رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

کارآفرین دیروز، قهرمان امروز

به گزارش ماهنامه قطعات خودرو، نمایشگاه قطعات خودرو، خودرو، موتور سیکلت، آفرود و صنایع وابسته روز سه شنبه، نهم اردیبهشت سال 1404با حضور مقامات ارشد استانی و کشوری در محل دائمی نمایشگاه‌های قم برگزار شد.

مجری در ابتدای برنامه یاد درگذشتگان حادثه بندر شهید رجایی را گرامی داشت و ضمن تبریک تولد حضرت معصومه(س) و روز دختر و همچنین یاداوری روز معلم، کارگر و روز ملی خلیج فارس، به تشریح وضعیت صنعتی استان قم پرداخت.

وی در ادامه تاکید داشت: استان قم، استانی صنعتی بوده و از صنایع ارزشمند و قدرتمندی برخوردار است. استان قم قطب صنعت موتور سیکلت در کشور بوده و در زنجیره‌ی تامین خودرو در رتبه شایسته‌ای قرار دارد. برگزاری این نمایشگاه در ابتدای سال 1404 را به فال نیک گرفته و امید است سرآغاز رویدادها و اتفاقات بزرگ‌تری باشد.

در ادامه، دکتر صابر عمو رسولی، رئیس سایت نمایشگاه بین المللی استان قم سخنرانی کرده و گفت: مجموعه کنسرو منافع عام را در بر داشته و شخصی نیست. خوشبختانه در خصوص راه و دسترسی به استان با استانداری و مقامات مسئول نشستی داشته و در تلاش هستیم که چالش‌ها را بر طرف کنیم. امید داریم در بخش نمایشگاه‌های صنعتی رونقی ایجاد کرده و موفقیت کسب کنیم

وی در ادامه توضیح داد: صنعت نمایشگاهی کشور از چهارچوب تقویمی خارج شده و  به سمت قطبی سازی پیش می‌رود. برای مثال اگر استان قم در صنایع فرش، کفش، خودرو و امثالهم حرفی برای گفتن دارد باید پایگاه نمایشگاهی صنعت مذکور نیز به نام استان شناخته شود.

در ادامه مجری عملگرایی و استمرار در کار را امری مهم دانسته و گفت: دو گروه از دانشجوبان صنعتی را انتخاب کرده و به گروه اول فرصت سه ماهه‌ای برای ساخت محصولی اعلام کردند. گروه دوم بر خلاف گروه اول باید در طی سه ماه، هر هفته محصول را ارائه می‌کردند. در پایان مدت زمان مشخص شده، محصول گروه دوم به مراتب از گروه اول بهتر بود. عملگرایی و استمرار مسئله‌ایست که نباید فراموش شود. ایده برگزاری این نمایشگاه از چند سال پیش جرقه زده بود و بعد از پیگیری‌ها و ایستادگی‌ها امروز شاهد این اتفاق فرخنده هستیم.

محمد آقاجانی، رئیس خانه صمت استان قم و انجمن قطعه سازان استان در خصوص رسالت حرفه‌ای خود توضیح داد: رسالت ما در خانه صمت، حمایت از انجمن‌های تخصصی همگن تعریف شده است. یکی از عمیق‌ترین راهکارهای ما برای اجرای رسالتمان، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی بوده و هیئت مدیره و بنده در چند سال اخیر تلاش کردیم با حمایت از انجمن‌های وابسته، نمایشگاه فعلی را برگزار کنیم. متاسفانه به دلایل متعدد از جمله نزدیکی به تهران این امر میسر نشده بود که خوشبختانه امسال شاهد تحقق این رویداد هستیم. امید داریم سایر انجمن‌ها نیز بتوانند حضور حداکثری و مفیدی در نمایشگاه‌ها داشته باشند.

در ادامه، محمد رضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور ظرفیت صنعتی استان قم را یادآور شده و گفت: بنده 45 سال پیش در جاده قدیم اصفهان کارخانه‌ای تاسیس کردم. در ان زمان جز رتبه‌های بالا در صنعت ریخته گری فولاد بودیم. به مدت 8 سال این مسیر را طی کردم اما در نهایت به علت ساخت شهرک‌های صنعتی مجبور به ترک آن شدیم.

وی ادامه داد: نمایشگاه قم جز بهترین نمایشگاه‌هایی است که بنده در داخل و خارج از کشور شرکت کرده‌ام و در ضمره بهترین نمایشگاه‌های بین المللی قرار می‌گیرد. استان قم در حوزه قطعه‌سازی و مخصوصا موتور سیکلت از سابقه قابل توجهی بهره مند است.

نجفی منش افزود: سایر استان‌ها با کمبود نیروکار مواجه هستند اما استان قم به نظر می‌رسد چالش جدی در این خصوص نداشته و ظرفیت صنعتی بالایی دارد. در تلاش هستیم که با همکاری مسئولان کشوری و استانی و تعامل با بخش خصوصی، جایگاه صنعتی استان را به بهترین شکل در کشور معرفی کنیم.

در ادامه مجری برنامه توضیح داد: استان قم به جهت نزدیکی به تهران، دسترسی به راه‌های اصلی و امثالهم  درکشور جایگاه ویژه‌ای داشته و از پتانسیل برنامه‌های استراتژیک برخوردار است. صنعت در این استان حرف اول را می‌زند.

وی ادامه داد: بخش کثیری از صنایعی که امروز در استان در جریان هستند در سی سال اخیر شکل گرفته‌اند. تولید کنندگانی که امروز مشغول به کار هستند در گذشته به عنوان نماینده فروش شناخته می‌شدند. اکثریت قطعه سازان در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 شروع به کار کردند. این نشان می‌دهد که استان قم از استعداد توسعه و پیشرفت صنعتی بهره مند است.

