جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

تاکید رئیس انجمن قطعه‌سازان بر لزوم خصوصی‌سازی خودروسازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور، محمدرضا نجفی‌منش، در گفت‌وگوی رادیویی پیرامون مشکلات صنعت خودروسازی و طرح‌های پیشنهادی برای بهبود این صنعت توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور، محمدرضا نجفی‌منش در برنامه رادیویی گفت‌وگوی اقتصادی با اشاره به تاریخچه خودروسازی کشور اظهار کرد: “خودروسازی نخستین بار در ایران توسط بخش خصوصی شکل گرفت. اگر امروز ایران‌ناسیونال تحت مالکیت برادران خیامی باقی مانده بود، قطعا در این صنعت از کشورهایی مانند کره جنوبی پیشروتر بودیم. متاسفانه دخالت‌های دولت در این صنعت مانع از تحقق این پتانسیل شد.”

وی ادامه داد: “اگر دولت از دخالت در این صنعت و بازار آن دست بکشد، رقابت و کیفیت به طور طبیعی حاکم خواهد شد. در چنین شرایطی، محصولات بی‌کیفیت خودبه‌خود بدون مشتری خواهند ماند.”

نبود تعارض میان قطعه‌سازی و خودروسازی نجفی‌منش در ادامه بیان کرد: “در سطح جهانی، نمونه‌های بسیاری از شرکت‌هایی وجود دارند که ابتدا در حوزه قطعه‌سازی فعالیت داشتند و سپس وارد صنعت خودروسازی شدند. این انتقال هیچ‌گونه تعارض منافع نداشته و به رشد صنعت خودروسازی کمک کرده است.”

وی تاکید کرد: “برای بهبود وضعیت، نخست باید بازار را به‌درستی ساماندهی کرده و از قیمت‌گذاری دستوری دست برداریم.”

بازار خودرو انحصاری نیست؛ شورای رقابت نباید دخالت کند

رئیس انجمن قطعه‌سازان افزود: “در حالی که از بازار خودروی کشور به عنوان یک بازار انحصاری یاد می‌شود، باید گفت که خودروسازان خصوصی، که عمدتاً مونتاژکار هستند، بیش از ۵۰ درصد حجم بازار را در اختیار دارند. این در حالی است که سهم عمده تیراژ خودروها همچنان در اختیار خودروسازان دولتی قرار دارد. بنابراین، اطلاق انحصار به خودروسازی ایران چندان دقیق نیست.”

وی ادامه داد: “هدف ما این است که همچون سایر کشورها، بازار خودروی ایران را رقابتی کنیم. در چنین بازاری، رقابت خواهد بود و قیمت‌ها منطقی‌تر خواهند شد.”

خصوصی‌سازی خودروسازی: راهی برای ایجاد رقابت

نجفی‌منش با اشاره به نگرش مجلس به واردات خودرو گفت: “امروز شاهد هستیم که تمامی توجه مجلس معطوف به واردات خودرو شده است، اما فشار زیادی برای خصوصی‌سازی خودروسازی وارد نمی‌شود. اگر خصوصی‌سازی واقعی در این صنعت رخ دهد و بازار رقابتی شود، منافع جمعی در کشور افزایش خواهد یافت.”

وی افزود: “تجربه جهانی نشان می‌دهد که هیچ دولتی نمی‌تواند تاجر خوبی باشد. پس چرا ما باید این مسیر اشتباه را ادامه دهیم؟ در صورتی که خصوصی‌سازی در خودروسازی عملیاتی شود، نتایج بسیار بهتری نسبت به دولت‌داری این صنعت خواهد داشت.”

نقدینگی وارد بازار و خودروهای وارداتی

نجفی‌منش پیشنهاد داد که مجلس باید دولت و بانک مرکزی را متقاعد کند تا اجازه دهند مردم با ارز خود اقدام به واردات خودرو کنند. “این امر مشکلی به دنبال نخواهد داشت و می‌تواند به تعادل در بازار کمک کند.”

وی در خصوص ایده‌هایی که برخی برای واردات خودرو با پول صرفه‌جویی‌شده در بنزین مطرح می‌کنند، اظهار داشت: “این ایده نه‌تنها اشتباه است، بلکه به بیراهه رفتن است. بهترین راهکار این است که دولت از دخالت در این صنعت دست بکشد تا اوضاع خودروسازی بهبود یابد.”

تجربه موفق رنو و همکاری با قطعه‌سازان داخلی

نجفی‌منش یادآور شد که صنعتگران داخلی در همکاری با رنو توانسته‌اند خودرویی تولید کنند که مورد رضایت همگان قرار گرفت. “ما از این تجربه به‌خوبی آموخته‌ایم که وقتی دولت مسیر را برای همکاری با قطعه‌سازان داخلی هموار می‌کند، نتیجه آن تولید محصولاتی با کیفیت می‌شود.”

کیفیت تولیدات خودروسازان بهبود یافته است

رئیس انجمن قطعه‌سازان همگن با انتقاد از “خودتحقیری ملی” در کشور گفت: “متاسفانه هر گاه که کاری در داخل کشور انجام می‌شود، بعضی‌ها می‌خواهند آن را تخریب کنند. در حالی که در سال‌های اخیر کیفیت تولیدات خودروسازان داخلی به‌طور چشمگیری بهبود یافته است. آمارهای شرکت بازرسی و کنترل کیفیت (ISQI) گواه این مطلب هستند.”

وی افزود: “کیفیت یک فرآیند بی‌پایان است و ژاپنی‌ها آن را ‘بهبود مستمر’ می‌نامند. البته هرچند کیفیت تولیدات ما افزایش یافته است، هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.”

خودروهای پارک شده در منازل مردم

نجفی‌منش با اشاره به بازار کاذب خودرو افزود: “یکی از مشکلات صنعت خودروسازی، قیمت‌گذاری غلط شورای رقابت است. این قیمت‌گذاری موجب شده تا خودروسازان متحمل زیان‌های هنگفت شوند و بازاری کاذب در این صنعت شکل بگیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۷۰۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های منازل مردم ذخیره شده‌اند. صاحبان این خودروها به‌دنبال بهره‌برداری از رانت ناشی از قیمت‌گذاری دستوری هستند.”

وی اضافه کرد: “گام نخست برای بهبود این وضعیت، کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری است. با حذف این اقدام، مشتری واقعی وارد بازار خواهد شد و در پی آن، تولیدکنندگان مجبور خواهند شد تا برای جذب مشتری، به کیفیت اهمیت بیشتری دهند.”

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار