شورولت شِوی نوا نسلی از خودروها هستند که در بخش شورولت کارخانه خودروسازی جنرال موتورز در چهار نسل طی سالهای 1341 ش تا 1358 ش تولید شدند. شِوی نوا که در سال 1341 ش معرفی شد، برای رقابت با فورد فالکون وارد بازار شد. طراحان این خودرو از فالکون تقریباً به عنوان الگویی برای طراحی هر جنبه ای از ساختار خودرو بهره بردند. آخرین شِوی نوا نیز در سال 1357 ش خط مونتاژ کارخانه را ترک کرد.
شورولت شِوی نوا وارد می شود
شورولت شِوی نوا (Chevy II Nova) نسلی از خودروها هستند که در بخش شورولت کارخانه خودروسازی جنرال موتورز در چهار نسل طی سالهای 1341 ش (1962 م) تا 1358 ش (1979 م) تولید شدند. شِوی نوا (Chevy II ) که برای سال 1341 ش (1962 م) معرفی شد، برای رقابت با فورد فالکون وارد بازار شد. طراحان این خودرو از فالکون تقریباً به عنوان الگویی برای طراحی هر جنبه ای از ساختار خودرو بهره بردند.
رقیبی سرسخت
تنها مدلهایی که سری فالکون ارائه می کرد اما سری شِوی نوا آنها را در بر نداشت، شامل مدل های سدان و کوپه می شد که دومی به عنوان Ranchero نشان داده شد. مانند فالکون، سطوح مختلف تریم برای شِوی نوا در دسترس بود. برترین مدل در خط طراحی نشان نوا (Nova) را دریافت کرد.
بازطراحی کامل شِوی نوا
نام شِوی یکسال یعد کتار گذاشته شد و این خودرو دیگر فقط با نام نوا شناخته می شد.
برای سالهای 1341 ش (1962 م) تا 1342 ش (1963 م) فقط خودرهایی با موتورهای مدل 4 و 6 خطی موجود بودند. پس از معرفی شِوِل ( Chevelle) در سال 1343 ش (1964 م) شورولت یک گزینه V8 را به نوا اضافه کرد تا آن را برای خریدارانی که درپی خرید خودرویی با کارکرد بالا اما قیمتی مناسب بودند، جذاب نگه دارد. خط تولید در سال 1347 ش (1968 م) یک فرآیند بازطراحی کامل را پیاده کرد که در آن خطوط مدل ها اسپرتتر و دارای شاسی بلندتری بودند که فقط یک اینچ کوتاهتر از شِوِل بود. نام شِوی یکسال یعد در 1348 ش (1969 م) کتار گذاشته شد و این خودرو دیگر فقط به سادگی با نام نوا شناخته می شد.
تغییرات خودرو
جدا از افزایش قدرت اسب بخار در اواخر دهه 1340 ش (1961 م) و سپس کاهش قدرت اسب بخار در فاصله میان اواخر دهه 1340 ( دهه 1960 م) تا اوایل دهه 1350 ش (دهه 1970 م) خودروی نوا تاحد زیادی، تا زمان تغییرات اساسی در سال 1354 ش (1975 م) بدون تغییر باقی ماند.
آخرین شِوی نوا
در روز 1 دی ماه 1357 خورشیدی برابر با 22 دسامبر سال 1978 میلادی، آخرین شِوی نوا یا شورولت نوا خط مونتاژ کارخانه را ترک کرد. شاید در سال 1358 ش (1979 م) هنوز برخی از شورلتها پکیج کاستوم نوا (Custom Nova) را ارائه می کردند، اما این خودروها بر اساس مدل نوا نبودند.
مترجم : حسین توکلی