تازه ترین مبحثی که این روزها در تمام مجامع راجب آن صحبت میشود از سرگیری مذاکرات و نامه نگاری ها میان ایران، اروپا و آمریکا و خبر شروع صادرات یکی از کشنده های داخلی سازی شده بود، فربد زاوه در گفتگو با «قطعات خودرو» با اشاره به صادرات خودروهای سنگین گفت: « هرگونه صادرات در عرصه جهانی از هر نوع محصولی در صورت داشتن ارزش افزوده حتی اگر مونتاژ محصولات چینی باشد، برای صنعت خودروسازی کشور مفید است. ایرانخودرو با صادرات کشنده آتامان در شروع راه است، باید گفت این محصول در بخش موتور از مرسدس بنز تنها دانش فنی باقی مانده از زمان سرمایه گذاری این شرکت را به ارث برده است. قطعات کمی ممکن است، از این پیشرانه برای کمپانی بنز باشد؛ در هر حال این مسیر، بسیار پر سود تر از بازار خودروهای سواری و احتمال موفقیت در این عرصه بیشتر است.
وی با تاکید بر اهمیت صادرات خودروهای تجاری افزود: «صادرات خودروهای تجاری به صورت خاص اتوبوس بسیار سودآور است و توصیه میشود شرکتها بیشتر در این زمینه فعالیت داشته باشند.»
بیشتر بخوانید: امضای تفاهمنامه صادرات کشنده آتامان به روسیه
زاوه با اشاره به اهمیت و قدرت خودروسازهای دولتی گفت: «امکانات و منابع این دو خودروساز بسیار بیشتر از بخش خصوصی است، چنان چه در بخش خصوصی شرکت ها تنها مونتاژکار هستند و توان بالایی نسبت به آن دو خودروساز دولتی ندارند. به همین دلیل در بخش صاردات عرصه رقابت را به خودروسازان دولتی واگذار کردهاند. در عرصه صادرات محصولات سنگین، بهمن دیزل و ماموت توان رقابت با دو خودروسازان دولتی را ندارند و تنها به مونتاژ محصولات چینی بسنده کردهاند.
این کارشناس بازار خودرو بیان کرد: برجام یا هر نوع مصالحه دیگری کوتاه مدت و شکننده است، در این بین تمام اعضای برجام و ایران از شرایط فعلی رضایت دارند و علاقه به خروج از برجام ندارند، اما در خصوص قطعات CKD تاثیری دیده نشده است، قطعات SKD هم به دلیل قابلیت کپی کاری زیاد، در داخل قابل تولید هستند.