9مرداد 1350 | 31 جولای 1971 | اولین رانندگی روی ماه

خودروهای ماهگرد (ال‌.آر‌.وی.) توسط بویینگ به سفارش ناسا ساخته شدند. اولین نمونه‌اش 38هزار دلار هزینه داشت. این اتومبیل‌ها حدود 460 پوند وزن داشتند و برای حمل آسان،‌ قابل‌ تا شدن بودند. ال‌آر‌وی‌ها در سه مأموریت آخر آپولو روی ماه یعنی 15 و 16 و 17 استفاده شدند. با این خودروها، دو فضانورد می‌توانستند مسافت بیشتری را با تجهیزات موردنیازشان برای کاوش و تحقیق بپیمایند و نمونه‌های مدنظرشان را راحت‌تر جمع‌آوری کنند. براساس راهنمای ایمنی، فضانوردان باید تا مسافتی با این خودرو می‌رفتند که اگر خراب شد بتوانند پیاده برگردند.

فرمانده دیوید اسکات در حال راندن یک ماهگرد نزدیک ماه‌نشین فالکون در مأموریت آپولو15

ال‌آروی‌ها با چهار چرخ کار می‌کرد اما یکی از آن‌ها در آپولو 15 به‌درستی کار نکرد. البته سیستم چرخ عقب کنترل کافی برای قدرت مانور ایمن را فراهم کرد. در این مأموریت که 66 ساعت و 54 دقیقه و 53 ثانیه زمان برد، فضانوردان توانستند نمونه‌هایی از محوطه‌های تاریک پایینی، بلندی‌های آپنین و منطقه باریک و دراز «هادلی ریل» جمع کنند.

جیمز ایروین، خلبان ماه‌نشین آپولوی 15 با پرچم ایالات متحده

ال‌آروی‌ها برای بیشتری سرعت 8 مایل (13 کیلومتر) بر ساعت طراحی شده بودند، اما در مأموریت آپولو 17 یوگنی سرنان فضانورد، سرعت 11و 2 دهم مایل (18 کیلومتر) بر ساعت را ثبت کرد و رکورد غیررسمی سرعت حرکت روی ماه را از آن خودش کرد. هر سه ال‌آر‌وی روی سطح ماه به جا گذاشته شدند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *