عابدی در گفتوگو با خبرنگار قطعات خودرو درباره این طرح توضیح داد: یك نگاه سنتی در بحث قطعات خودرو در بازار وجود دارد که نگاه محصولمحور است. یعنی با ایجاد برند، بستهبندی، آرم و هولوگرام، تولیدکنندگان و عرضهکنندگان تلاش میکنند، محصول خود را متمایز کنند. این تجربه در سالهای گذشته آزمون خود را پس داده است و کالاهای تقلبی با کپی کردن لوگو و بستهبندی محصولات اصل، در بازار وارد شدهاند.
فعالان صنف باید در سامانهای شناسنامه داشته باشند
او ادامه داد: نگاه دیگری وجود دارد که شبکهمحور و بر مبنای کنترل شبکه توزیع است. تمركز این رویکرد بر این است که ما با استفاده از امکانات شبکه اطلاعات و آیتی، پلتفرمی را ایجاد کنیم که فعالان صنف در آن سامانه شناسنامه داشته باشند و مصرفکنندگان نیز خودشان بتوانند ارزیابی کنند که این کالا از چه کانالی به دستشان میرسد و از این طریق مطمئن شوند که این کالا با کیفیت و اصل است.
وی با بیان اینكه نمونه این کار در دنیا در حوزههای مختلف انجام میشود، گفت: مثلاً در بانکداری، یک زمانی فقط شما و بانک شعبه خودتان از چكتان خبر داشتید و اگر میتوانستید با مدیر یا کارمند آن شعبه زد و بند کنید، چک بیمحل میکشیدید و آن شعبه بانک هم اطلاعات غلط به مشتری شما می داد. در هیچ جایی هم این موضوع کنترل نمیشد. اما حالا بانکها سامانه صیاد را راهاندازی کردهاند. از این طریق در سراسر شبکه بانکی میتوانید درباره یک چک استعلام کنید.
عابدی ادامه داد: درباره پاسپورت نیز همین سیستم اجرا میشود؛ قبلاً باید کاغذ، عکس و هولوگرام پاسپورت اصل میبود و اگر کسی میخواست جعل کند، باید اینها را جعل میکرد؛ اما اكنون در سیستم اسکن میکنند و تمام اطلاعات شما بالا میآید و مطمئن هستند اگر شما آن کاغذ را تغییر دهید یا تصویر آن را عوض کنید، با آن چیزی که در سیستم است همخوانی نخواهد داشت.
نگاه صنف ما باید روی شبكه باشد
او درباره پرونده الکترونیک که بهعنوان برنامهاش مطرح کرده است، توضیح داد: در صنف ما بهجای اینکه تمرکز روی کالا باشد، باید نگاه خود را روی شبکه بگذاریم. سپس یک سامانه مرکزی ایجاد کنیم، فعالان را در آن سامانه مرکزی شناسنامهدار و رتبهبندی کنیم و تراکنشهایشان را زیر نظر داشته باشیم. آنها هم باید درست عمل کنند تا هم مصرفکننده بتواند این را استعلام کنند و هم اتحادیه بتواند روی این، اعمال نظر کند. فعالان هم برایشان اهمیت پیدا خواهد کرد که در آن سامانه رتبه خوبی داشته باشند و این رتبه روی تجارتشان تاثیر مثبت خواهد داشت. اگر هم سوءرفتار داشته باشند، کسب و کارشان آسیب میبیند.
عابدی درباره اینكه آیا زیرساخت ایجاد چنین شبكهای فراهم است؟ گفت: باید سیستمی طراحی شود که با همین رویکرد كار كند مانند سامانه صیاد كه از طریق آن میتوان استعلام چكها را گرفت. در کشور، با توسعه اینترنت و آیتی بسیاری، از این پلتفرم استفاده میکنند مانند اسنپ.
سایت اتحادیه به سامانه دادوستد اطلاعات تبدیل شود
این عضو اتحادیه لوازم یكی خودرو ادامه داد: لازمه انجام كار، این است که اتحادیه سایت خود را به یک پورتال و سامانهای تبدیل کند که امکان دادوستد اطلاعات با اعضا و از طرف دیگر، با مردم و مصرفکنندگان را داشته باشد. زیرساختها هم کاملا وجود دارد.
او درباره اینكه برای اجرای این طرح به همكاری دولت هم نیاز است؟ گفت: این سامانه میتواند توسط بخش خصوصی انجام شود. فقط جایی که ما میخواهیم به این کار مشروعیت بدهیم به یک نگاه صنفی نیاز است و به این بستگی دارد که اعضای صنف چقدر در این کار مشارکت کنند. اكنون بسیاری از این نمونهها را داریم؛ وقتی خرید آنلاین میکنید اگر از سایتی خرید کنید که افراد زیادی در آن درباره یک کالا نظر دادهاند، به آن کالا مشروعیت داده شده است و کامنتهای مثبت، خیال شما را از بابت کیفیت کالا راحت میکند.
عابدی تاكید كرد: هرقدر اعضای صنف در استفاده از چنین سامانهای مشارکت کنند، اعتبار آن بالاتر میرود. اتحادیه هم میتواند این نقش را ایفا کند که اعضای صنف را جذب حداکثری کند برای اینکه اطلاعاتشان را در سامانه بگذارند. یک جاهایی هم میتواند با استفاده از بندهای قانون نظام صنفی اجبار کند تا شما که جواز دارید، حتماً مشخصات خود را در سامانه ثبت کنید. بقیه مسائل به قواعد بازار داد و ستد مصرفکننده و فروشنده مربوط است که اطلاعات آن در اختیار عموم قرار میگیرد. اصولاً برای انجام این كار نباید به مجوز یا موافقت دولت نیازی باشد، چون چیزی خلاف قانون در آن نیست.