در سال 1401 و پس از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو، طرح اسقاط خودروهای فرسوده در کشور آغاز شد. اما حالا به نظر میرسد که چالشهای جدیدی پیش روی این طرح قرار گرفته است.
در آییننامه جدید واردات خودرو مشخص شده که متقاضیان برای ترخیص خودروهای کارکرده، علاوه بر پرداخت عوارض، باید تعداد مشخصی گواهی اسقاط نیز خریداری کنند.
مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل و اسقاط خودروهای فرسوده، در گفتگو با ایسنا اشاره کرد که در هشت ماهه امسال، اسقاط خودروهای فرسوده نسبت به سال گذشته 300 درصد رشد داشته است، که منجر به مازاد گواهی اسقاط خودرو شده و این مسأله به یکی از دغدغههای مهم صنعت تبدیل شده است. یکی از چالشهای اصلی این صنعت، نحوه مصرف گواهی اسقاط است که به میزان تولید و واردات خودرو بستگی دارد.
او افزود: با توجه به مشخص بودن میزان تولید و واردات خودرو و همچنین هدفگذاری اسقاط 500 هزار دستگاه خودرو در برنامه هفتم، به نظر میرسد که در آینده با مازاد گواهی اسقاط مواجه خواهیم شد که مصرفی برای آن وجود ندارد.
سالاریه همچنین به مسائل زیستمحیطی مانند آلودگی هوا و ناترازی در مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: بهدلیل افزایش سالانه تعداد خودروهای فرسوده در ناوگان حمل و نقل کشور، باید تدابیری برای استفاده بهینه از گواهی اسقاط اندیشیده شود.
وی پیشتر در گفتوگو با خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرده بود که ظرفیت اسقاط سالانه 600 هزار دستگاه خودرو در مراکز اسقاط کشور وجود دارد. طبق پیشبینیها، تا پایان آبان ماه امسال، 237 هزار خودروی فرسوده اسقاط شده و پیشبینی میشود این عدد تا پایان سال به 350 هزار دستگاه برسد.
در این راستا، رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل و اسقاط خودروهای فرسوده از ارائه پیشنهادهایی به مراجع ذیصلاح برای حل مشکل مازاد گواهی اسقاط خبر داد و افزود که این پیشنهادها در حال بررسی است.