قطعات خودرو

فعالان اقتصادی در انتظار تحقق وعده های مالیاتی

امور مالیاتی، رفتار با مؤدیان، سامانه مؤدیان و پایانه‌‌های فروشگاهی در اتاق تهران به بحث گذاشته‌شد. محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی در جمع فعالان اقتصادی، نخست از برنامه‌های این سازمان از جمله طرح سامانه مودیان، سیستمی‌شدن نظام مالیات‌‌‌‌‌ستانی و طرح دفاع کرد، سپس به برخی سوالات حاضران پاسخ گفت. از جمله به سوالاتی درباره مدت‌‌‌‌‌دار‌کردن ماده ‌۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم که با استقبال مواجه شد.
او همچنین نسبت به ایجاد کریدور گفت برای پذیرش اظهارنامه مالیاتی فعالان کم‌ریسک مشکلی از سوی سازمان مالیاتی وجود ندارد و مدت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار‌کردن ماده‌۱۸۶ چنانچه قانونی نباشد، از نظر سازمان متبوع او بدون اشکال است. سبحانیان همچنین آماری از طرح پایانه‌‌‌‌‌های فروشگاهی ارائه کرد و گفت حدود ۲۲۰‌میلیون صورتحساب در آن صادر شده‌است، ۴۸‌هزار مودی به آن متصل شده‌اند و بیش از ۹‌میلیون کارپوشه فعال دارد. این مقام مسئول امور مالیاتی همچنین سامانه مودیان و قوانین مربوط به آن را پیچیده‌‌‌‌‌ترین و مترقی‌‌‌‌‌ترین در نوع خود در جهان معرفی کرد و هدف کنونی سازمان متبوع خود را ایجاد یک نظام مالیاتی سیستمی برشمرد.

چگونگی تحقق رشد 8 درصدی
رئیس سازمان امور مالیاتی در جمع فعالان اقتصادی رئیس اتاق تهران به موضوع رسیدن برنامه هفتم توسعه به صحن مجلس شورای‌اسلامی برای جمع‌‌‌‌‌بندی نهایی و تصویب اشاره کرد و از هدف‌گذاری رشد اقتصادی ۸‌درصدی در این برنامه گفت.
او با بیان اینکه جلسات منظمی در اتاق تهران با حضور اقتصاددانان مطرح کشور برگزار می‌شود، گفت: در این جلسات موضوعات مختلفی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. براساس مسائل مطرح‌شده در این جلسات، جداولی براساس آمارهای بانک‌مرکزی درباره میزان سرمایه‌گذاری در ۱۲سال‌گذشته به قیمت ثابت سال‌۱۳۹۵ تهیه شده که نشان‌دهنده اطلاعات بسیار مهمی است. طبیعی است که اگر در کشور افزایش سرمایه رخ ندهد مشکل اشتغال را نمی‌توان حل کرد، تولید ناخالص داخلی را نمی‌توان رشد داد و شاخص‌های دیگر اقتصادی هم بهبود پیدا نخواهد کرد.

روند جذب سرمایه گذار خارجی در سراشیبی
نکته ی دیگری که رئیس اتاق تهران در ادامه صحبت‌هایش به آن اشاره کرد، میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی بود. او گفت: از سال‌۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ یعنی ‌برابر با پایان ۲۰۲۲ میلادی، با کاهش شدید میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی روبه‌رو بوده‌‌‌‌‌ایم و به‌جز سال‌۱۳۹۶ که به‌خاطر برجام این عدد به ۵‌میلیارد دلار رسید، همیشه شاهد افت میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی بوده‌‌‌‌‌ایم؛ در واقع برجام که اتفاق افتاد در مقطعی کوتاه تحول عظیمی شکل‌گرفت اما چون دوام پیدا نکرد، شاهد افزایش ادامه‌دار جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم نبودیم. آمار میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی نشان می‌دهد ما در طول ۱۲سال ‌حداکثر در یک سال ‌توانسته‌ایم ۵‌میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنیم که این عدد در سال‌۱۴۰۱ به ۱.۵‌میلیارد دلار رسیده که عدد بسیار پایینی است. اگر میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی کشور را با کشورهای منطقه مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که ما چقدر شرایط بدی را تجربه می‌کنیم. در کشورهای منطقه ارقام ۷۰ تا ۱۱۰‌میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی صورت‌گرفته است. محمود نجفی‌عرب با اشاره به اینکه باید به فکر ارائه راه‌‌‌‌‌حل و خروج از بحران‌ها بود، گفت: ما همه در یک کشتی نشسته‌‌‌‌‌ایم؛ فرزندان همه ما باید کار مناسب و زندگی خوب داشته باشند و نباید گرفتار مشکلات تامین معیشت شوند. اگر می‌خواهیم به رشد ۸‌درصدی برسیم باید سالانه حدود ۷۰ تا ۸۰‌میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم و اگر این میزان تحقق پیدا نکند به این رشد نخواهیم رسید. شنیده‌‌‌‌‌ام که بانک‌مرکزی برای رسیدن به رشد ۸‌درصدی عدد جذب سرمایه‌گذاری خارجی را ۲۰۰‌میلیارد دلار سالانه درنظر گرفته‌است. سازمان برنامه این عدد را بین ۷۰ تا ۸۰‌میلیارد دلار و وزارت اقتصاد هم ۱۰۰‌میلیارد دلار برآورد کرده‌‌‌‌‌اند. رئیس اتاق بازرگانی تهران در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور مهم‌ترین هدف ماست، گفت: بخش‌خصوصی تهران حدود ۳۰‌درصد تولید ناخالص داخلی کشور را در اختیار دارد و صنایع مختلفی در استان شکل‌گرفته و فعالیت می‌کنند. ما به‌عنوان اتاق بازرگانی تهران باید برای بهبود وضعیت رشد اقتصادی در کشور، تدابیر لازم را بیندیشیم و در قالب پیشنهادهای عملی با مشخص‌کردن بایدها و نبایدها به سیاستگذاران عرضه کنیم. با توجه به ناترازی انرژی مانند گاز، برق و آب شرایط بسیار سخت است اما ما در اتاق تهران آماده‌‌‌‌‌ایم که کمک کنیم تا نقشه‌راه کشور برای دستیابی به هدف‌گذاری ۸‌درصدی تدوین و تهیه شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *