قطعات خودرو

بر نمایشگاه تحول صنعت خودرو در سال گذشته چه گذشت؟

سال گذشته آیین رونمایی و افتتاح نخستین نمایشگاه تحول صنعت خودروی کشور با حضور سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت صبح امروز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شد.
سید رضا فاطمی امین وزیر صمت، از پلتفرم و محصول خودروی اقتصادی، پلتفرم آفرود ملی، پلتفرم کلاس متوسط و خودروی برقی با داخلی سازی بالای ۵۰ درصد، سامانه مدیریت هوشمند ناوگان خودروی تجاری، کتاب تبیین رویکرد دانش بنیان شدن صنعت خودرو و چند پلتفرم دیگر رونمایی کرد.
منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت هدف از برگزاری این نمایشگاه را تشریح برنامه‌های تدوین شده برای تحول بنیادی صنعت خودرو در دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه در زمینه افزایش تولید، افزایش کیفیت، کاهش هزینه‌های تمام شده و ارتقای رقابت ‌پذیری محصولات صنعت خودروی کشور فعالیت خود را آغاز کرده است.
نمایشگاه تحول صنعت خودرو تلاش دارد تا با دستیابی به بازارهای صادراتی، و نیز حرکت به سمت تحولات فناورانه جدید خودرو در حوزه برقی سازی گام بردارد.
نمایشگاه تحول صنعت خودرو که سال گذشته از تاریخ 2 لغایت 6 شهریور ماه برگزار شد، در حالی به دومین ایستگاه برگزاری رسید که همچنان دستاوردهای دور نخست آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
این نمایشگاه را می توان یکی از بی‌فایده‌ترین نمایشگاه‌های صنعت خودرو بدانیم زیرا نه تنها هیچ دستاوردی برای صنعت خودرو نداشت بلکه ابزار تمسخر خودروسازان در افکار عمومی و فضای مجازی را نیز به خوبی فراهم کرد.
حالا نمایشگاهی که ظاهرا هیچ بی‌دستاوردی مهمی را به همراه نداشته است؛ پس از چند بار تغییر در زمان برگزاری، با فشار وزارت صمت به خودروسازان بخش خصوصی و دولتی به آبان ماه سال جاری موکول شده است.
نمایشگاه تحول صنعت خودرو هر چند قرار است توسط یک شرکت خصوصی برگزار شود اما اخبار حاکی از فشار وزارت صنعت بر خودروسازان و حضور دستوری این شرکت‌ها در نمایشگاه تحول است. حتی کار به جایی رسیده که وزارت صمت با احضار خودروسازان به دفتر معاون وزیر از آن‌ها خواسته است تا تحت هر شرایطی در دومین دوره نمایشگاه تحول صنعت خودرو شرکت کنند.
مشخص نیست که چرا قدرت اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در راستای منافع یک شرکت برگزارکننده نمایشگاه قرار گیرد تا خودروسازان مجبور به حضور در نمایشگاهی باشند که هیچ دستاورد و نتیجه ملموسی ندارد.
تحمیل هزینه میلیاردی به خودروسازان در نمایشگاه تحول صنعت خودرو آن‌ هم در شرایطی که از سال گذشته تا امروز هیچ اتفاق مثبتی در این صنعت رخ نداده و هر چه بود نیز در نمایشگاه‌های خودرو به نمایش درآمده است، هیچ منطق صحیح اقتصادی ندارد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *