اینجانب سید محمدرضا آل هاشم، نامزد دوازدهمین دوره هیات مدیره اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی و ماشینآلات تهران، متولد 1343 و بیش از 36 سال است که در فروش و واردات قطعات یدکی خودروهای سنگین فعالیت داشته و در حال حاضر مدیر پاساژ بنز بوده و بیش از 4 سال است که در زمینه مسائل حقوقی و قضائی فعالیت دارم.
همانطور که مستحضرید، هدف از تشکیل اتحادیه، حمایت از حقوق صنفی و ایجاد همکاری در میان کسبه، با هدف بهبود خدمات به مصرفکنندگان و به دنبال آن بهبود کسب و کار است. اتحادیه در این راستا، ظرفیتها و قابلیتهای زیادی دارد که میبایستی به خوبی شناسایی و در راستای حل مشکلات صنفی و ساماندهی معضلات از آنها استفاده شود.
یکی از مهمترین برنامههای اینجانب ایجاد بستری مناسب برای بهبود فعالیتها و عملکردهای اتحادیه از طریق ارتقای نقاط قوت و از طرف دیگر شناسایی نقاط ضعف و اصلاح آنها با در نظر گرفتن عدالت، صداقت و همدلی است. بنده معتقدم نیاز امروز اتحادیه ایجاد تحولات صحیح و عمیق بر اساس محبت و همبستگی، اعتماد و اتحاد است.
رضایت فعالان و فروشندگان لوازم یدکی و مشتریان، با همت و عزم جمعی، تفکر و اندیشه صحیح میسر خواهد بود. لذا وظیفه سنگینی بر دوش افراد یاست که مسئولیت این مهم را بر عهده خواهند گرفت. چرا که میبایست از نظر علمی و عملی شجاعت و سماجت پیگیریهای مکرر و حل مشکلات را داشته باشند تا با صبر و استقامت بالا از مطالبات قانونی صنف دفاع کنند.
به نظر اینجانب، اتحادیه قبل از هرچیز به اتحاد، همدلی، اقتدار و دوستی نیازمند است تا در طول فعالیت خود به پیشرفت و بهبود رضایتمندی صنف دست یابد. در وهله اول، هیات مدیره آتی باید اختلافات و مسائل گذشته را کنار گذاشته و اعضای آن خلاقمداری پیشه کرده و با اتحاد و همدلی و در قالب یک تیم متحد و منسجم با یکدیگر مشورت، مذاکره کرده و مشکلات را شناسایی و اولویتبندی نمایند. یکی از مهمترین آنها تشکیل کمیسیونهای حقوقی، تخصصی و حتی تجربی از طریق تکریم و یاری گرفتن از پیشکسوتان صنف، سازماندهی و اصلاح بازار از طریق حذف کالاهای بیکیفیت و برندهای تقلبی است.
از دیگر موارد مهم در این خصوص میتوان به حمایت از تولید داخل به عنوان یک سرمایه ملی، تسهیل و بهبود در صدور جواز کسب برای افراد با صلاحیت، شفافسازی مالی و عملیاتی مربوط به انجام هزینهها و مخارج اتحادیه، ساخت زمین اتحادیه با کمک و مشارکت صنوف اشاره کرد.
بحث آموزشی و بسترسازی جهت یادگیری از موارد مهمی است که میبایست به طور جدی و مستمر پیگیری شود و این امر میتواند هم فضای کسب و کار را بهبود بخشیده و هم موجب درآمدزایی هرچه بیشتر برای اتحادیه گردد. همچنین ایجاد بستری مناسب جهت همکاری با نهادها و سازمانهای مختلف از جمله اتاق بازرگانی، سازمان استاندارد، گمرکات و وزارت صمت جهت بهبود و سهولت در فرآیند واردات و صادرات در کنار حمایت از تولید داخل نکته مهمی است که باید به آن پرداخته شود.
در ادامه، بهبود و تقویت روابط بینالملل از طریق برگزاری نمایشگاهها و نشستهای تجاری میتواند برای تولیدکنندگان، واردکنندگان و صاحبان برند تاثیرگذار باشد.
بسترسازی جهت بازاریابی و فروش از طریق برنامههای نرمافزاری، اینترنتی و فروش آنلاین در جهت تبدیل تدریجی بازار سنتی به بازار مدرن امر مهمی است که این روزها به دلیل آشنایی بیشتر مردم با فضای مجازی و اینترنت میتواند یاریدهنده باشد جهت بهبود خدمات به مصرفکنندگان و به دنبال آن بهبود کسب و کارها.
به عنوان جمعبندی، اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی متعلق به همه کسبه است؛ لذا میبایست ارزش، احترام و رفاقتها حفظ گردد و در کمال دوستی و اتحاد از تجارب و اختلافات سالهای گذشته درس گرفت، نقاط قوت را ادامه داد، نقاط ضعف را بررسی و در جهت رفع آنها کوشید.
اختلافات در تمام این سالها مانعی برای رشد، بهبود و پیشرفت بودهاند چرا که با دامن زدن به اختلافات و ایجاد تفرقه، نه تنها پیشرفت و بهبودی حاصل نخواهد شد بلکه میتواند بیش از پیش مخرب و آزاردهنده باشد.
در پایان، شایسته است از زحمات مستمر اعضای محترم اتحادیه حال حاضر که در این مدت هیچگونه تلاشی دریغ نداشتهاند، نهایت سپاس و قدردانی را ابراز نماییم. امید است هیات مدیره جدید در اتحادیه با تشکیل کمیسیونهای تخصصی و قوی با یاری پیشکسوتان و دلسوزان صنفمان، علم، درایت و تقوی پیشه کرده و به دنبال بهبود خدمات و کسب و کارها باشند.
باشد که روزی شاهد پیشرفت و بهبود صنفمان باشیم و به بهترین شکل، صحیحترین روش و با کمک شایستهترین و صالحترین افراد به اهداف مشترکمان دست یابیم.
این مطلب از قطعات خودرو شماره 21 گرفته شده است.اگر این مطلب برایتان جالب بود، دیگر مقالات ماهنامه قطعات خودرو را از دست ندهید. شماره های دیگر در انتظار شماست!