جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

ايران خودرو كيفيت كدام قطعات تارا را تضمين نمی‌كند؟

قطعات تارا

چندي پيش، «ايكوپرس» با انتشار خبري نوشت: «به‌منظور تحقق اهداف و سیاست‌های گروه صنعتی ایران خودرو و اجرایی‌سازی سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی و جهش تولید، تولید انبوه خودروی تارا با 75 درصد عمق خودکفایی قطعات و مجموعه‌های آن از تیرماه آغاز شده و برنامه تولید خودروی اتوماتیک تارا نیز از امسال اجرایی خواهد شد. 90 درصد قطعات خودروی تارا در سیستم ‌تضمین کیفیت پیمانکاران (+SQA) ارزیابی و فرآیند تضمین کیفیت آن انجام شده است.»

خبر «۹۰ درصد قطعات تارا تضمینی است!» را اينجا بخوانيد

10درصد قطعات تضمين نشده تارا ، كجا بسته مي‌شود؟

فربد زاوه – كارشناس خودرو – در اين‌باره به خبرنگار قطعات خودرو گفت: اين 90 درصد كه از آن حرف مي‌زنند، چیز جدیدی نیست؛ 25 سال است كه آن را دارند و نتیجه‌اش را دیده‌ایم. اگر ما سیستمی را از جایی كپي کنیم و بیاوریم، به معنی این نیست که نتیجه‌اش هم درست می‌شود.
او ادامه داد: موضوع این است که ارزیابی شاخص‌های کیفی آن سیستم، چقدر با سطح مطلوب در دنیا فاصله دارد. خودروی دنا پلاس هم پنج ستاره است، اما آیا مردم از آن راضی هستند؟ بقیه محصولات پنج ستاره ایرانی هم کمابیش همین شرایط را دارند.
وي درباره اين‌كه براساس اين خبر فرآيند تضمين كيفيت براي 10 درصد قطعات خودروي تارا انجام نشده است، اظهار كرد: آن 10 درصد به کنار، شاخص عملکرد آن 90 درصد هم زیر سوال است. البته حرف شما درست است که تکلیف آن 10 درصد را روشن نکرده‌اند.

زاوه با بيان اين‌كه اگر روی یک سازنده هیچ کنترلی نباشد، ممکن است آن خودرو مشکل‌ساز شود، گفت: اکنون مي‌بینیم آتش‌سوزی در برخی محصولات جدید اتفاق می‌افتد. شاید تعداد اين حوادث زیاد نباشد، اما حتی یک مورد هم زیاد است. این نشان می‌دهد که یک قطعه بی‌کیفیت می‌تواند به قیمت جان آدم‌ها تمام شود. مسئله این است که گاهی به قیمت جان آدم‌ها، خودرو تولید می‌شود و این، اصلاً پذیرفتنی نیست.
اين كارشناس خودرو همچنين تاكيد كرد: در این خبر، مشخص نمی‌شود تکلیف آن 10 درصد چیست و شامل چه بخش‌هایی است. به‌جز «تارا» تکلیف بقیه محصولات ایران خودرو چیست. مردم سرمايه‌شان را مي‌گذارند و ماشین می‌خرند، اما آن خودرو تحت چه نظام کنترلی ارزیابی می‌شود؟!

75درصد تارا مثل 96درصد پرايد است

او درباره اين جمله كه « تولید انبوه خودروی تارا با 75 درصد عمق خودکفایی قطعات و مجموعه‌های آن از تیرماه آغاز شده است» گفت: آن عدد 75 درصد هم مثل 96 درصد تولید داخل خودروی پراید صحت دارد. اول این‌که این سیستم کنترل کیفیت که روی یک محصول پیاده می‌کنید تکلیف بقیه محصولات چیست؟ درباره خود این محصول هم آن 10 درصدی که کنترل کیفیت ندارند، به چه صورت تولید می‌شود؟

زاوه افزود: آن 10 درصد شامل چه چیزهايی است و در کدام قسمت ماشین بسته می‌شود؟ اگر این 10 درصد شامل بوستر ترمز، سیم‌کشی و مانند اين‌ها باشد، خیلی خطرناک است. فرض کنید روکش‌صندلی بالاترین کیفیت دنیا را داشته باشد، وقتی خطر آتش‌سوزی و خطاهای فنی خطرناک، ماشين را تهدید می‌کند چه ارزشی دارد؟ بنابراين باید شفاف‌تر اعلام کنند كه تکلیف آن 10 درصد چیست.


زاوه در بخش ديگري از سخنانش، اظهار كرد: شعار می‌دهند که ما کاهش ارزبری داریم، در حالی که کاهش ارزبری ارزش نیست. وقتی ارز دولت به‌فروش نرسد، دولت کسری بودجه پیدا می‌کند. ارزی هم که که برای کسي دیگر است اگر نتواند بفروشد نمی‌تواند صادراتش را حفظ کند. بنابراين بحث کاهش ارزبری از بنیان اشتباه است. اگر شما مصرف ارز کشور را کاهش دادید، اتفاقی که می‌افتد این است که روند صادراتی مختل می‌شود.
ايكوپرس در بخش ديگري از خبرش نوشته است: «تارا، نخستین محصول ایران خودرو است که تمامی قطعات آن براساس روش تضمین کیفیت پیمانکاران (+SQA) مورد ارزیابی قرار گرفته و تیم ارزیابی کیفیت شرکت ساپکو، ظرفیت‌سنجی تامین مواد اولیه و تامین قطعات این محصول را تحت پایش مستمر قرار داده است.»

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار