قطعات خودرو

چالش های نمایشگاه تاسیسات سرمایشی و گرمایشی

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی تاسیسات سرمایشی و گرمایشی و تهویه مطبوع که در تاریخ 13 تا 16 مهرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد، حاوی پیام‌های خوب و بدی بود که نیاز به بررسی‌های کارشناسانه بیشتری دارد.

 

چالش‌های تولید‌کنندگان

در همین راستا مدیر‌عامل شرکت تراش گستران تهویه‌کارن گفت: مهم‌ترین چالش پیش‌روی صنعت تهویه مطبوع، نوع نگاه دولت به تولیدکنندگان داخلی و اجازه واردات است. در کشورهای موفق دنیا هیچ‌گاه بازارهای داخلی خود را کاملا در اختیار تولیدکنندگان خارجی قرار نمی‌دهند. هرچند رقبای خارجی نیز با تعرفه‌های مناسب باید در بازار داخلی حضور داشته باشند تا رقابت شکل بگیرد و باعث پیشرفت صنایع داخلی شود.

حوزه تاسیسات به خصوص صنعت تهویه مطبوع میزان اشتغال قابل توجهی را در کشور به خود اختصاص داده است و با این حال امروز شرکت‌ها به دلیل چالش‌های مذکور در خطر تعدیل نیرو هستند. واقعیت آن است که برای حل مشکلات و مسائلی که شرکت‌های تولیدکننده سیستم‌های تهویه مطبوع با آن ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند، کمک و حمایت مناسبی نمی‌شود و بدتر از آن، چشم‌انداز پیش‌روی تولیدکنندگان چشم‌انداز مثبت و روشنی نیست.

متاسفانه در حوزه سیاستگذاری سیاست یکنواخت، رویه‌های واحد و سیاستگذاری‌های قابل قبولی وجود ندارد و طبیعی است که در شرایط کنونی، توجه به مواردی از قبیل تامین نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز صنایع؛ استفاده از بسته‌هایی برای به حرکت درآوردن بخش ساخت‌وساز؛ افزایش پروانه‌های ساختمانی و درواقع حمایت و کمک به این بخش، مورد نیاز و قابل توجه است.

جلال‌الدین ابیانه، استاد دانشگاه و از فعالان صنعت تاسیسات نیز گفت: صنعت تاسیسات ایران در حکمرانی صنعت ساختمان ایران با توجه به دلایل زیر به درستی در جایگاه خودش قرار ندارد. بنابراین متاسفانه شاهد اتلاف انرژی و آب، هدر رفتن هزینه‌های احداث و اجرای تاسیسات در ساختمان حتی مستهلک شدن زودهنگام ساختمان و افزایش میزان آلودگی‌های زیست‌محیطی از بین رفتن منابع اولیه انرژی و آب و به‌طور کلی زیرساخت‌های کشور هستیم و خواهیم بود.

وی گفت: خوشبختانه اغلب تولید‌کنندگان صنایع تاسیسات از تکنولوژی مناسب و به‌روز شده برای تولیدات محصولات خود استفاده می‌کنند. اما نقش آزمایشگاه و آزمون تجهیزات تهویه مطبوع در این صنعت بسیار کمرنگ و ناپیداست. تهیه آزمایشگاه‌ها و اتاق‌های آزمون برای تولیدات تهویه مطبوع و همچنین اجباری کردن استانداردهای ساخت تولید کنندگان را به‌سمت استفاده بیشتر از تکنولوژی‌های روز دنیا سوق خواهد داد.

در ادامه محمد علیزاده‌برمی فعال در اطفای حریق به مشکلاتی مانند کاهش تامین مالی، کاهش قابلیت خرید مواد اولیه و تجهیزات، محدودیت در واردات قطعات و تجهیزات پیشرفته و کاهش تقاضا در بازار داخلی اشاره کرد که به دلیل رکود اقتصادی می‌تواند بر تولید تجهیزات حریق تاثیر بگذارد.

وی با اشاره به اینکه دولت باید این صنعت را یک صنعت استراتژیک بداند، ادامه داد: این صنعت استراتژیک نیازمند توجه ویژه از سوی نهادهای بالادستی است. بیشتر مواد اولیه این صنعت از داخل تامین می‌شود و چندان وابسته به واردات نیستیم؛ بنابراین به‌راحتی می‌توان آن را رشد داد.

مصالح بدون اجرا به کار هیچکس نمی آید

محمد امینی در این باره گفت: برخی معتقدند دستورات مهندسان ناظر توسط مجریان ساختمان اجرا نمی‌شود. اما بنده معتقد هستم سرپیچی از نکات مدنظر ناظر تاسیسات در اغلب موارد توسط مالک ساختمان اتفاق می‌افتد و بخش زیادی از این بی‌توجهی ناشی از پیش‌فروش ساختمان در سال‌های قبل است. به این معنا که مالک عملا چند سال پیش واحدهای ساختمان را پیش‌فروش کرده و موظف به تحویل آنها شده است، اما در ادامه هزینه‌های ساختمان مانند نازک‌کاری و تاسیسات چند برابر افزایش‌یافته است و مالک هم برخلاف متن قرارداد اولیه نمی‌تواند این هزینه‌ها را از قبل، از خریدار دریافت کند؛ بنابراین سعی می‌کند که با کمترین هزینه ساختمان را به اتمام برساند.

 

مالیات مشکل همیشگی تولیدکنندگان

در ادامه همین مبحث محمدتقی شهوازیان، فعال حوزه لوله و اتصالات بیان کرد: تامین اجتماعی سال‌ها است دچار مشکل مالی است و بدهی بالایی دارد؛ بنابراین به نسبت پولی که از شرکت‌ها دریافت می‌کند، قادر نیست خدمات ارائه کند. قوانین بسیار خوبی در این بخش داریم که عملیاتی نمی‌شود. حتی متاسفانه در ادارات کار و زمانی که دعاوی حقوقی بین کارگر و کارفرما اتفاق می‌افتد، کاملا حق را به کارگر می‌دهند چون این تصور غلط شکل گرفته که کارگر مظلوم و کارفرما ظالم است.

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: یکی از عمده‌ترین مشکلات در بخش تولید، سود بانکی بسیار بالای نظام بانکی است که عملا تولیدکننده‌ها را به ورشکستگی می‌کشاند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *