همکاری و ادغام نیسان و هوندا در قالب یک هلدینگ جدید
هوندا و نیسان بهتازگی تفاهمنامهای را امضا کردهاند تا امکان ادغام این دو خودروساز بزرگ را در قالب یک هلدینگ جدید بررسی کنند. اگر مراحل ادغام بهخوبی پیش برود، این هلدینگ جدید میتواند در سال ۲۰۲۶ بهطور رسمی راهاندازی شود.
در ماههای آینده، کمیتهای که توسط هر دو برند تأسیس خواهد شد، به بررسی نحوه بهترین ادغام این دو شرکت پرداخته و موضوعاتی از قبیل استانداردسازی پلتفرمهای خودرو، تحقیق و توسعه یکپارچه، تولید، نیازهای تأمینکنندگان، امور مالی، بهبود بهرهوری و منابع انسانی را مورد بررسی قرار خواهد داد. طبق جدول زمانی فعلی، توافق قطعی در مورد این ادغام تجاری تا ژوئن ۲۰۲۵ به نتیجه خواهد رسید. همچنین این معامله باید از الزامات مختلف دولتی عبور کرده و توسط سهامداران هر دو شرکت تأیید شود، که این تأییدیه برای آوریل ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است.
تاریخچه همکاری نیسان و هوندا
این دو شرکت از تقریباً یک سال پیش شروع به همکاری با یکدیگر کردهاند. در مارس ۲۰۲۴، یک تفاهمنامه (MOU) برای مشارکت در زمینه هوش مصنوعی خودرو و برقیسازی امضا شد. سپس در آگوست ۲۰۲۴، تفاهمنامههای دیگری برای گسترش همکاریها در سایر زمینههای فناوری امضا گردید. نکته مهم این است که این تغییرات باعث حذف برندهای هوندا و نیسان نخواهد شد. مشابه آنچه که در مورد استلانتیس اتفاق افتاد، یک هلدینگ جدید با نامی که هنوز مشخص نشده است، ایجاد خواهد شد و هر دو برند هویت خود را حفظ خواهند کرد، هرچند که از قطعات و پلتفرمهای مشترک استفاده خواهند کرد.
از نظر سهام، این دو برند از بورس توکیو حذف خواهند شد و هلدینگ جدید بهجای آنها وارد بورس خواهد شد. این انتقال سهام قرار است در اواخر تابستان ۲۰۲۶ انجام شود.
نقش هوندا در ساختار مدیریت جدید
طبق بیانیههای مطبوعاتی مشترک هر دو خودروساز، هوندا در ساختار مدیریتی هلدینگ جدید نقش عمدهای ایفا خواهد کرد. ماکوتو اوچیدا، مدیرعامل نیسان، در اینباره گفت: “این روز لحظهای سرنوشتساز است، چرا که مذاکرات خود را در مورد ادغام تجاری آغاز کردهایم. با متحد کردن نقاط قوت هر دو شرکت، میتوانیم ارزش بینظیری را برای مشتریان در سراسر جهان ارائه دهیم و راهی منحصر به فرد برای لذت بردن از خودروهایی ایجاد کنیم که هیچکدام از شرکتها بهتنهایی قادر به تولید آنها نبودند.”
غیبت رنو و میتسوبیشی در مذاکرات
نکته جالب اینجاست که رنو و میتسوبیشی در بیانیههای مطبوعاتی مشترک این دو شرکت غایب بودهاند. رنو که در سال ۱۹۹۹ همکاری استراتژیک خود را با نیسان آغاز کرده و سهامدار اصلی این شرکت محسوب میشود، تنها بهطور بسیار مختصر به تفاهمنامه جدید اشاره کرده و اعلام کرده است که تمامی گزینهها را براساس منافع گروه و ذینفعان آن بررسی خواهد کرد.
در حالی که میتسوبیشی نیز مشارکت قابل توجهی در این فرآیند دارد، این شرکت اعلام کرده است که یک تفاهمنامه با نیسان و هوندا امضا کرده است. همچنین در ماه نوامبر ۲۰۲۴، نیسان اعلام کرد که یکسوم از سهام خود در میتسوبیشی را خواهد فروخت.
چالشها و آینده نیسان
نیسان در حال حاضر با مشکلات زیادی روبروست و اخیراً ۹ هزار نفر از کارکنان خود را اخراج کرده است. برخی از کارشناسان معتقدند که یکی از دلایل این وضعیت، رقابت فزاینده خودروسازان چینی است. با این حال، نیسان امیدوار است که با همکاری نزدیکتر با هوندا و ادغام شدن تحت یک هلدینگ جدید، بتواند از این وضعیت خارج شده و به موفقیتهای جدیدی دست یابد.
چشمانداز آینده
اگر این هلدینگ جدید از تمام موانع قانونی عبور کند و توسط سهامداران تأیید شود، میتواند به یکی از بزرگترین کنسرسیومهای خودروسازی در جهان تبدیل شود. با این حال، در حال حاضر همه چیز در مراحل ابتدایی قرار دارد و باید منتظر ماند و دید که آیا این پروژه بهطور کامل به نتیجه خواهد رسید یا خیر.