از هوش مصنوعی تا خودروهای خودران
بیستمین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو، لوازم و مجموعههای خودرو از 8 تا 11 خرداد 1404 در نمایشگاه بین المللی تهران به همت شرکت نمایشگاهی میلاد نور برگزار خواهد شد.
شرکت نمایشگاهی میلادنور، عضو انجمن برگزارکنندگان نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران، فعالیت خود را از سال 1382 با هدف نوآوری و توسعه صادرات و واردات غیرنفتی آغاز کرده است و در طی این مدت اقدام به برپایی و برگزاری بیش از 250 نمایشگاه ، جشنواره و همایشهای تخصصی داخلی و بینالمللی نموده است.
در همین راستا با مدیرعامل شرکت به گفتگو نشستیم.
1.لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چند سال هست که در این حوزه فعالیت می کنید.
علی محتشم امیری هستم؛ از سال 1376 فعالیت خود را در زمینه نمایشگاهی شروع کردم و در بخش های مختلف این صنعت فعالیت داشتم.
2.شرکت تان را معرفی کنید و لطفا بفرمایید در چه حوزه هایی، چه خدماتی ارائه می کند.
شرکت نمایشگاهی میلادنور، فعالیت خود را از سال 1382 ، با هدف مشارکت در توسعه اقتصادی کشور از طریق ایجاد زمینه بهبود کسب و کارها و افزایش صادرات برای تولیدکنندگان داخلی، همچنین تبادل دانش و فناوری با شرکتهای خارجی آغاز نمود. در طی این سالها اقدام به برگزاری بیش از 250 دوره نمایشگاه تخصصی و بینالمللی داخلی و خارجی با موضوعات مختلف کرده است. طی این مسیر با برگزاری رویدادهای جانبی مؤثر ازجمله نشستهای تجاری، سمینارهای تخصصی و کارگاههای آموزشی، همچنین پذیرش و اعزام هیاتهای تجاری، نسبت به مرتفع ساختن موانع موجود در تولید و توسعه صادرات نقشآفرینی نموده است. این شرکت با عضویت در انجمن صنفی برگزارکنندگان نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران و انجمن شرکتهای مدیریت صادرات به فعالیت حرفه ای خود پرداخته است.
3. نمایشگاه خودرو خرداد 1404 بر اساس چه استراتژیهایی طراحی شده و چه اهدافی را دنبال میکند؟
بیستمین نمایشگاه بینالمللی قطعات خودرو تهران با هدف تقویت زنجیره تأمین، توسعه صادرات، جذب سرمایهگذاری خارجی و ارتقای فناوریهای نوین در صنعت قطعهسازی و خودروسازی طراحی شده است. این نمایشگاه بر اساس سه استراتژی کلیدی برنامهریزی شده است:
الف-حمایت از تولید داخلی و توانمندسازی زنجیره تأمین: ایجاد فرصت برای معرفی ظرفیتهای تولیدکنندگان داخلی و افزایش تعامل با خودروسازان.
ب-تمرکز بر نوآوری و فناوریهای جدید: معرفی دستاوردهای جدید صنعت، از جمله هوش مصنوعی، خودروهای برقی و خودران.
ج-توسعه همکاریهای بینالمللی: جذب شرکتهای خارجی و تسهیل تعاملات B2B بین تأمینکنندگان و خودروسازان.
4. این نمایشگاه در چه مکانی و با چند غرفه برگزار خواهد شد؟
نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار خواهد شد و حدودا بیش از 500 غرفه داخلی و بینالمللی در آن حضور خواهند داشت. این غرفهها شامل تولیدکنندگان قطعات، تأمینکنندگان مواد اولیه، شرکتهای فناور، مجموعه سازان و استارتاپهای حوزه حملونقل، ماشین آلات و تجهیزات تولید خواهندبود.
5. بیشتر تأکید بر تولید قطعه دارید یا خودروسازی؟
تمرکز اصلی این نمایشگاه بر زنجیره تأمین قطعات خودرو و توسعه صنعت قطعهسازی است. با این حال، بخش تامین قطعات خودروسازان داخلی و خودروهای مونتاژی نیز در نمایشگاه حضور خواهند داشت تا زمینه افزایش عمق تولید داخلی را افزایش دهند .
6. آیا از کشورهای دیگر در این نمایشگاه شرکت میکنند؟ چه شرکتهایی؟ در چه حوزههایی؟
بله، شرکتهایی از چین، آلمان، ترکیه، فرانسه، کره جنوبی و ژاپن به صورت مستقیم، یا با مشارکت شرکای داخلی در بخش ارزی و ارزی- ریالی، در نمایشگاه حضور خواهند داشت. این شرکتها در حوزههای تأمین قطعات، فناوریهای جدید، سیستمهای برقی و خودران، و تجهیزات پیشرفته تولید قطعات خودرو فعالیت دارند.
7. آیا به موضوع تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت خودروسازی توجه شدهاست؟ چه شرکتهایی با تأکید بر چه رویکردی در این حوزه حاضر خواهند شد؟
بله، هوش مصنوعی و فناوریهای دیجیتال یکی از محورهای نمایشگاه است. شرکتهایی که در زمینه تحلیل دادههای خودرویی، سیستمهای پیشبینی تعمیر و نگهداری، تولید هوشمند و رانندگی خودران فعالیت دارند، در نمایشگاه حضور خواهند داشت. بخشی از این شرکتهای نوآور با شرکتها و گروههای بزرگ خودرویی قرارداد دارند که به صورت مشترک با این شرکتها یا در بخش شرکت های دانش بنیان حضور خواهند داشت .
