جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

قوانین دست و پا گیر پیش پای تولید

لنت ترمز یکی از قطعات فوق ایمنی خودرو بوده و تکنولوژی، سطح تولید کمی و کیفی آن در ایران در شرایط خوبی قرار داشته هرچند مسائل و مشکلات فراوانی پیرامون مبحث تولید در کشور وجود دارد، دکتر نیکخو مدیرعامل ایرانلنت قدیمی‌ترین شرکت تولید لنت در ایران در گفتگو با ماهنامه قطعات خودرو با اشاره به موضوع طرح شناسه کالا گفت: هدف از اجرای چنین طرح‌هایی تامین نیازهای مشتری از طریق مسیر کوتاه‌تر و کم‌هزینه‌تر است. در همین زمینه با دکتر عباس نیکخو به گفتگو پرداختیم.

 

 

در خصوص طرح شناسه کالا و کد رهگیری نظر شما چیست؟

این طرح در باطن و به خودی خود طرح خوبی است اما هنوز درست اجرا نشده چون زیرساخت‌های لازم برای آن فراهم نیست. برای گرفتن کد باید سامانه‌ای فعال باشد که بتوانیم به راحتی از آن بهره‌برداری کنیم. این سامانه باید بطور مرتب بروزرسانی و پشتیبانی شود. تمامی قطعات تولیدی ایرانلنت در لیست وزارت صمت برای دریافت کد شناسه و کد رهگیری قرار دارند.

 

طرح شناسه کالا و کد رهگیری بار مالی داشته و باید کسانی را استخدام کنیم که آشنایی کافی با اینترنت داشته باشند و بتوانند کدها را دریافت کرده و بر روی قطعات نصب کنند. علاوه بر کالاهای تولیدی مورد مهم دیگر کالاهای خارجی در کف بازار است. البته باید در نظر داشته باشیم کالاهایی که اصالتشان ثابت شده می‌توانند کد شناسه و کد رهگیری دریافت کنند. اما مورد مهم‌تر این است که در اصل این طرح به جهت جلوگیری ازسود جویی عده‌ای است که با تولید قطعات بی‌کیفیت، به جان و مال مردم ضرر می‌زنند. از طرفی شیوه فعلی اجرای آن سبب بالا رفتن هزینه‌ها خواهد شد و در نهایت برای جبران هزینه‌ها، قیمت قطعات را بالا خواهند برد و به این ترتیب خود طرح سبب گران شدن قطعات می‌شود. باید تاکید کنم طرح شناسه کالا و کد رهگیری سبب از بین رفتن واسطه‌ها نخواهد شد ولی آنها را محدود می‌کند. در نهایت باید بگویم که هدف از اجرای این طرح تامین نیازهای مشتری از طریق مسیری کوتاه‌تر و کم هزینه‌تر است.

 

 

قانون پایانه های فروشگاهی هم یکی از سوژه‌های مورد بحث گروه‌های تولیدی است، در مورد این قانون چه نظری دارید؟
در اواخر مهرماه، انجمن تولیدکنندگان لنت ترمز و کلاچ کشور ابلاغیه ای دریافت کرد به این مضمون که از این پس فاکتورهای فروش ما باید در سامانه وزارت دارایی ثبت شود. همچنین باید کدشناسه و کدرهگیری بصورت آنلاین از سامانه وزارت صمت دریافت شده و با وضعیت فعلی اینترنت بسیار سخت است، همچنین باید کد نقش و کد اقتصادی مشتری روی فاکتورهای فروش ثبت شود. انجام این کارها جدا از هزینه‌هایی که ایجاد می‌کند، استرس زا نیز بوده و دارای اثرات منفی در بازار فروش است. تمامی این کارها برای این است که مشتری قیمت کمتری برای کالا بپردازد اما خود این قوانین سبب بالا رفتن قیمت کالاها خواهند شد.

 

 

چه انتظاری از دولت و مسئولان و اتحادیه لوازم یدکی دارید؟

تنها انتظار تولیدکنندگان قطعات خودرو این است که دولت و مسئولان محترم، بستر لازم برای بهبود کسب و کار را فراهم کرده و موانع موجود و قوانین دست و پاگیر را از پیش پای تولید و کسبه بردارند. بنظر می‌رسد در اتحادیه صنف تولید کنند گان و فروشندگان قطعات خودرو نسبت به گذشته تحولات خوبی صورت گرفته و شاهد بهبود در فعالیت‌ها خواهیم بود، اما باید از تجارب نیروهای قبلی هم استفاده کنند.

 

 

از نشریاتی که در حوزه قطعات خودرو فعالیت دارند، چه انتظاری دارید؟

فکر می‌کنم شما می‌توانید پل ارتباطی خوبی بین کسبه و اتحادیه با تولیدکنندگان، وزارت صمت و دیگر مسئولان دولت باشید. نشریات فعال در این بخش می‌توانند به بهترین شکل و سریع‌ترین راه ممکن، حرف‌ها و پیشنهادهای کسبه و اعضای اتحادیه، تولیدکنندگان و مشکلات موجود را در گفتگو با مسئولان وزارت صمت به آنها انتقال دهند.

 

 

به عنوان سوال آخر، همین حالا لنت ترمزی که روی خودروی شماست، از تولیدات ایرانلنت است؟

خیر، چون خودروی فعلی من صفر کیلومتر بوده و هنوز لنت ترمز آن تعویض نشده، ولی در طول 4 سال گذشته که پژو پارس داشتم از لنت ترمز ایرانلنت استفاده کرده‌ام.


این مطلب از قطعات خودرو شماره 29 گرفته شده است.اگر این مطلب برایتان جالب بود، دیگر مقالات ماهنامه قطعات خودرو را از دست ندهید. شماره های دیگر در انتظار شماست!

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار