دولت با اصلاح و بازتعریف سیاستهای مالی، مالیاتی و ارزی قادر است شرایط صنعت خودرو و قطعهسازی را بهبود بخشد. با ارائه مشوقها و تسهیلات مالی، میتواند تأثیر مثبتی بر میزان تولید، واردات و صادرات خودروها بگذارد.
با وجود تحریمهای شدید، برخی خودروسازان داخلی موفق به افزایش تولیدات خود شدهاند. اما برای دستیابی به رشد پایدار، نیاز به حمایتهای بیشتر از سوی دولت و اصلاحات مدیریتی وجود دارد.
محمود نادی، کارشناس صنعت خودرو، در گفتگو با «دنیایخودرو» به تحلیل چالشها و فرصتهای پیش روی این صنعت پرداخت. وی بر مشکلات تحریمها، کمبود قطعات و قیمتگذاری دستوری تأکید کرد و گفت: «با وجود این موانع، خودروسازان ایرانی توانستهاند کیفیت و تولیدات خود را ارتقا دهند.» وی افزود: «با بهرهگیری از ظرفیتهای داخلی و بهبود فرآیندهای تولید، این صنعت قادر به عبور از مشکلات است.»
نادی همچنین بر لزوم اصلاح سیاستهای قیمتگذاری و جذب سرمایهگذاری خارجی تأکید کرد و گفت: «صنعت خودرو ایران با سیاستهای درست در زمینه قیمتگذاری و جذب سرمایهگذاری میتواند در رقابتهای جهانی موفق باشد.»
وی به مشکلات قیمتگذاری دستوری اشاره کرده و گفت: «این سیستم نه تنها به ضرر خودروسازان است، بلکه موجب تولید خودروهای با کیفیت پایینتری میشود.» نادی همچنین راهکار اصلی برای بهبود صنعت را جذب سرمایهگذاری خارجی دانست که میتواند به بهبود کیفیت خودروها و ورود به بازارهای جدید کمک کند.
وی تأکید کرد که در کنار جذب سرمایهگذاری خارجی، اصلاحات قانونی و مدیریتی نیز ضروری است. «برای دستیابی به صنعت خودرو رقابتی، باید بر کیفیت، تحقیقوتوسعه و رقابتپذیری تمرکز کرد.»
صنعت قطعهسازی ایران با چالشهایی چون کمبود تکنولوژیهای روز و مشکلات مدیریتی مواجه است. برای بهبود این وضعیت، تقویت ارتباطات بین خودروسازان و قطعهسازان و سرمایهگذاری در تحقیقوتوسعه ضروری است. همچنین، افزایش تولید داخلی و کاهش وابستگی به واردات قطعات از اقدامات کلیدی برای بهبود این صنعت خواهند بود.
در رابطه با طرحهای فروش خودروسازان، این طرحها ممکن است در کوتاهمدت به تقاضای بازار پاسخ دهند، اما برای حل مشکل تقاضا نیاز به تدابیر بلندمدتتری است. به تولیدات متناسب با نیاز واقعی بازار و قیمتهای رقابتی باید توجه بیشتری شود.
یکی از مهمترین راهکارهای تأمین قطعات، افزایش همکاری با تولیدکنندگان داخلی است. تقویت زنجیره تأمین داخلی و سرمایهگذاری در فناوریهای جدید، میتواند به حل مشکلات تأمین قطعات کمک کند.
سیاستهای دولتی در حال حاضر بهطور کلی به نفع صنایع خودرو و قطعهسازی نبوده است. قیمتگذاری دستوری و محدودیتهای وارداتی بر تولید تأثیر منفی گذاشته است. دولت میتواند با ارائه مشوقها و تسهیلات مالی، کیفیت تولیدات داخلی را بهبود بخشد.
دولت همچنین میتواند با حمایت از تحقیقوتوسعه و تسهیل فرآیندهای صادراتی، به رشد این صنایع کمک کند. از سوی دیگر، توجه به زیرساختهای تولید و تسهیل واردات تکنولوژیهای جدید میتواند تاثیر مثبتی بر بهبود وضعیت این صنایع داشته باشد.
وضعیت صادرات خودروهای ایرانی به دلیل تحریمها و مشکلات داخلی رضایتبخش نیست. با این حال، توجه به کیفیت و برندینگ میتواند شرایط صادرات را بهبود بخشد.
در نهایت، جذب سرمایهگذاری خارجی میتواند به ارتقای کیفیت و ظرفیت تولید کمک کند و زمینهساز رشد صنعت خودرو ایران باشد. اما باید از نفوذ بیشازحد سرمایهگذاران خارجی در بازار داخلی نیز جلوگیری کرد.
صنعت خودرو ایران با چالشهایی از جمله مشکلات مالی، تحریمها و قیمتگذاری دستوری مواجه است. برای رقابت با برندهای بینالمللی، خودروسازان باید به ارتقای کیفیت، فناوری و تحقیقوتوسعه توجه کنند. اگر این موارد به درستی انجام شود، صنعت خودرو ایران میتواند در آیندهای نزدیک به رشد و پیشرفت دست یابد.