جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو مشهد: زیرساخت‌های طرح شناسه کالا مهیا نیست / برای اجرای درست طرح باید به سراغ تولیدکننده و واردکننده رفت و نه کف بازار!

علیرضا اردکانی فرد با اشاره به طرح شتابزده وزارت صمت برای مقابله با کالای قاچاق می‌گوید: اکثر شرکت‌های تولیدی و وارد کننده‌ها در تهران هستند و باید تهران در این زمینه پیشتاز باشد چون از تهران به بسیاری شهرها لوازم یدکی توزیع می‌شود. متاسفانه اجرای این طرح در مشهد باعث محدودیت‌ شده و ترس باعث شده خرید و فروشی اتفاق نیفتد و اعضای ما جرات خرید جنس از تهران را ندارند.

 

علیرضا اردکانی فرد رئیس هیات مدیره اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی و ماشین آلات مشهد در گفتگو با خبرنگار قطعات خودرو درباره وضعیت بازار درباره لوازم یدکی در مشهد بیان کرد: در بازار لوازم یدکی خودرو در شهر مشهد کالای قاچاق به شکل گسترده و محسوس وجود ندارد. مشکل اصلی اتحادیه و به تبع آن بازار لوازم یدکی خودرو، طرح ثبک کالا در سامانه جامع تجارت وزارت صمت است که مشهد جزو 7 استان‌ پایلوت این طرح است. در حال حاضر بازرسان وزارت صمت برای بازرسی کمک فنر و باتری به مغازه‌ها ورود می‌کنند و با جمع‌‌آوری آنها مشکلات زیادی را برای کسبه و اتحادیه ایجاد کرده‌اند.

 

وی ادامه داد: مگر تولیدات شرکت کوشاوران کالای قاچاق محسوب می‌شود؟ تولیدات شرکت عظام از چه زمانی جزو محصولات قاچاق به حساب آمده است؟ وزارت صمت باید تولیدکننده و واردکننده را موظف به درج کد رهگیری کند و آنها دارای کد نقش تجاری در سامانه جامع تجارت باشند و با کد نقش در اختیار توزیع‌کننده کالا و در نهایت مصرف کننده قرار بگیرد. در حقیقت برای اجرای درست طرح باید به سراغ تولید کننده و وارد کننده رفت و نه کف بازار و فروشنده!

 

شرکت‌های بزرگ تولیدکننده قطعات خودرو، کد نقش ندارند

 

رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو با اشاره به اینکه شرکت‌های بزرگ تولیدکننده قطعات خودرو، کد نقش ندارند افزود: متاسفانه وزارت صمت برای اجرای ای طرح شتابزده عمل می‌کند و بررسی‌های لازم صورت نگرفته است. لوازم یدکی خودرو به طور مثال کالای لوازم خانگی نیست که 10، 12 قلم باشد. به طورمثال وقتی وارد مقوله بلبرینگ می‌شویم، حدود 5 هزار سایز بلبرینگ داریم که ضربدر صدها برند؛ عدد بسیار بزرگی می‌شود.

 

اردکانی تصریح کرد: به تازگی اعلام شده که پرونده قضایی برای مدیران دو وزارتخانه به علت تعلل در تکمیل سامانه جامع تجارت تشکیل شده است و وزارتخانه جهاد کشاورزی، سازمان غذا و دارو، گمرک و دبیرخانه مناطق آزاد به صورت کامل به چرخه نپیوسته‌اند. وقتی خودِ مدیران از اجرای این طرح عقب هستند، مردم چگونه می‌توانند پیشتاز اجرای طرح باشند!

 

اجرای طرح شناسه کالای وزارت صمت بدون درنظرگرفتن شرایط بازار ناممکن است

 

او با بیان اینکه اجرای طرح شناسه کالای وزارت صمت بدون درنظرگرفتن شرایط بازار و نظرات کارشناسی عملا ناممکن است، عنوان کرد: اکثر شرکت‌های تولیدی و وارد کننده‌ها در تهران هستند و باید تهران در این زمینه پیشتاز باشد چون از تهران به بسیاری شهرها لوازم یدکی توزیع می‌شود. متاسفانه اجرای این طرح در مشهد باعث محدودیت‌ شده و ترس باعث شده خرید و فروشی اتفاق نیفتد و اعضای ما جرات خرید جنس از تهران را ندارند. در هنگام خرید از تهران نیز تولید کننده و وارد کننده کد نقشی ندارند و قاعدتا ما هم از خرید لوازم یدکی منصرف می‌شویم.

 

اردکانی، رئیس اتحادیه لوازم یدکی مشهد تاکید کرد: با اصرار بر اجرای طرح وزارت صمت، به مرور لوازم یدکی خودرو کمیاب و قیمت آن بالاتر خواهد رفت. مبنای این طرح شفافیت است و نه ما و نه هیچکس دیگر با اصل آن مخالفتی ندارد. ما معتقدیم زیرساخت‌های این طرح مهیا نیست. برای برخی از لوازم یدکی خودرو از جمله لاستیک و باتری، این طرح قابل اجرا در کوتاه مدت است اما برای بقیه لوازم یدکی با وجود گستردگی، اجرای طرح معقول و شدنی نیست.

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار