برگزاری نمایشگاههای تخصصی اقدامی زیررساختی است که در دورههای زمانی مشخص با هدف بازنمایی دستاوردهای همان حوزه تخصصی، منجر به سیاستگذاری، تدوین ماموریت و چشم انداز برای ارتقای حوزه فعالیت خواهد شد.
در ایران نیز سایت نمایشگاهها در هر استان، مرکز بین المللی نمایشگاهی در هر استان راه اندازی کرده تا بستری برای فعالیت فعالان اقتصادی فراهم کرده باشد؛ اما مشکل ریشه داری در ایران شکل گرفته که دامنگیر این بخش هم شدهاست. عدم برنامهریزی منسجم و مدتدار حاصل تعامل حاکمیت و فعالان اقتصادی با برگزارکنندگان نمایشگاهها منجر به برگزاری نمایشگاههایی بیهدف و بدون دستاورد، با صرف هزینههای کلان برای فعالان اقتصادی شده است.
از طرف دیگر برگزاری مزایده بین برگزارکنندگان در دورههای زمانی کوتاه مدت موجب شده این اقدام به جای اینکه بر اساس تدوین استراتژی مشخص برای برگزارکنندگان و شرکت کنندگان باشد به امر نمایشی صرف تنزل یابد.
تعریف استانداردهای موثر برای برگزاری نمایشگاههای تخصصی
برگزاری نمایشگاه باید امری جاری بین همه یا اکثر فعالان حوزه _از خرد تا کلان_ باشد تا منجر به انعقاد قراردادهایی برای حاضران در نمایشگاه باشد؛ عملا برگزاری نمایشگاه حداقل در صنعت فراگیری مانند صنعت خودرو با 10 یا 20 غرفه عملا بی معنی است. لذا صادرکنندگان مجوز برای برگزاری نمایشگاه باید حداقلهایی را بابت استاندارد برگزاری نمایشگاه لحاظ کنند.
برگزارکنندگان نیز باید با پرسونای مشتری خود آشنا باشند و با دسته بندی فعالان اقتصادی حاضر در نمایشگاه، خدمتی را متناسب با هزینه دریافتی بر اساس گروههای شرکتکننده دریافت کنند.
یک موضوع ساده که باید به عنوان یک اصل حداقلی در نظر گرفته شود اجازه ورود به غرفه داران هم صنف است و به عنوان مثال واقعی، حضور یک فعال حوزه خدمات گرمایشی در نمایشگاه صنعت خودرو بی معنی است.
بهرهمندی از ظرفیتهای جانبی
توجه به پوشش خبری رویداد برای انعکاس فعالیت ها و دستاوردهای هر نمایشگاهی امری اجتناب ناپذیر است تا بازدیدکنندگان مرتبط و فعالان موضوع به نمایشگاه بیایند و بازدید از نمایشگاه صرفا تفریحی خانوادگی نباشد.
حضور فعال مسئولان مرتبط با حوزه نمایشگاه امری ضروری است تا نمایشگاه خروجی و دستاوردی چشمگیر داشته باشد. بریدن روبان یا عکس یادگاری با مسئولان دست چندم و غیرمرتبط کمکی به فعالان صنعتی و غرفهداران نمیکند.
اما به نظر میرسد که غرفه داران نیز در حوزه معرفی برند،کماکان رویکردی سنتی دارند و غرفهآرایی را به عنوان اولویت لحاظ می کنند. در صورتی که باید با توجه به اشل برگزاری نمایشگاه، برنامهریزی داشته باشند و به دنبال راهکارهایی برای تقویت برند خود باشند. یکی از ساده ترین راهها استفاده از غرفهداران با انگیزه و دارای اطلاعات تخصصی و حرفهای است تا بتوانند با ارائه دقیق خدمات و فعالیتها، دستاوردی پس از نمایشگاه برای شرکت مربوطه داشته باشند که ساده ترین آن بسترسازی برای انعقاد قراردادهای سودمند پس از برگزاری نمایشگاه است.