مجری ظرفیت کشوری را یاداوری کرده و خاطر نشان شد: کشورهای حوزه خلیج فارس، منطقه و همسایه به عنوان مقر سرمایه گذاری‌های تکنولوژی، هوش مصنوعی، خودروی برقی و امثالهم شناخته می‌شوند. کشورهایی که در حوزه نیروی متخصص و تحصیل کرده با ایران قابل مقایسه نیستند. ایران از ظرفیت بالایی برخوردار است اما شرایط باعث می‌شود که آنطور که شایسته است، پیشرفت نکند.

وی افزود: وقتی سوال می‌شود که چرا صنعت خودرو را رها نمی‌کنید و از عدم پیشرفت آن گلایه می‌کنند و معتقد هیتند سرمایه‌گذاری بیهوده‌ای در این صنعت انجام شده، بنده پاسخ می‌دهم که به همان علتی که شما و کسب وکارتان نتوانسته پیشرفت وسیعی داشته باشد، صنعت خودرو نیز بازمانده است.

مجری گلایه کرد: رئیس جمهور در بازدید از واقعه بندر عباس،ریشه یابی رسوب کالا در گمرکات را متذکر شدند. پاسخ این سوال کاملا مشخص است. ما با سیستم پیچیده‌ی تخصیص ارز و ثبت سفارش مواجه هستیم. رسوب کالا در بنادر و گمرکات، سه الی چهار برابر استاندارد جهانی است. کالاهایی که در سایر کشورها در عرض چند ساعت ترخیص می‌شود، در ایران به 90 روز نیز می‌رسد. برخی از این کالاها سرنوشت بدتری داشته و مزایده گذاشته می‌شوند و به تولیدکننده‌ای که در این شرایط اقتصادی فعالیت می‌کند، توجه نمی‌کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه وارد کنندگان راحت‌تر از تولید کننده، ارز دریافت می‌کنند. قطعه سازان ما سالیانه از خروج سی میلیارد دلار از کشور جلوگیری کرده و در حفظ ذخایر ارزی نقش دارند. انها برای تامین مواد اولیه به ارز نیاز دارند. قهرمانان امروز ما، کارآفرینان هستند.

در ادامه، مهندس ابدالی، رئیس سازمان صمت استان قم برنامه نمایشگاهی استان را تشریح کرده و گفت: به همت انجمن قطعه سازان، اولین نمایشگاه تخصصصی قطعات خودرو در سال 1404 در استان قم برگزار شد. طبق برنامه ریزی کارگروه تخصصی توسعه، برگزاری سی نمایشگاه تخصصی برای سال جاری برنامه ریزی شده است. در استان 23 واحد تولیدی با جمعیت هزار و پانصد نفری مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: صنعت موتور سیکلت  در استان، صنعتی مطرح بوده و ما به عنوان قطب تولید موتور سیکلت شناخته می‌شویم. فعالان صنعتی ما در تلاش هستند وابستگی خود را به ارز به حداقل رسانده و محصولی کاملا داخلی تولید کنند. ما نیز در تلاش هستیم چالش‌های استانی را رفع کرده و مسائل کلان کشوری و بین المللی را نیز از طریق وزارت صمت و استانداری پیگری کنیم.

علوی نژاد در ادامه برنامه سخنرانی کرده و گفت: خوشبختانه امسال بعد از سال‌ها تلاش شاهد خصوصی سازی صنعت خودرو هستیم. امید داریم که این مسئله در چهار چوبی حرفه‌ای، مشخص و منطقی انجام شود. امید است خصوصی سازی خودرو، الگویی برای سایر صنایع باشد. استان قم به دلیل شاهراه انتقال شمال به جنوب، نزدیکی به فرودگاه بین المللی و امثالهم از موقعیت ویژه‌ای برخوردا است. ما نیز فرصت‌هایی را شناسایی کرده که به مدد دوستان به اجرا در خواهیم اورد.

در ادامه مجری برنامه توضیح داد: از هوش مصنوعی کلامی در خصوص صاحبان کسب و کار و شخص استاندار قم جناب اکبر بهنام جو سوال پرسیدیم و چهار ویژگی شاخص ایشان را اینگونه شرح داد: 1. تاکید بر توسعه زیر ساخت‌ها 2. تلاش برای رفع موانع صنایع 3. توجه به سرمایه گذاری 4. ارتباط با بخش خصوصی که به نظر بنده آخری بسیار شاخصی مهم و جدی است.

اکبر بهنام جو، استاندار قم در پایان برنامه سخنرانی کرده و گفت: باید دست به دست یکدیگر داده و با افزایش کیفیت رضایت مشتری را حاصل کنیم. ما در روند خوبی قرار داشته و باید آن را حفظ کنیم. می‌توانیم علاوه بر داخل در خارج از کشور نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم. صنعت قطعه سازی و خودرو در بخش تولید ارزش افزوده و ذخایر ارزی جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی ادامه داد: واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی کاری عاقلانه است که باید اصولی و واقعی انجام شود. دستگاه‌های نظارتی دولت توجه داشته باشند که فروش ملاک نیست. مدیریت، افزایش کیفیت و امثالهم در الویت است. قیمت گذاری باید اصولی باشد. فرآیندی که امروز آغاز شده در سایر کشورها از گذشته اعمال شده و نتیجه بخش بوده است.

استاندار قم در پایان خاطر نشان شد: استان قم در حوزه موتور سیکلت از جایگاه والایی برخوردار است. در صنعت قطعه‌سازی حرفی برای گفتن دارد. امید داریم در خودرو سازی نیز بتوانیم صاحب نام و اعتبار شویم.

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار