رئیس انجمن همگن قطعهسازی کشور از پیشنهاد قطعهسازان برای واگذاری سهام تودلی سایپا خبر داد و بر لزوم خصوصیسازی بیشتر در صنعت خودرو تاکید کرد.
محمدرضا نجفی منش، در نشست خبری انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور با تأکید بر دو خواسته اصلی قطعهسازان اظهار داشت: “یکی از مطالبات ما در سالهای اخیر این بوده که دولت از مدیریت در صنعت خودرو کنار بکشد و دیگر اینکه دست از قیمتگذاری دستوری بردارد.” وی افزود: “امروز ما شاهد این هستیم که در مسئله نخست گامهایی برداشته شده و مدیریت بزرگترین خودروسازی کشور به بخش خصوصی سپرده شده است. هرچند برخی هنوز با این موضوع مخالف هستند و در مسیر خصوصیسازی سنگاندازیهایی انجام میدهند، اما امیدواریم این مسائل نیز با گذشت زمان برطرف شود و روند حرکت به سوی خصوصیسازی در صنعت خودروسازی ادامه یابد.”
نجفی منش با خوشبینی به این تغییرات تصریح کرد: “اینکه مدیریت صنعت خودروسازی کشور به دست بخش خصوصی افتاده است، به خودی خود یک گام مثبت بزرگ است که میتواند زمینهساز تحولهای مهمی در آینده باشد. البته این تغییر، هرچند که دیر انجام شد، اما قطعا تأثیرات مثبتی خواهد داشت. اگر این انتقال زودتر انجام میشد، امروز وضعیت صنعت خودرو کشور قطعاً به مراتب بهتر از آنچه که هست، میبود.”
وی به مشکلات و چالشهای پیشرو نیز اشاره کرد و افزود: “البته باید پذیرفت که در مسیر واگذاری مدیریت ایرانخودرو به بخش خصوصی، کارشکنیها و مشکلات فراوانی وجود داشته است، اما در نهایت این شرکت به صاحب اصلی خود، یعنی بخش خصوصی بازگشته است و این مسأله بسیار حائز اهمیت است.”
رئیس انجمن همگن قطعهسازی کشور در ادامه صحبتهای خود به مقایسه صنعت خودروسازی ایران و کرهجنوبی در دهه ۵۰ پرداخت و گفت: “در دهه ۵۰، کرهجنوبی آرزو داشت که صنعتی مانند ایرانناسیونال آن زمان (ایرانخودرو) داشته باشد. بارها در این سالها مطرح کردهام که اگر از همان زمانها مدیریت ایرانخودرو به بخش خصوصی سپرده میشد، امروز صنعت خودروی ما بسیار قویتر از آنچه که اکنون هست، بود. در حقیقت ما امروز باید آرزو داشته باشیم که مانند خودروهای کرهای، خودرویی با کیفیت در اختیار داشته باشیم، در حالی که اگر مسیر مدیریت بخش خصوصی در آن زمان آغاز میشد، امروز صنعت خودروی ایران میتوانست از کرهجنوبی پیشی بگیرد.”
وی سپس به پیشنهادات قطعهسازان برای ادامه روند خصوصیسازی در سایپا اشاره کرد و توضیح داد: “یکی از پیشنهادات اصلی ما این است که سهام تودلی سایپا به قطعهسازان واگذار شود. این اقدام میتواند علاوه بر بهبود وضعیت زنجیره تأمین، به افزایش کارایی تولید و بهبود شرایط اقتصادی صنعت خودرو کمک کند. ما معتقدیم که این نوع واگذاریها باعث ایجاد ارتباطی مستقیمتر میان تولیدکنندگان و خودروسازان خواهد شد و از این طریق میتوان به رفع مشکلات موجود در تأمین قطعات و بهبود کیفیت محصولات رسید.”
نجفی منش در ادامه پیشنهاد داد که برای تسهیل روند خصوصیسازی و افزایش مشارکت عمومی، یک صندوق ویژه تشکیل شود. وی توضیح داد: “این صندوق میتواند بستری فراهم کند که کارکنان و سهامداران خرد نیز بتوانند در فرآیند خصوصیسازی مشارکت کنند و به این ترتیب، مالکیت بخشی از سهام به دست مردم و کارگران بیفتد. این امر نه تنها به بهبود شرایط مالی خودروسازان کمک میکند، بلکه به ایجاد یک حس مالکیت و مسئولیتپذیری در بین کارکنان و سهامداران خرد منجر خواهد شد.”
نجفی منش در پایان سخنان خود با تأکید بر ضرورت همافزایی و همکاری بخشهای مختلف صنعت خودرو، از دولت خواست که به طور جدی از دخالتهای غیرضروری در صنعت خودرو خودداری کند و اجازه دهد که بخش خصوصی با آزادی عمل بیشتر، نقشه راه خود را برای بهبود وضعیت خودروسازی کشور طراحی کند. وی همچنین از قطعهسازان و خودروسازان خواست که در این مسیر تلاش بیشتری به خرج دهند تا صنعت خودروی ایران بتواند در رقابت با دیگر کشورها جایگاه بهتری پیدا کند و به صادرات خودرو نیز توجه بیشتری شود.