اتوسرویس مطمئن و مراجعه به به موقع؛ تا ۷۰ درصد کاهش هزینه ها در بر دارد
در دنیای امروز دیگر جمله معروف هزینه پیشگیری کمتر از درمان است، صرفا برای انسانها کاربردی نیست و شامل حال ماشینها هم میشود. بر کسی پوشیده نیست که هزینه خودرو و تعمیرات آن بهویژه در سالهای اخیر بسیار گزاف شده است؛ بنابراین چندان دور از ذهن نیست که باید از هر روشی بهره گرفت تا این هزینهها را به حداقل رساند.
اتوسرویس یا همان خدمات سرویسدهی منظم به خودرو یکی از بهترین روشهایی است که میتواند هزینه تعمیرات خودرو را تا اندازه زیادی کاهش دهد. ممکن است به نظر برخی سرویس کردن دورهای خودرو موضوع بیاهمیت جلوه میکند یا اینکه نسبت به انجام آن بیتفاوت باشند. این در حالی است که به باور کارشناسان خودرو عدمتوجه به سرویس دورهای، میتواند راننده و ماشین را به دردسرهایی بیاندازد که منجر به اتلاف وقت و هزینه میشود.شاید جالب باشد که بدانید در تقویم روزی به نام “اتوسرویس” وجود دارد، به ویژه اگر دارای وسیله نقلیه هستید و باید در زمانهای مشخص خودرویتان را سروسامان دهید.
با توجه به پیشرفت روزافزون صنعت خودرو در جهان و ورود ماشینهای خارجی به کشور و از سوی دیگر با در نظر گرفتن کیفیت پایین خودروهای داخلی، فعالان حوزه اتوسرویس با مشکلات و چالشهای بسیار زیادی مواجهاند. اغلب برندگان جشنواره اتوسرویس در سال گذشته، معتقدند که نوسانات بازار و نبود تجهیزات لازم در بازار مهمترین مشکل آنها محسوب میشود.
امیر کائد، یکی از فعالان این حوزه و از برندگان جایزه اتوسرویس بر این باور است که اگر صاحبان خودرو اتوسرویس ماشینهای خود را در زمانهای مقرر انجام دهند، به قطع هزینه تعمیرات آنها تا 70 درصد کاهش پیدا میکند. او معتقد است که در صورتی که کیفیت روغن مطلوب باشد، مشکلی برای خودروها پیش نخواهد آمد. با توجه به اینکه کیفیت موتور خودروهای داخلی پایین است، حتما نیاز به روغن باکیفیت دارند و همچنین با نظر گرفتن کیفیت بالای موتور خوردوهای خارجی، برای آنها نیز اصلا نمیتوان از روغن نامطلوب استفاده کرد.
کائد مهمترین مشکل حوزه اتوسرویس را نبود ثبات در بازار میداند و میگوید: قیمتها مدام در حال افزایش زیاد و بازار ثبات ندارد. به عنوان مثال در هفته گذشته 20 تا 25 درصد افزایش قیمت روی محصولات شرکتهای خصوصی داشتیم. از سوی دیگر برخی از شرکتها برای فروش محصولات خود، خریدار را مجبور میکنند که از اجناس دیگر آنها نیز استفاده کنیم. در واقع فروش برخی از محصولات خود را مشروط به خرید محصولات دیگر کردهاند. ما بارها این موضوع را تجربه کردهایم و در نهایت تصمیم گرفتیم که این شرکتها را تحریم کنیم.
او همچنین درباره وجود اجناس تقلبی در بازار میگوید که «در دورهای اجناس تقلبی در بازار زیاد بود؛ اما به طور کلی این انتخاب اتوسرویسها است که بخواهند از جنس تقلبی استفاده کنند یا خیر؛ چراکه تشخیص جنس تقلبی در بازار کاملا امکانپذیر است.»
