مهدی هنرور صاحب بازرگانی هنرور در بازار لوازم یدکی خودرو با اشاره نوسانات بازار گفت: « من از سال 1362 در این بازار فعال هستم و معتقدم تا زمانی که واردات معقول لوازم یدکی وجود داشت ما کمبودی را احساس نمیکردیم اما با شدت گرفتن تحریمها و در اثر نوسانات پیش آمده، عملا واردات بسیار سخت شده است و بسیاری از فعالان بازار به خرید جنس ایرانی از تولیدکننده روی آوردهاند.»
این فعال صنفی بازار لوازم یدکی در خصوص نوسانات جنس ایرانی به خبرنگار یدکی رسانه گفت: « با خرید جنس ایرانی از کالای ایرانی حمایت میکنیم اما تنها کالای ایرانی جوابگوی بازار نیست و با توجه به قیمت مواد اولیه، بیمهها، هزینه کارگر دائم قیمت لوازم یدکی ایرانی در حال افزایش است. به طور مثال در هر بار خرید با توجه به تورم و شرایط 10 تا 30 درصد قیمت کالا گران شده و مشتریان شهرستانی نسبت به بازار بدبین شدهاند و تصور میکنند بازار تهران در حال گران فروشی است.»
وی با اشاره به رشد قیمت لوازم یدکی در سال 1400 گفت: « اقلامی در بازار لوازم یدکی است که با اینکه تولیدکننده ایرانی آن را به بازار عرضه میکند و توجه به اینکه وارداتی نیز صورت نمیگیرد و از کیفیت کالا کم شده است اما قیمت آن از ابتدای سال تاکنون به شدت افزایش یافته است.»
مهدی هنرور با اشاره به عدم ثبات پول و ارز در کشور گفت: « کسبه فعال بازار باید از فردای خود با خبر باشد تا بتواند برای کسب و کار خود برنامهریزی کند. وقتی شرایط بازار به گونهای است که از فردای بازار و شرایط کشور بی خبر هستیم نمیتوانیم برنامهریزی درستی داشته باشیم.»
این فعال قدیمی بازار لوازم یدکی با اشاره به تاثیر شرایط بیرونی بر اقتصاد و بازار گفت: «وقتی امروز تحریم شرایط کسب و کار را هدف قرار داده است طبیعی است که مذاکرات بین ایران و کشورهای خارجی تاثیر مستقیم بر قیمت ارز و بازار خواهد داشت. متاسفانه با این شرایط که ما به صورت چک کالا را به نمایندگی شهرستان میفروشیم با مبلغ ده قلم کالا میتوانیم با همان چک 7 قلم کالا خریداری کنیم و این یعنی سهم بازار ما هر روز کوچک و کوچکتر خواهد شد.»
وی با اشاره به نقش دولت، ارگانها و اتحادیهها گفت: « با توجه به شرایط پیش آمده قطعا کاری از دست دولت و اتحادیهها برنمیآید. اتحادیهها قدرت اجرایی برای برخورد با تقلب، جنس بیکیفیت و کالای قاچاق را ندارند و دولت هم با توجه به شرایط تحریمی در بلاتکلیفی به سر میبرد و این بلاتکلیفی به همه شئونات کشور از جمله بازار نیز سرایت کردهاست. »
وی با اشاره به شرایط بازار گفت: « اگر ایران خودرو و سایپا طبق گفته مسئولین ماشین های دپو شده دارند قطعا قطعاتی است که باید امروز قطعا از خارج از کشور تامین شود، یقین بدانید در برخی قطعات در سطح بازار هم با کمبود مواجه هستیم. زیرا اکثر مواد اولیه وارداتی است.»
وی خام فروشی را دلیل دیگری بر گرانی کالای لوازم یدکی دانست و گفت: « صادرات بیرویه برخی مواد اولیه به کشورهای همسایه باعث شده تولیدکننده برای خرید مواد اولیه دچار مشکل شود. وقتی قیمت ارز برای کشورهای خارجی انقدر ارزان باشد و کشور هم به ارز نیازمند است به صادرات مواد خام روی آورده و در نتیجه مواد اولیه در داخل گران شده و هزینه تولید بالا میرود.»
مهدی هنرور شرایط ایدهآل برای فروشنده و بازرگان را ثبات در قیمت ها دانست و گفت: « وقتی قیمتها ثبات لازم را داشته باشد و کالا قیمت مناسبی داشته باشد در نهایت فروشنده به سود کم با فروش بالا راضی است و گردش مالی بالا باعث ارزش افزوده برای فروشنده و کسبه است. »
وی تبعات ناشی از عدم گردش نقدینگی در جامعه از جمله بین توزیعکننده و تولیدکننده را اینگونه تشریح کرد: « کاهش گردش نقدینگی بیشترین ضربه را به تولیدکننده وارد کرده و در نهایت به بیکاری بیشتر در سطح جامعه منجر میشود و متاسفانه بیکاری تبعات جبران ناپذیر اجتماعی از جمله افزایش بزهکاری، رشد طلاق و دیگر معضلات اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.»
در پایان مهدی هنرور با اشاره به زحمت تولید در کشور گفت: « من و خیلی از فروشندگان صنف لوازم یدکی دست کارگران و تولیدکنندگان ایرانی که قطعات با کیفیت تولید میکنند را میبوسیم و آماده هرگونه همکاری با تولیدکنندکان هستیم. به امید روزی که همه قطعات داخلیسازی شده و در این خصوص انحصاری وجود نداشته باشد و دست افراد خاص قرار نگیرد و در اختیار تمام توزیعکنندگان عمده باشد.»