قطعات خودرو

مشک آن است که خود ببوید نه آن که عطار بگوید

در حالی دولت قصد دارد در کمتر 7 روز دیگر نمایشگاهی در خصوص تحول در صنعت خودرو برگزار کند که به نظر می‌رسد رسانه‌های داخلی به خوبی در جریان برگزاری آن قرار نگرفته‌اند و پیگیری «قطعات خودرو» نیز حاکی از همین موضوع است.

 

برگزاری نمایشگاه‌های دستوری در حالی که دو خودروساز جریان اصلی وابسته به دولت هستند صرفا افزایش هزینه‌ها را به دنبال خواهد داشت، اتفاق مهم‌تر آن‌که اگر واقعا تحولی در صنعت خودرو رخ داده که مردم از آن بی‌اطلاع هستند پس چرا انقدر این رویداد در بی خبری کامل و بدون برنامه‌ریزی بلند مدت انجام شده است؟

 

تحولی که دولت فقط می‌بیند

بعد از انتقاد رهبری از فضای خودروسازی کشور و همچنین تا به استیضاح کشیده شدن وزیر بر سر موضوع خودروسازی و واردات خودرو، وزارت صمت دائما در تلاش است تا فضا را به نفع خود تغییر دهد، این کار را در بازار قطعات خودرو با استفاده از طرح شناسه کالا آغاز کرده و در سوی دیگر سعی دارد با اقدامات نمایشی در بخش خودروسازی، این صنعت را رو به جلو نشان دهد، رونمایی از خودرو ریرا نمونه آشکاری از همین موضوع است، به نظر می‌رسد نمایشگاه تحول در صنعت خودرو نیز احتمالا در همین راستا طرح ریزی شده است.

 

آیا واقعا تحولی رخ داده است؟

26 مردادماه 1401 پیش رویداد این نمایشگاه با حضور مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت، اساتید و خبرنگاران حوزه صمت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد.

 

منوچهر منطقی به عنوان معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، با ارائه مباحث تخصصی در مورد دانش بنیانی شدن صنعت خودرو و همچنین رویکرد وزارت صمت در خصوص خودروهای آینده، به ترسیم افق پیش‌رو در صنعت خودرو پرداخته است.

همین موضوع حکایت از آن دارد که وزارت صمت قصد دارد برنامه خود برای آینده را رونمایی کند، این اشکالی ندارد اما واقعا این کار با نمایشگاه قابل انجام است؟ نمایشگاه در واقع محفلی برای نمایش دستاوردها است اما همین رویداد به خوبی می‌توانست اهداف وزارت صمت را رونمایی کند هرچند به نظر می‌رسد با توجه به اخباری که از آن بیرون آمده است عملا اتفاق خاصی که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته باشد منتشر نشده است.

 

موضوعی که بارها رسانه «قطعات خودرو» بدان اشاره کرده است، نه برگزاری نمایشگاه که اقناع سازی مردم از طریق رسانه‌هاست که حرف اول و آخر را می‌زند و رئیس جمهور هم اخیرا برآن تاکید بسیاری داشته‌اند که متاسفانه بدنه دولت صرفا به حرکات نمایشی بسنده کرده است.

 

از اتفاقات جالب در این رویداد، رونمایی از پوستر نمایشگاه دیگری با عنوان نخستین دوره نمایشگاه خدمات کسب و کار ایران که با حضور علیرضا شاه‌میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت رونمایی شده که با توجه عدم تغییر محسوس در فضای کسب و کار در ایران باید دید هدف از برگزاری چنین نمایشگاهی چه خواهد بود؟

 

شاید بهترین راهکار برای نشان دادن تحول پاسخگویی به انتقادات مردم و حتی برخی از مسئولین نسبت به کیفیت خودروهای داخلی، انتشار گزارش شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران ISQI که وضعیت خودروهای تولیدی را نشان می‌‌دهد که دولت در ماه‌های اخیر از انتشار آن جلوگیری کرده است.

 

بیشتر بخوانید: آمارهای متناقض از کجا می‌آید؟/ حجم قاچاق بازار لوازم یدکی

 

صنعت قطعات خودرو پیشران خودروسازی 

نکته مهم‌تر و پایانی متاسفانه نگاه دولت به پکیج تولید خودرو است در حالی که برای ایجاد تحول در صنعت خودروسازی باید اجزا محور به آن نگاه کرد و دید ایران در هریک از بخش‌های مهم خودرو از پیشرانه و جعبه دنده گرفته تا سیستم‌های ایمنی و رفاهی یک خودرو در چه جایگاهی قرار گرفته و صنعت قطعات خودرو چه دستاوردی داشته است. اگر صنعت قطعه‌سازی با رویکرد فعالسازی و حمایت از بخش خصوص نه زیر مجموعه شرکت‌های خودروسازی شکل بگیرند و تحقیق و توسعه داشته باشند و در فرآیند تولید خودرو مشارکت کنند و نگاه دستوری از این بخش حذف شود قطعا پتانسیل حتی صنوف فعال در صنعت قطعات خودرو این امکان را دارد در کنار خودروسازها به تامین سرمایه ملی برای تحول در صنعت خودرو را تامین کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *