پریوس یک سواری دوگانه ترکیبی محسوب میشود که با یک ژنراتور آلودگیهای شیمیایی را تا 90 درصد کاهش میدهد. این قابلیت باعث شده عملکرد پریوس دو برابر استاندارد معمول با صرف یک لیتر سوخت باشد. نسل اول این خودرو از نسخۀ امروزیاش بدنه سختتری داشت.
سال 1993 مدیر تویوتا از همکارانش خواسته بود با نگاهی جدید سراغ ساخت خودرویی بروند که برای ورود به قرن جدید آمادهشان کند. این تلاش پنجساله به ساخت پریوس انجامید. ساتوشی اوگیشو، مدیر پروژه پریوس میگوید: «چالش بنیادی همین بود که چطور همین مفهوم مبهم “خودرویی برای قرن 21” را تعریف کنیم. نمیشد سراغ روشهای مرسوم برویم و رویکرد بازارمحور داشته باشیم، پس تصمیم گرفتیم فناوری جدیدی را پیش رو بگذاریم.»