از حدود ۱۲۰۰ واحد قطعهساز کشور، ۷۰۰ واحد با خودروسازان ارتباط مستقیم دارند که از این تعداد، ۴۰۰ واحد در حالت تعطیل یا نیمهتعطیل بهسر میبرند. عملا در حال حاضر از نصف ظرفیت قطعهسازی کشور استفاده میشود.
سیدمحسن دهنوی نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي اینها را در حساب کاربری توییترش نوشته و دریک رشته توییت چنین گفته است: ظرفیت واقعی قطعهسازان به اندازه تولید سالانه ۲.۲ میلیون خودرو است اما در سالهای اخیر کمتر از ۸۰۰ هزار خودرو تولید شده است.
این امر باعث تعلیق حدود ۱۵۰ هزار گارگر در کارگاههای قطعهسازی شده که نهایتا دو یا سه روز در هفته بکارگیری میشوند.
با وجود رانت بزرگ و لاتاری غیرعادلانه فروش خودروسازان انحصاری، سهم سایر خودروسازان بخش خصوصی از کل تولید سالانه خودرو کشور، از ۱۱.۵ درصد در سال ۹۷ به ۵.۲ درصد در سال ۹۹ رسیده است.
مصوبه جدید مجلس، قدم اول است برای تحول در صنعت خودرو؛ مصوبهای که به جنگ غول انحصار رفته است. انحصار را برداشت؛ گرچه کافی نیست اما گام مثبت کمیسیون صنایع، در جهت کنترل قیمت خودرو است. با سیاست گذاریهای درست، قیمت در بازار تعلیم میشود نه با تصمیمات خلقالساعه.