متن اصلاحشده و بهینهسازیشده به شرح زیر است:
صیانت از بازار در برابر عرضه کالاهای تقلبی و بیکیفیت
به عنوان گامی اساسی برای حفظ بازار از ورود کالاهای تقلبی یا کمکیفیت، پیشنهاد میشود با مشارکت و محوریت تشکلهای صنفی، کسبوکارهای متعهد و معتبر شناسایی و حمایت شوند. این کسبوکارها باید نسبت به کیفیت محصولات و خدمات خود مسئولیتپذیر باشند و از حسن شهرت برخوردار باشند.
نقش تشکلها در حفظ پویایی صنعت حملونقل و ماشینآلات
محمدرضا ملاکی، رئیس کمیسیون اقتصادی اتحادیه، تأکید کرد که حفظ و پویایی ناوگان حملونقل کشور و همچنین ماشینآلات صنعتی، عمرانی، کشاورزی و معدنی بر عهده اتحادیههای قطعات خودرو و ماشینآلات است. وی خاطرنشان کرد که بیش از 80 درصد قطعات یدکی موردنیاز بازار از طریق واردات تأمین میشود که این امر با توجه به تنوع و تعداد خودروها و ماشینآلات، اجتنابناپذیر است.
بررسیها نشان میدهد که اندازه این بازار، بر اساس آمار سال 1397، بالغ بر 11 میلیارد دلار بوده که بیانگر اهمیت بالای آن در اقتصاد کشور است.
چالش ورود کالاهای بیکیفیت به شبکه توزیع
ملاکی اشاره کرد که متأسفانه ورود کالاهای بیهویت و بیکیفیت، چه از محل واردات و چه از تولیدات داخلی، موجب سلب اعتماد عمومی و هدررفت منابع ملی شده است. بیهویتی این کالاها مانع رهگیری و نظارت بر کیفیت آنها شده و مشکلات جدی ایجاد کرده است.
وی تأکید کرد که ضروری است با حضور کارشناسان و ذینفعان، برای جلوگیری از واردات قطعات بیکیفیت و نامناسب، اقدامات اساسی صورت گیرد. ملاکی افزود: “قطعات یدکی خودرو باید در سطح عرضه با نشان تجاری مشخص و مالک حقیقی یا حقوقی معتبر ارائه شوند و مسئولیتپذیری در قبال کیفیت کالا و خدمات ارائهشده تضمین گردد.”
مشکلات تأمین مواد اولیه و تعرفههای استاندارد
در حوزه تولید قطعات یدکی، ملاکی از ناهمواریهای مسیر تأمین مواد اولیه گلایه کرد و بیان داشت: برخی فرآیندها، از جمله تعرفههای استاندارد اجباری، مشکلاتی ایجاد کردهاند. این تعرفهها، که گاهی بهاشتباه در لیست استانداردهای اجباری قرار گرفتهاند، نیازمند بازنگری هستند.
وی تصریح کرد: “فرآیند کسب مجوزهای کیفی در مبادی ورودی، بهجای انجام تستهای فنی، صرفاً به مکاتبات و الزامات اداری محدود شده است که موجب اتلاف زمان و سرمایه میشود.” ملاکی خواستار تسهیل فرآیند ورود مواد اولیه و قطعات یدکی موردنیاز واحدهای تولیدی شد.
تعامل اتحادیه با سازمان استاندارد ملی ایران
اتحادیه لوازم یدکی و ماشینآلات تهران پس از پیگیریهای متعدد موفق شد وارد تعامل و گفتوگو با سازمان استاندارد ایران شود. دومین جلسه این مذاکرات در تاریخ 22 مرداد 1399 برگزار شد.
در این جلسه، محمدرضا ملاکی به نمایندگی از اتحادیه حضور یافت و درخواستهای اتحادیه برای بازنگری در تعرفههای استاندارد اجباری و تسهیل واردات مواد اولیه را مطرح کرد. این مذاکرات گامی مهم در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ارتقای کیفیت قطعات یدکی به شمار میرود.
اگر تغییر یا اصلاح بیشتری نیاز باشد، اطلاع دهید.