امیر اسدی نصیری نیز از دیگر برندگان جایزه اتوسرویس، نوسانات قیمت را مهمترین چالش خود در این حرفه عنوان میکند. او میگوید: مشکل اصلی و اساسی ما قیمت است؛ قیمت خرید روغن هر بار تغییر و هر بار افزایش پیدا میکند و ما مجبور هستیم که محصول مورد نظر خود را با قیمت روز تهیه کنیم؛ اما تحمل این موضوع برای مشتری سخت است و نمیتواند این حجم از افزایش قیمت را تحمل کند. به همین دلیل نیز به جای اینکه هر ماه برای تعویض روغن خود مراجعه کند، این کار را سه ماه یک بار انجام میدهد.
از سوی دیگر رضا تیموری نیز همانند سایر همتایان خود در جایزه اتوسرویس با تاکید بر اهمیت و تاثیر اتوسرویسها در کاهش هزینههای صاحبان خودرو، بزرگترین چالش خود را نواسانات قیمت و کمبود محصولاتی مثل روغن میداند. به گفته او بسیاری از شرکتهای فروش روغن در اسفندماه تعطیل میکنند و تا زمان مشخص شدن قیمتهای جدید، محصولاتشان رو نمیفروشند.
تیموری اظهار میکند: در چنین شرایطی ما مجبور میشویم که محصول مورد نظر خود را از بازار آزاد و با قیمت بالاتر تهیه کنیم. طبیعی است که با افزایش قیمت روغن، خدمات ما نیز گرانتر و به تبع مشتری نیز کمتر میشود.
حقیقتجو نیز که به عنوان یکی از اتوسرویسهای برتر شناختهشده بود، در این زمینه اظهار میکند: اگر اتوسرویسها علم و آگاهی لازم را داشته باشند، باعث میشود نوع روغنی که استفاده میکنند نیز منجر به بهبود کارایی خودرو شود و از آسیبهای احتمالی نیز جلوگیری کند. به هر حال قلب هر خودرو، موتور آن است و موتور نیز در اختیار اتوسرویس است.
او خاطرنشان میکند که «متاسفانه شغل ما بیشتر مواقع در ظاهر ساده به نظر میرسد، اما در واقع شغل پیچیدهای است. این در حالی است که بسیاری از افراد بدون داشتن تخصص کافی و لازم وارد این حرفه میشوند. در نظر داشته باشید که اگر این افراد تشخیص اشتباه بدهند، ضرر بزرگی به صاحبان خودرو وصنف و شغل ما زده میشود.»
حقیقتجو همچنین یادآور میشود که نوع روغن تقلبی در بازار به شدت فراوان شده است و بسیاری از اتوسرویسها از روی نادانی و ناآگاهی دست به خرید این محصولات میزنند. در این میان اما برخی افراد نیز به خاطر سود چنین محصولاتی را خریداری و به مشتری عرضه میکنند. روغن تقلبی کاملا مشخص است، اما متاسفانه برخی از اتوسرویسها این نوع روغنها را انتخاب میکنند. در اتحادیه نمونههای این نوع اتوسرویسها بسیار زیاد است که درصورت شناسایی، پلمپ میشوند.
او تاکید میکند: ما در این حوزه بیش از حد حاشیه ناامن داریم. همیشه در این موقع سال با کمبود روغن مواجه هستیم و هیچ کسی هم به این موضوع رسیدگی نمیکند؛ هم باید از بازار آزاد خرید کنیم و هم باید پاسخ تعزیرات را بدهیم.
نامگذاری روزها در تقویم با هدف حفظ ارزشها، تحکیم پیوندهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، دینی و ملی، بزرگداشت افراد مختلف و توجه به مشاغل انجام میگیرد. این حرکت نه تنها منجر به همدلی، همکاری و مشارکت عمومی میشود، گاهی نیز تلنگری برای توجه به برخی از کارهای کوچک اما بسیار مهم نیز است. روز ۶ اسفند چند سالی است که روز اتوسرویس نامگذاری شده است و فعالیت این حوزه به این بهانه به اهمیت نقش اتوسرویس ها در صنعت خودرو و مصرف آن اشاره می کنند. جشنواره روز اتوسرویس سال گذشته، توسط اتوسرویس بانک و با حمایت گروه صنعتی سرکان برگزار شد.