جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

مبارزه جدی درون صنفی با «تقلب »

دانش، هنر و مهارت است

حسن بشار تنیا در این جلسه با اشاره به نقش روابط عمومی گفت: «روابط عمومی به عنوان بخش مستقلی تا پیش از این در اتحادیه تعریف نشده بود، اما به همت هیأت مدیره فعلی روابط عمومی تشکیل شده تا بتواند یک نمای قابل فهم و درست از اتحادیه در سازمان‌ها و دوایر دولتی به نمایش بگذارد و همچنین ارتباط دو طرفه با اعضای صنف برقرار کند.»

مدیر روابط عمومی اتحادیه که اداره جلسه را نیز بر عهده داشت، ادامه داد: «روابط عمومی هم علم است، هم فن، هم هنر و هم ارتباطات. کار یک نفر نیست، همه باید پای کار بیایند تا هم خوب بشنویم و ببینیم، مشورت کنیم و انتظار داریم که پا پیش بگذارید. خوشبختانه رسانه‌ها و ابزار ارتباطی خوبی در اتحادیه داریم، اما باز هم کافی نیست و باید با تشکیل این جلسات، رودررو مسائل و مشکلات اتحادیه و هریک از رسته‌ها را بررسی کنیم.»

بشار تنیا گفت: «واقعا کشور در لبه پرتگاه قرار گرفته است؛ من عاشق جمهوری اسلامی هستم اما امروز دست یک سری افرادی افتاده که نباید اجازه دهیم این روند حداقل در بازار ادامه پیدا کند، زیرا این سرمایه‌های مادی و معنوی برای مردم و ما است.»

نیازمند تغییر نگرش در اعضا هستیم

در ادامه جلسه، رئیس اتحادیه، سید احمد حسینی با اشاره به کارهای انجام شده در هیأت مدیره جدید گفت: «امیدوارم با اعتمادی که به هیأت مدیره جدید داشته‌اید، در پایان دوره ۴ ساله از انتخاب خود پشیمان نباشید. ما به دنبال تغییر نگرش در کسب و کار از شیوه سنتی به سمت مدرن شدن با استفاده از علم و توان جوانان و تجارب پیش‌کسوتان هستیم.»

سید احمد حسینی ادامه داد: «امروز در سطح کشور اتحادیه‌ای نداریم که ۱۰ کمیسیون فعال داشته باشد، از نظر ما رسته بلبرینگ فراتر از یک رسته بوده و وقتی از خانواده بلبرینگ صحبت می‌کنیم، در واقع از کوچک‌ترین ماشین‌آلات تا بزرگ‌ترین صنایع را دربر می‌گیرد.»

وی با تقدیر از فعالیت‌های انجام شده در رسته بلبرینگ گفت: «فعالیت‌های خیرین در صنف بلبرینگ مثال‌زدنی و تحسین‌برانگیز است. توقع هم‌راستایی رسته بالا است و هیأت مدیره اتحادیه بنا دارد در هر رسته شورای تخصصی آن را تشکیل دهد تا پل ارتباطی بین هیأت مدیره و اعضا باشد و مسائل و مشکلات را بررسی و نگاه کارشناسی خود را به اتحادیه ارائه کند.»

سید احمد حسینی با تاکید بر موضوع حمایت از کسب و کارهای اهل و اصیل در اتحادیه گفت: «متاسفانه عده‌ای از اعضا از کارت‌های طرح استفاده کرده‌اند و اگر نهادهای نظارتی ورود کنند، واقعا ما باید چه بگوییم؟ عده‌ای با عرضه کالای بی‌کیفیت حیثیت صنف را با خدشه روبه‌رو می‌کنند که این باید به سرعت با خودنظارتی و درون‌صنفی و ارشادی حل شود.»

رئیس هیأت مدیره اتحادیه ادامه داد: «بنا داریم در راستای حمایت از کسب و کارهای اهل و اصیل، شاخص‌های عمومی تعریف کنیم تا در سایت اتحادیه اعضا را معرفی کنیم تا مصرف‌کننده در خرید بتواند افراد مورد اعتماد را تشخیص دهد، اما باید به مرور شاخص‌های رسته‌ای را نیز دخیل کنیم که این میسر نمی‌شود مگر با تشکیل شورای رسته‌ها که بتواند بر این موضوع و چالش‌های هریک از رسته‌ها فائق آید.»

سید احمد حسینی با اشاره به موضوع طرح شناسه کالا گفت: «در رسته بلبرینگ ما در خصوص طرح شناسه کالا با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم، مانند بلبرینگ‌های صنعتی و خودرویی و دیگر مواردی که نشان کاربرد هریک از بلبرینگ‌ها دارد که این موضوع باید سامان یابد و این با همکاری خبرگان رسته‌ها محقق خواهد شد.»

ما یک خانواده بزرگ هستیم / با برنامه‌ریزی مشکلات حل می‌شود

در بخش دیگری از این جلسه، حاج علی مدل فعال رسته بلبرینگ با اشاره به سابقه فعالیت خود در صنف گفت: «بلبرینگ رسته مهمی است. ابتدا به نظرم هیأت مدیره باید تعداد رسته‌های حاضر عضو اتحادیه را شناسایی کرده و دقیقا احصا شود که چند رسته در صنف لوازم یدکی خودرو فعال است. ما نیز باید به عنوان یکی از رسته‌ها به هیأت مدیره اتحادیه کمک کنیم.»

