جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

لزوم تزریق نقدینگی به صنعت قطعه‌سازی برای رونق تولید و مهار تورم

دبیر انجمن قطعه‌سازی کشور در پی افزایش قابل توجه بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان که بخش عمده‌ای از آن سررسید شده و معوق است، از مسئولان و سیاست‌گذاران خواست تا از تزریق نقدینگی به بخش مولد اقتصاد هراسی نداشته باشند. او تأکید کرد که تزریق نقدینگی نه‌تنها باعث افزایش تورم نمی‌شود، بلکه در مهار آن نیز نقش بسزایی خواهد داشت.

صنعت قطعه‌سازی کشور به عنوان یکی از ارکان حیاتی صنعت خودروسازی، به رغم اهمیت بالای آن، در سال‌های اخیر تحت فشار شدید قرار گرفته است. این صنعت که به نوعی پیش‌نیاز و پشتیبان خودروسازی کشور محسوب می‌شود، با چالش‌های زیادی در پی مشکلات صنعت خودرو روبه‌رو است.

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور، در گفت‌وگو با ایسنا، مشکلات موجود در این صنعت را جدی دانسته و از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست تا هر چه سریع‌تر به وضعیت بحرانی این بخش رسیدگی کند، پیش از آنکه بیش از این به تأخیر بیفتد.

بدهی‌های انباشته خودروسازان به قطعه‌سازان

دبیر انجمن قطعه‌سازی کشور در آغاز به زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر زیان انباشته ایران‌خودرو و سایپا بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است.» به گفته وی، این زیان‌ها در حالی ایجاد شده که طی سال‌های اخیر یارانه‌ای در قالب شکاف قیمت بین درب کارخانه و بازار، عمدتاً به جیب واسطه‌ها رفته و هیچ سودی برای مردم نداشته است. همچنین مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده که ۴۵ هزار میلیارد تومان آن معوق است.

ظرفیت‌های بلااستفاده و چالش‌های مدیریتی

محبی‌نژاد در ادامه به مشکلات مدیریتی اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر بسیاری از ظرفیت‌های تولید قطعه‌سازی بلااستفاده مانده‌اند و صنعت قطعه‌سازی کشور توان تولید دو میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال را دارد، اما برنامه‌ریزی‌ها تنها روی یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه متمرکز است.» او افزود که این وضعیت نتیجه عدم تمرکز و فرماندهی واحد در صنعت خودرو است که ۲۳ نهاد در آن دخیل هستند.

لزوم تزریق نقدینگی و اجتناب از سیاست‌های غلط

این فعال صنعت قطعه‌سازی کشور به محدودیت‌های منابع اشاره کرده و تأکید کرد که در شرایطی که منابع کشور محدود است، باید سیاست‌گذاری‌ها به‌درستی انجام شوند. او همچنین گفت: «مهم‌ترین اقدام بعد از اصلاح قیمت‌های خودرو باید تزریق نقدینگی به زنجیره تأمین باشد که متأسفانه این اتفاق نیفتاده است.»

تأکید بر تزریق نقدینگی به صنایع مولد

محبی‌نژاد در نهایت تأکید کرد که تزریق نقدینگی به صنایع مولد نه‌تنها باعث تورم نخواهد شد، بلکه با افزایش تولید و اشتغال، به مهار تورم کمک خواهد کرد. او همچنین از سیاست‌گذاران اقتصادی خواست که از تزریق نقدینگی به تولید نترسند و این منابع را به جای بازارهای سفته‌بازی، به سمت صنایع مولد سوق دهند تا از این طریق به رونق اقتصادی و کاهش تورم کمک کنند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار