داوود قرئلی كه در كار فروش لوازم یدکی ماشینهای راهسازی و كار در معدن است، در گفتوگو با خبرنگار قطعات خودرو، اظهار كرد: بیشتر قطعاتی که به فروش میرسانیم وارداتی هستند.
او توضيح داد: دستگاههايي كه ما براي آنها قطعه ميفروشيم با ۱۲ تا ۱۵ میلیارد تومان بهشكل قانوني به کشور وارد شدهاند. اگر یک فیلتر ارزانقیمت روی آنها بسته شود و موتور ایراد پیدا کند، تعمیر جزيی موتور چنین دستگاهی یک میلیارد تومان هزینه دارد!
وي با اشاره به اينكه كيفيت روغنها مناسب نیست، ادامه داد: به همین دلیل، روی ماشین فیلتر خارجی میبندند تا ذرات روغنها گرفته شود. اكنون که ماشينها روغن ایرانی مصرف میکنند، اگر فیلتر ایرانی هم ببندند، دستگاه یک ساعت هم کار نمیکند. در اين شرايط، افراد مجبور میشوند سراغ جنس قاچاق بروند. البته جنس قاچاقي که وارد میشود، جنس خوبی است.
قرئلی با بيان اينكه قیمتها در کار ما براساس دلار تعیین میشود، گفت: «کاترپیلار» به ما مستقیم جنس نمیفروشد. به همين دليل، با هزینههای اضافی هر دلار برای ما ۴۸ هزار تومان میشود. اما «کوماتسو» چون نمایندگیاش به ما جنس میفروشد، با محاسبه کرایه و دیگر مسائل، هر دلار براي ما حدود ۳۲ هزار تومان میشود.
اين فروشنده لوازم یدکی ماشینهای راهسازی و معدن اظهار كرد: کیفیت قطعاتی که ما میفروشیم در این چند سال تغییری نکرده است و سعی میکنیم بهترین قطعه را بهدست مردم برسانیم.
او تاكيد كرد: یک جنس بیکیفیت خیلی به دستگاهها آسیب میرساند. دستگاههای جدید کامپیوتری هستند و اگر کامپیوتر بسوزد، حدود ۲۰۰ و ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد. افراد متخصص زیادی هم نیستند که بتوانند آن دستگاه را درست کنند.
اين عضو اتحادیه لوازم یدکی همچنين گفت: من فقط برای تمدید جواز با اتحادیه کار میکنم. ما کاری با آنها نداریم و آنها هم کاری با ما ندارند که بیایند جلوی تقلبیفروشها را بگیرند. البته در مجموع، کار اتحادیه خوب است و اگر کسی از قطعات شكايت کند، حرفهای او را پیگیری میکنند، ولی کاری بیشتر از این از دستشان برنمیآید.
وي افزود: من که جواز دارم و هزینههای مختلفی را پرداخت میکنم باید با ۱۵ درصد جنسم را بفروشم؛ اما همکار دیگر من كه جواز ندارد، با ۵ درصد جنسش را به فروش میرساند، چون مالیات، حقوق کارگران و ديگر هزينهها را نمیدهد.