دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودروی کشور بر لزوم خصوصیسازی درست صنعت خودرو تاکید کرده و معتقد است که این روند به رشد و پیشرفت صنعت خودرو منجر خواهد شد. وی همچنین اعتقاد دارد که قطعهسازان به مراتب از دیگران اهلیت بیشتری برای مدیریت و تصاحب سهام صنعت خودرو دارند.
آرش محبینژاد، در گفتوگو با ایسنا، درباره ضرورت خصوصیسازی خودروسازان و الزامات آن بیان کرد: در حال حاضر، در صنعت خودروسازی جهان، یکی از عوامل اصلی در توسعه، زنجیره تامین و قطعهسازان هستند. نقش اصلی در این میان بر عهده سازندگان قطعات است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی خودرو در ادامه افزود: در خودروسازی حرفهای، بدنه، مونتاژ و رنگسازی معمولاً توسط خودروساز انجام میشود؛ اما در بسیاری از کشورهای دیگر حتی طراحی خودرو نیز با همکاری زنجیره تأمین صورت میگیرد و در این میان قطعهسازان به عنوان شریک استراتژیک خودروسازان شناخته میشوند.
خصوصیسازی صنعت خودرو، دیر هم شده است
این عضو هیأت مدیره انجمن قطعهسازان کشور همچنین با تاکید بر اهمیت خصوصیسازی صنعت خودرو، گفت: از نظر ما، این فرآیند بسیار دیر آغاز شده و در واقع تاخیر غیرقابل توجیهی در واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی وجود داشته است.
وی ادامه داد: اگر به سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی و بیانات مقام معظم رهبری در این زمینه نگاه کنیم، همواره بر خصوصیسازی تاکید شده است و در دیدار اخیر فعالان اقتصادی با رهبری، ایشان بارها به واگذاری امور به بخش خصوصی تاکید کردند.
محبینژاد در خصوص واگذاری درست این صنعت به بخش خصوصی تاکید کرد: این واگذاری باید به افرادی که توانمندی و اهلیت تصاحب سهام و مدیریت این صنعت را دارند، انجام شود تا از تکرار تجربیات منفی گذشته جلوگیری شود.
بسته پیشنهادی قطعهسازان
وی در ادامه از ارائه بستهای تحت عنوان “بسته واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی” به مقامات ارشد کشور خبر داد. طبق این بسته، خریدار یا متصدی آتی صنعت خودرو باید شرایط خاصی را داشته باشد تا واگذاری طبق چارچوبهای تعیینشده صورت گیرد و در نتیجه صنعت خودرو به توسعه و پیشرفت دست یابد.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو، اولین نکته در این بسته را “اهلیت افراد” دانسته و دومین نکته را “رفع تعارض منافع” بیان کرد. او در این خصوص توضیح داد که باید اطمینان حاصل شود که منافع خریدار یا مدیر جدید خودروساز با منافع سایر ذینفعان صنعت در تعارض قرار نگیرد.
محبینژاد همچنین به “تعهدات متقابل” اشاره کرد و گفت: دولت باید بخشی از تعهدات را بپذیرد و خریدار نیز باید پذیرای تعهدات دیگری باشد. با توجه به وضعیت مالی و بدهیهای سنگین خودروسازان، اصلاح شرایط برای بهبود وضعیت ضروری است.
لزوم اصلاحات برای خصوصیسازی موثر
این فعال صنعت قطعهسازی به لزوم اصلاحات اساسی در قیمتگذاری دستوری و تسهیل شرایط برای تأمین نقدینگی اشاره کرد و گفت: دولت باید به اصلاح قیمتگذاری دستوری و فرآیندهای بانکی پرداخته و شرایط لازم برای تأمین نقدینگی صنعت خودرو را فراهم کند.
نقشه راه بلندمدت برای صنعت خودرو
محبینژاد در پایان بر ضرورت تهیه نقشه راه بلندمدت برای صنعت خودرو تاکید کرد و گفت: این نقشه باید به گونهای تدوین شود که تغییرات دولتی یا پارلمانی نتواند بر آن تأثیر بگذارد و سرمایهگذاران در این زمینه بتوانند با اطمینان تصمیمگیری کنند.
وی در خصوص کیفیت و تیراژ تولید، توسعه منابع انسانی، افزایش داخلیسازی و رضایت مشتریان نیز توضیح داد که باید این موارد در قالب تعهداتی از سوی خریدار تضمین شود و به طور مداوم رصد گردد.
دبیر انجمن قطعهسازان کشور در پاسخ به این سوال که آیا قطعهسازان اهلیت مدیریت صنعت خودرو را دارند یا خیر، گفت: از نظر ما قطعهسازان، با توجه به تخصص و تجربه، از بهترین گزینهها برای مدیریت و تصاحب سهام صنعت خودرو هستند.
وی در پایان، تاکید کرد که برای رسیدن به آیندهای بهتر در صنعت خودرو، باید از هرگونه دگماندیشی پرهیز کرد و به توانمندی و اهلیت قطعهسازان در این زمینه توجه بیشتری داشت.