8. آیا به موضوعات محیط زیستی مرتبط با صنعت در این نمایشگاه توجه شده است؟
بله، کاهش آلایندگی، بازیافت قطعات، استفاده از مواد زیستسازگار و فناوریهای سبز از محورهای نشستهای نمایشگاه هستند و پنلی تخصصی به بررسی استراتژیهای کاهش ردپای کربنی در صنعت خودروسازی و قطعهسازی اختصاص داده شده است.
9. آیا برای خودروهای برقی و خودروهای خودران در این نمایشگاه جایگاهی تعریف شده است؟
موضوع خودروهای برقی و ایستگاههای شارژ عمدتا در نمایشگاههای خودرو مورد بحث قرار می گیرد اما موضوع قطعات خودروهای برقی، با توجه به شروع این رویکرد در کشور خصوصا در موضوع باتریها، از موضوعات در دست اقدام این دوره است. هنوز در بخش تولید داخل قطعات خودروهای برقی، میزان شرکت کنندگان در حد یک سالن مستقل نیست؛ ولی در بخش قطعات الکترونیکی خودرو یا در بخشهای دیگر، پذیرش این بخش نیز آغاز شده است .
10. در زمینه حملونقل شهری در این نمایشگاه فعالیتی شده است؟ آیا پنلهای تخصصی برای فعالان صنعت و تجار جهت همافزایی طراحی شده است؟
بله، یکی از بخشهای مهم نمایشگاه، معرفی راهکارهای نوین برای تامین قطعات و تعمیرات خودروهای سنگین و حملونقل شهری است. همچنین دو پنل تخصصی با موضوع نیازمندیهای توسعه ناوگان حملونقل عمومی، تاکسیهای برقی و سیستمهای حملونقل عمومی برگزار خواهد شد. البته موضوعات حمل و نقل عمومی به طورعام، در نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک در تیر ماه سال ۱۴۰۴ در نمایشگاه تخصصی این موضوع ارائه می شود .
11. این نمایشگاه چه تأثیری بر خودروسازی منطقه غرب آسیا دارد؟ چه نهادها، سازمانها و وزارتخانههایی پشتیبان این نمایشگاه هستند؟
این نمایشگاه بزرگترین رویداد تخصصی صنعت قطعهسازی و خودروسازی در غرب آسیا است و تأثیر بسزایی در تقویت جایگاه ایران در زنجیره تأمین منطقهای و توسعه صادرات خواهد داشت. این نمایشگاه با حمایت نهادهایی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه تجارت، اتحادیههای صنفی تولید کنندگان و فروشندگان قطعات ، انجمن قطعهسازان، ساپکو، گروههای خودروسازی داخلی برگزار میشود.
- چه تعداد بازدیدکننده متخصص و فعال در این حوزه پیشبینی میکنید؟ از چه کشورهایی؟
پیشبینی میشود بیش از 30 هزار بازدیدکننده متخصص از جمله مدیران صنعتی، تجار و تأمینکنندگان از کشورهای چین، ترکیه ، امارات، آلمان، هند و کره جنوبی در نمایشگاه حضور پیدا کنند. هیات های بازدید با نظر تشکل ها و شورای سیاستگزاری از کشورهای مختلف و عمدتا عراق، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان برای نمایشگاه در حال هماهنگی است .
- به نظر شما این نمایشگاه چقدر آورده مالی برای کشور خواهد داشت؟
این نمایشگاه میتواند میلیونها دلار قرارداد تجاری و سرمایهگذاری خارجی جذب کند و تأثیر مستقیم در افزایش صادرات قطعات خودرو و کاهش وابستگی به واردات داشته باشد.
نمایشگاه های تخصصی از این دست در توسعه بازار تولید کنندگان، پیدا کردن شرکای تجاری، سرمایه گذاری، تامین مواد اولیه، تامین تجهیزات و انتقال دانش فنی موثر هستند. لذا ابعادی فرا تر از حد قراردادهای فروش دارند .
- آیا پلتفرمی برای بازدید مجازی و حضور در پنلها طراحی و تدارک دیده شده است؟
پلتفرم بازدید مجازی و شرکت در پنلهای تخصصی بهصورت آنلاین برای مشارکت گستردهتر در نظر گرفته شده است. به همین منظور ابزارهای تخصصی دیجیتال برای ثبت نام،اطلاع رسانی ها و اعلام برنامههای نشست ها و هماهنگی b2b ها لحاظ شده و برای این منظور قرارداد مجزایی نیز منعقد شده است
- در پایان نکته و نظری دارید؟
این نمایشگاه فرصتی ارزشمند برای توسعه صنعت خودروسازی ایران، تقویت همکاریهای بینالمللی و حمایت از تولید داخلی است. امیدواریم با مشارکت گسترده فعالان این حوزه، گامهای مؤثری در مسیر رشد و توسعه صنعت قطعهسازی کشور برداشته شود.