ماریا ترزا د فیلیپیس که در سال 1305 ش (1926 م ) در یک خانواده ثروتمند ایتالیایی متولد شد، در یک خانواده مشتاق سوارکاری بزرگ شد. او در اوایل دهه 1330 ش ( دهه 1950 م) در سطوح بالایی از ورزش های اتومبیلرانی مسابقه می داد. او نخستین زنی بود که در یک مسابقه واقعی فرمول یک شرکت کرد. برای او به پایان رساندن مسابقه ای سخت به خودی خود یک شاهکار است و ماریا ترزا د فیلیپیس، نخستین راننده زن فرمول یک شد.
آغاز راه در فرمول یک
ماریا به مسابقات اتومبیلرانی علاقه مند شد اما دو برادر بزرگترش مدعی شدند که او هرگز راننده سرعت نخواهد شد
ماریا ترزا د فیلیپیس (Maria Teresa de Filippis) که در سال 1305 ش (1926 م ) در یک خانواده ثروتمند ایتالیایی متولد شد، در یک خانواده مشتاق سوارکاری بزرگ شد. هنگامی که ماریا ترزا د فیلیپیس در اوایل دهه 1300 ش (دهه 1920 م) خود به مسابقات اتومبیلرانی علاقه مند شد، دو برادر بزرگترش مدعی شدند که ماریا هرگز راننده سرعت نخواهد شد.
تصمیم ماریا
ماریا ترزا د فیلیپیس، وارد نخستین مسابقه اتومبیلرانی خود شد
ماریا تصمیم گرفت تا به آنها ثابت کند که اشتباه می کنند، و این کار را به شیوه ای مناسب انجام داد. مدت کوتاهی پس از آن زمان، ماریا ترزا د فیلیپیس، وارد نخستین مسابقه اتومبیلرانی خود شد، یک رانندگی به طول ده کیلومتر میان سالمه (Salemo) و کاوا د تیرینی (Cava de’ Tirreni) . ماریا خودرویش فیات 500 خود را به پیروزی رساند.
راه پر افتخار ماریا
ماریا در سطوح بالایی از ورزش های اتومبیلرانی مسابقه می داد
ماریا پای خود را روی پدال فلزی نگه داشت. او در اوایل دهه 1330 ش ( دهه 1950 م) در سطوح بالایی از ورزش های اتومبیلرانی مسابقه می داد. پس از کسب مقام دوم در مسابقات قهرمانی اتومبیلهای اسپورت ایتالیا در سال 1333 ش (1954 م) مازراتی با او تماس گرفت تا راننده آنها شود. او با مازراتی در مسابقات شرکت می کرد، اما چشمش به برترین پیست مسابقات اتومبیلرانی جهان، فرمول یک بود.
ماریا ترزا د فیلیپیس، نخستین راننده زن فرمول یک شد.
ماریا زمانی که تلاش کرد با مازراتی 250F واجد شرایط مسابقات جایزه بزرگ موناکو شود، فرصتی برای حضور در مسابقه فرمول یک پیدا کرد
ماریا سرانجام در روز 18 اردیبهشت در سال 1337 خورشیدی برابر با روز 18 می در سال 1958 میلادی، زمانی که تلاش کرد با مازراتی 250F واجد شرایط مسابقات جایزه بزرگ موناکو شود، فرصتی برای حضور در مسابقه فرمول یک پیدا کرد. این دور مقدماتی نخستین بار است که یک زن در هر مسابقه رانندگی فرمول یک (F1) شرکت می کند. میان او و 30 راننده دیگر، فقط نیمی از آنها زمان کافی برای مسابقه واقعی را ثبت کردند.
بانوی شماره یک در مسابقات جایزه بزرگ
اگرچه او در جایگاه آخر قرار گرفت، اما در پیست مسابقه حاضر بود
مسابقات جایزه بزرگ ( گرندپری) بلژیک در سال 1337 ش (1958 م) داستان متفاوتی برای ماریا داشت. اگرچه او در جایگاه آخر قرار گرفت، اما در پیست مسابقه حاضر بود و نخستین زنی بود که در یک مسابقه واقعی فرمول یک شرکت کرد. او در جایگاه دهم به پایان رسید، که اتفاقاً چون تعداد نه خودرو دیگر نتوانستند به خط پایان مسابقه برسند، باعث شد خودروی ماریا آخرین خودرو مسابقه محسوب شد اما همین امر نشان می دهد که به پایان رساندن مسابقه ای سخت به خودی خود یک شاهکار است.
بازنشستگی و مرگ ماریا ترزا د فیلیپیس بانوی فرمول یک
ماریا از باخت ویران شد و بهم ریخت و از مسابقات بازنشسته شد.
ماریا ترزا د فیلیپیس، در تعداد انگشت شماری از مسابقات فرمول یک، از جمله جایزه بزرگ پرتغال در سال 1337 ش (1958 م) شرکت کرد و سپس در سال 1338 ش (1959 م) پس از پیوستن به بهرا-پورشه (Behra-Porsche, ) دوباره تلاش کرد تا برای موناکو واجد شرایط شود، اما تنها بخاطر سه ثانیه آن را از دست داد. ماریا از باخت ویران شد و بهم ریخت و از مسابقات بازنشسته شد.
پایان شکوه رانندگی
سرانجام ماریا ترزا د فیلیپیس، در سن 89 سالگی دار فانی را وداع گفت.
تا سال 1353 ش (1974 م) زن دیگری در این ورزش وجود نداشت. ماریا ترزا د فیلیپیس، نیز در سال 1358 ش (1979 م) ورزش را کنار گذاشت. سرانجام ماریا ترزا د فیلیپیس، در روز 18 دی ماه در سال 1394 خورشیدی برابر با روز 8 ژانویه در سال 2016 میلادی، در سن 89 سالگی دار فانی را وداع گفت.
مترجم : حسین توکلی