وی ادامه داد: «فرض کنید ما یک خانواده بزرگ هستیم که خانه ما محله چراغ برق است که هریک از مغازه‌های ما اتاقی است که در آن زندگی می‌کنیم. نمی‌توانیم نسبت به یکدیگر بی‌تفاوت باشیم، خدا را خوش نمی‌آید راننده تاکسی برای خرید یک بلبرینگ بی‌کیفیت که از بازار ما خریده، به همه اعضا ناسزا بگوید. ما باید از داخل خود را اصلاح کنیم و کاری به دولت نداشته باشیم.»

حاج علی مدل با تاکید بر موضوع برنامه‌ریزی گفت: «اگر کار را منظم کنیم و حساب و کتاب درستی داشته باشیم، قطعا می‌توانیم بر مشکلات فائق آمده و مشکلات را حل کنیم.»

برخی مسائل با حرکات ارشادی حل می‌شود

محمد علی جعفری فرد دیگری بود که در جلسه رسته بلبرینگ فروشان اتحادیه به بیان نقطه‌نظرات خود پرداخت و در این جلسه گفت: «واردکننده، توزیع‌کننده و تولیدکننده هریک به خودی خود دارای مشکلاتی هستند که باید در هریک از موارد نظرات و مشکلات مختص به خود را ارائه کنند.»

وی با اشاره به موضوع تقلب ادامه داد: «کالای تقلبی در بازار دو ریشه اصلی دارد. هرچند اندک هستند، اما دو مقوله اقتصادی و حقوقی باعث رشد کالای تقلبی در بازار شده و از این روست که برخی کسبه وارد موضوع تقلب می‌شوند. توصیه من این است که با همه نباید نگاه قهری را پیگیری کرد و در برخی موارد با حرکت‌های ارشادی موضوع حل خواهد شد.»

محمد علی جعفری با اشاره به مسائل حقوقی تصریح کرد: «دوستان هیأت مدیره اشراف خوبی بر مسائل حقوقی دارند، باید ظرفیت‌های اعضا را بالفعل تبدیل کرده و باید این موضوع را به رسمیت بشناسیم و مشکلات را حل کنیم.»

مسئله اصلی عرضه و تقاضا است

فعال دیگر رسته بلبرینگ، مختارزاده، بود که در جلسه اعضای رسته بلبرینگ با هیأت مدیره اتحادیه به موضوع تقلب اشاره کرد و گفت: «مسئله اصلی عرضه و تقاضا است. اگر این درست نباشد، بلبرینگ تقلبی نیز برای آن تقاضا ایجاد می‌شود. واقعیت این است که امروز به واسطه تحریم مشکلات زیادی برای واردات بلبرینگ اصل وجود دارد.»

مختارزاده ادامه داد: «بنده در مطالعه‌ای که داشتم، ژاپن نیز در ۷۰ سال پیش کپی‌کاری انجام داده است تا امروز در این نقطه ایستاده است، اما متاسفانه ما این سیاست را هم نداریم. صحبت‌های عمیق تخصصی در این زمان کم میسر نیست و حتما نیازمند شورا هستیم تا موضوعات تخصصی را به مباحثه بگذارند. این حرکت هیأت مدیره بسیار خوب است، البته در موضوع تقلب اگر کسی وجدان داشته باشد، به این سمت و سو نخواهد رفت.»

این فعال رسته بلبرینگ با اشاره به موضوع همدلی در صنف گفت: «با سلام و صلوات موضوع تقلب حل نمی‌شود. عرضه‌ای باید باشد تا پاسخگوی نیاز و تقاضا باشد. قضیه کاملا ریشه‌ای بوده و بلبرینگ غربی در کشور نداریم.»

وی با اشاره به موضوع تولید بلبرینگ در کشور ادامه داد: «عده‌ای رفته و همت کردند و وارد عرصه تولید بلبرینگ شده‌اند که البته راضی هم نیستند و این خیلی بد است، یعنی بنده خدا خانه خود را فروخته و خود را درگیر مسائل حاشیه‌ای کرده است.»

وقتی اقتصاد مریض است…

حسن میرصانع در بخش دیگری از جلسه بلبرینگ فروشان گفت: «هیأت مدیره چه در گفتار و چه در نوشتار بارها بر موضوع خردجمعی تاکید کرده است و این جلسات نمونه‌ای از خردجمعی است. این برای صنف ما نویدبخش بوده و با همین نگاه است که به مدیریت و هدایت صنف می‌پردازند.»

این فعال رسته بلبرینگ با اشاره به خاطرات خود ادامه داد: «قبل از انقلاب اسلامی احمد خیامی تعدادی از بلبرینگ‌فروشان را دعوت کرد، کارخانه تبریز به جای آنکه مستقیم بلبرینگ را به نمایندگانش بدهد، به ایران ناسیونال می‌داد و بعد از آن در اختیار بازار قرار می‌گرفت. او بزرگان را دعوت کرده بود تا بگوید قرار نیست سودی از بلبرینگ نصیب شرکت خود کند، بلکه برای پشتیبانی از تولید بلبرینگ

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار