوگیری کنند.

سیستم هشدار حفظ فاصله (Adaptive Cruise Control)

این سیستم به راننده کمک می‌کند تا فاصله ایمن با خودروهای جلو را حفظ کند. در صورتی که خودرو در جلوی خودرو راننده شروع به کند شدن کند، سیستم به‌طور خودکار سرعت خودرو را کاهش می‌دهد و به همین ترتیب در صورت شتاب گرفتن خودرو جلویی، سرعت خودرو راننده نیز به‌طور خودکار افزایش می‌یابد. این ویژگی به‌ویژه در رانندگی‌های طولانی‌مدت و در ترافیک‌های سنگین مفید است.

سیستم نگهداری در خط (Lane Keeping Assist)

سیستم نگهداری در خط (LKA) به‌طور خودکار کنترل فرمان را در شرایطی که راننده از خط خود خارج می‌شود، بر عهده می‌گیرد. این سیستم با استفاده از دوربین‌هایی که خط‌های جاده را شناسایی می‌کنند، قادر است هشدار دهد و حتی در صورت لزوم فرمان را برای بازگرداندن خودرو به خط درست اعمال کند. این سیستم در جاده‌های طولانی و جاده‌های عریض کاربرد دارد و مانع از وقوع تصادفات ناشی از خستگی راننده می‌شود.

سیستم هشدار نقطه کور (Blind Spot Detection)

این سیستم با استفاده از سنسورهایی که در اطراف خودرو قرار دارند، نقاط کور خودرو را شناسایی کرده و در صورت نزدیک شدن به خودروهای دیگر از کنار، راننده را هشدار می‌دهد. در برخی خودروها، سیستم حتی قادر است در هنگام تغییر لاین، به‌طور خودکار فرمان را تنظیم کند تا از برخورد جلوگیری کند.

آینده سیستم‌های فرمان و کنترل خودرو

آینده سیستم‌های فرمان و کنترل خودرو با پیشرفت در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء (IoT) و اتصال خودرو به زیرساخت‌ها، شکل خواهد گرفت. خودروهای خودران به تدریج جایگزین خودروهای دارای راننده خواهند شد و سیستم‌های فرمان به سمت اتوماسیون کامل و هماهنگ با سیستم‌های مدیریت ترافیک و شبکه‌های هوشمند جاده‌ای حرکت خواهند کرد.

با افزایش استفاده از خودروهای برقی و سیستم‌های انرژی پاک، سیستم‌های فرمان به‌طور فزاینده‌ای با موتورهای برقی و باتری‌های پیشرفته ترکیب خواهند شد تا به کاهش مصرف انرژی و افزایش کارایی خودرو کمک کنند.

توربیون : متفاوت ترین فرمان خودرو در جهان را ببینید!

جزئیات تکمیلی سیستم‌های فرمان و کنترل خودرو

سیستم‌های فرمان هیدرولیکی و مکانیکی

سیستم‌های فرمان هیدرولیکی و مکانیکی پیش از ظهور سیستم‌های برقی، در خودروهای قدیمی‌تر استفاده می‌شدند. این سیستم‌ها به‌طور معمول عملکردی ساده و قابل اعتماد داشتند. در سیستم هیدرولیکی، پمپ هیدرولیک برای تأمین فشار روغن لازم به منظور تقویت نیروی فرمان استفاده می‌شد. در حالی که در سیستم‌های مکانیکی، نیروی وارد شده به فرمان توسط یک شافت و گیربکس مکانیکی به چرخ‌ها منتقل می‌شد.

مزایا:

سادگی و قابل اعتماد بودن

هزینه کمتر تولید

معایب:

مصرف انرژی بیشتر (در سیستم‌های هیدرولیکی)

وزن بیشتر

نیاز به نگهداری بیشتر

1.2. سیستم فرمان برقی با کمک دیجیتال (DSP)

در سیستم‌های فرمان برقی جدیدتر، فناوری کمک دیجیتال به کار رفته است که به‌طور خودکار بر اساس نیاز راننده، میزان نیروی کمکی که فرمان دریافت می‌کند را تنظیم می‌کند. این سیستم‌ها قادرند با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده، نیازهای فرمان را در شرایط مختلف جاده‌ای شبیه‌سازی کنند.

مزایا:

دقت بالاتر در پاسخ به فرمان

امکان تنظیم شدت نیروی فرمان بسته به شرایط (مثلاً در جاده‌های صاف یا پیچ‌های تند)

کاهش مصرف انرژی نسبت به سیستم‌های هیدرولیکی

1.3. سیستم‌های فرمان متغیر (Variable Steering Ratio)

در این سیستم‌ها، نسبت فرمان متغیر است و بسته به سرعت و شرایط رانندگی، نسبت چرخش فرمان به چرخ‌ها تغییر می‌کند. در سرعت‌های پایین، این سیستم معمولاً نسبت فرمان بالاتری دارد، که منجر به شعاع گردش کمتر و کنترل بهتر می‌شود. در سرعت‌های بالا، نسبت فرمان کاهش یافته تا پایداری و دقت فرمان افزایش یابد. این سیستم‌ها معمولاً در خودروهای اسپرت و لوکس استفاده می‌شوند.

مزایا:

شعاع گردش کمتر در سرعت‌های پایین

پایداری بیشتر در سرعت‌های بالا

بهبود تجربه رانندگی

1.4. سیستم فرمان چهار چرخ (4WS)

یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های فرمان که در برخی از خودروهای لوکس و اسپرت کاربرد دارد، سیستم فرمان چهار چرخ است. این سیستم در سرعت‌های پایین، چرخ‌های عقب را به سمت مخالف چرخ‌های جلو می‌چرخاند تا شعاع گردش خودرو کاهش یابد. در سرعت‌های بالا، چرخ‌های عقب به‌طور هم‌جهت با چرخ‌های جلو می‌چرخند تا پایداری و ثبات خودرو افزایش یابد.

مزایا:

افزایش پایداری در سرعت‌های بالا

تسهیل در پارک کردن و حرکت در فضاهای تنگ

بهبود عملکرد خودرو در پیچ‌ها

نتیجه‌گیری

در حالی که تکنولوژی‌های جدید در حال توسعه هستند و سیستم‌های فرمان و کنترل خودرو به طور مداوم بهبود می‌یابند، هنوز چالش‌هایی در زمینه فنی، قانونی و اقتصادی وجود دارند. پیشرفت در این حوزه نه تنها رانندگی را ایمن‌تر و راحت‌تر می‌کند، بلکه تجربه‌ای هوشمندانه‌تر و پیشرفته‌تر را برای کاربران فراهم می‌آورد. در آینده‌ای نزدیک، خودروهای خودران و سیستم‌های فرمان هوشمند به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره خواهند شد و تحولی در نحوه رانندگی ما ایجاد خواهند کرد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار