گرانی و کمبود قطعات خودروهای چینی در ایران: چالشهایی که همچنان ادامه دارند
مشکل کمبود و گرانی قطعات خودروهای چینی مونتاژی در ایران همچنان ادامه دارد. طبق گزارشهای مشتریان و برخی مسئولان، خودروهای مونتاژی چینی در تعمیرگاهها به مدت طولانی متوقف میشوند و مصرفکنندگان مجبور به پرداخت هزینههای سنگین برای تعمیر و تعویض قطعات هستند.
علت گرانی و کمبود قطعات چینی
چرا قطعات خودروهای چینی در ایران گران و کمیاب شدهاند؟ این موضوع دلایل متعددی دارد، اما یکی از مهمترین آنها، بیمیلی چینیها به داخلیسازی قطعات در ایران است. گزارشها حاکی از آن است که هزینه تولید قطعات خودرو در چین، بهطور کلی کمتر از هزینه ساخت و تأمین همان قطعات در ایران است. از این رو، شرکتهای چینی تمایلی به تولید قطعات خودرو در ایران ندارند و ترجیح میدهند قطعات را از کشور خود وارد کنند. این رویکرد، با موافقت شرکای ایرانی همراه بوده است. در حال حاضر، بسیاری از خودروهای چینی که در ایران مونتاژ میشوند، درصد کمی از قطعاتشان از داخل تأمین میشود و حتی در برخی موارد، این مقدار کمتر از ۴۰ درصد است.
کمبود قطعات و مشکلات خدمات پس از فروش
چینیها ترجیح میدهند بیشتر قطعات خود را از چین وارد خط مونتاژ کنند و سهم کمی برای تأمین لوازم یدکی در نظر بگیرند. این موضوع مشکلاتی را برای مشتریان ایرانی ایجاد کرده است و بارها باعث اعتراض آنها شده است. اگرچه خودروهای چینی با تنوع بالا و آپشنهای جذاب در مقایسه با خودروهای داخلی عرضه میشوند، اما بزرگترین مشکل آنها خدمات پس از فروش است. بهویژه اینکه خرابی خودروهای چینی یا نیاز به تعویض قطعات، به معنای هزینههای بالا و ماندن طولانیمدت خودروها در تعمیرگاهها است.
رشد بازار خودروهای چینی و چالشهای خدمات پس از فروش
این مشکل بهویژه در یکی، دو سال گذشته که تعداد مصرفکنندگان خودروهای چینی به طور قابل توجهی افزایش یافته، بیشتر به چشم میآید. با رشد ۲۰ درصدی سهم خودروهای چینی در بازار ایران، اکنون بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو چینی در کشور در حال استفاده هستند. این امر نیاز به تقویت خدمات پس از فروش را برجستهتر کرده است. دیگر نمیتوان ضعف خدمات پس از فروش خودروهای چینی را پنهان کرد. ارتقای این خدمات به یک ضرورت تبدیل شده و میتواند به یکی از مزیتهای رقابتی برای خودروسازان ایرانی بدل شود.