قطعات خودرو

کد آیسیک و کد نقش چیست؟

با آغاز مهلت دو ماهه برای شناسه‌دار کردن کالاهای سطح عرضه برخوردها از 15 مهرماه آغاز خواهد شد و این با توجه به اعلام قطعی وزارت صمت به هیچ وجه تمدید نخواهد نشد، همین امر نشان می‌دهد بازار باید برای روند ثبت کالاهای خود فرآیندهای لازم را طی کند.

 

کد نقش در سامانه جامع تجارت 

در سامانه جامع تجارت برای فعالیت در حوزه‌های مختلف تجاری ملزم به داشتن یکی از مجوزهای لازم یا صلاحیت لازم برای انجام فعالیت تجاری باشید و با توجه به آن‌ها می‌توانید در سامانه جامع تجارت نقش جدیدی را کسب کنید، همین باعث خواهد شد تا بتوانید در سامانه جامع تجارت فعالیت کنید.

 

اگر تولیدی صنفی دارید می‌توانید با کد صنفی خودتون اقدام به گرفتن کد نقش بکنید اما لازم که است که برای ثبت شناسه کالا خود کد آیسیک دریافت کنید که این موضوع را باید از طریق اتحادیه درخواست نمایید.

 

کد آیسیک چیست؟

کد آیسیک کدی است که تولیدی صنفی‌ها برای ثبت کالای خود باید دریافت کنند. حالا اساسا این کد مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات، مدارک و اموال، سال‌ها است که در سطه شرکت هاو زنجیره‌های تأمین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

با کمک این سیستم جریان اطلاعات به ویژه جریان اطلاعات محصول و موجودی‌ها تسهیل شده و تمام واحد‌ها به ویژه در شرکت‌های بزرگ برداشت ثابت و یکسانی را از هر کد دارند که صحت اطلاعات برنامه ریزی را تأمین می‌کند.

 

شورای اجتماعی اقتصادی سازمان ملل به توصیه کمیسیون آمار با توجه به ضرورت مقایسه بین المللی آمار‌های اقتصادی، در سال ۱۹۴۸ متن اولیه طبقه بندی استاندارد همه رشته فعالیت‌های اقتصادی را پذیرفت.

 

همچنین از تمام کشور‌ها و شرکت‌ها خواست که به همین روش طبقه بندی اطلاعات خود را انجام دهند و کد ISIC را به عنوان طبقه بندی اصلی لحاظ کنند.

 

تقریباً می‌توان گفت تمام واحد‌های مختلف سازمان ملل از این طبقه بندی برای آمار خود استفاده کرده اند و بسیار در جهت آمارگیری و طبقه بندی و فهم کلی اقتصاد در سطح جهانی کارآمد بوده است.

 

با این وجود که متن اولیه آن در سال ۱۹۴۸ منتشر شده و در سازمان ملل نیز پذیرفته شد، ولی در طول سال‌ها دست خوش تغییرات و اصلاحیاتی نیز گشته است از جمله در سال‌های ۱۹۵۸، ۱۹۶۸، ۱۹۹۰، ۲۰۰۲ و همچنین در سال ۲۰۱۹ نیز قرار اصلاحاتی بر روی آن صورت گیرد.

 

سیستم ISIC یک طبقه بندی بر مبنای نوع فعالیت اقتصادی می‌باشد و نه کالا‌ها.

 

به اطلاع می‌رساند هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان صنفی لوازم یدکی و ماشین آلات تهران در اقدامی درست و به موقع از روز شنبه 29 مرداد ماه میز خدمت طرح شناسه کالا را در محل اتحادیه ایجاد کرده و پاسخگوی اعضای اتحادیه خواهد بود.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *