در ادامه گفتگو با افراد موفق و خبره صنف لوازم یدکی، اینبار سراغ علی عظیمزادگان، مدیر شرکت پیروز پارت رفتیم تا از وی در مورد نحوه ورودش به این صنف، دلایل موفقیتش و شرایط بازار بپرسیم.
وی گفت: حدود سال 1356، وقتی دانشجو بودم، از طریق آقای قریب، یکی از بستگان ما که از کاسبهای خیابان چراغ برق بود، با این صنف آشنا شدم. بعد از مدتی که کاملاً با زیر و بم این بازار آشنا شدم، تصمیم گرفتم برای تأمین مقداری از مخارج تحصیلم بهطور پارهوقت و سرپایی در این حوزه فعالیت کنم. تعداد محدودی از یک نوع قطعه، مثلاً بلبرینگ چرخ عقب پیکان، از ایشان گرفتم و آنها را با کمی سود به مغازههای خارج از چراغ برق میفروختم. بعد از اتمام تحصیلم، چون رشتهای که خوانده بودم بازار کاری نداشت، با گرفتن مغازهای در پاساژ ملت کار در این صنف را با فروش سوزن انژکتور ماشینهای سنگین و کل موتورهای دیزلی شروع کردم. بعد از مدتی علاقه بیشتری به این حوزه پیدا کردم چون همزمان در مورد آن تحقیق و مطالعه هم میکردم و تنها به فکر کسب درآمد نبودم.
● به دنبال تولید این قطعات نبودید؟
تولید این قطعه کار آسانی نیست. تعدادی از دوستان به این فکر افتادند و من به آنها خیلی کمک کردم، اما موفق نشدند. چند نفرشان ورشکست شدند و کارشان به زندان و دادگاه کشید. در کل، مافیای جهانی اجازه چنین کاری نمیدهد. شرکت آریا دیزل پارت هم به دنبال این کار رفت، ولی در نهایت کارش به زندان و دادگاه کشید.
● در آن زمان موتورهای دیزلی را از کجا وارد میکردند؟
آقای فولادی واردکننده بنز و نماینده بوش در ایران بود.
● شما فقط در کار فروش سوزن انژکتور موتورهای دیزلی هستید؟
بله، ما از نمایندگی بوش در ایران این سوزنها را گرفته و به مغازهها میفروشیم.
● با توجه به تحریمها، این قطعات به چه شکلی وارد کشور میشوند؟
نمایندگی بوش وارد میکند و مقداری هم از چین وارد میشود. چین کیفیت قطعاتی که تولید میکند را بالا برده است. کیفیت سوزن انژکتور چینی که 20 سال قبل تولید میشد با الان خیلی تفاوت دارد.
● شما سوزن انژکتور چه خودروهایی را میفروشید؟
تمامی خودروهای سنگینی که در کشورمان در حال فعالیت هستند، همچنین سوزن انژکتور موتورهای برق، موتورهای قایقها، ماشینهای راهسازی، ماشینآلات کشاورزی و… در کل، هر موتور دیزلی که در کشورمان هست و با گازوئیل کار میکند. همچنین وانت نیسانهایی که جدیداً تولید میشوند با موتور دیزل کار میکنند و خودروهای وارداتی سواری که از طریق مناطق آزاد وارد کشور میشوند، مانند فولکس، آئودی و… نیز موتور دیزل دارند.
● این موتورها در آلودگی محیطزیست تأثیری ندارند؟
خیر، در موتورهای دیزلی جدید ساخت خارج این مشکل برطرف شده است. البته گازوئیل ایران استاندارد نیست و 80 برابر گازوئیل دنیا گوگرد و آب دارد. در موتورهای جدید دیزل سنسورهایی به کار گرفته شده که سبب میشوند کیفیت احتراق بالا برود. یک متخصص آلمانی میگفت: “اگر از سنسورهای اصل در موتورهای دیزل استفاده شود، دود خارج شده از اگزوز از هوای تهران پاکتر است.” موتورهای دیزل در کشورهای اروپایی قسمتی دارند که گازوئیل نسوخته را دوباره به باک برمیگرداند. در ایران این قسمت را برمیدارند. مشکل دیگر ما اصلی نبودن فیلترهاست و فیلترهای ایرانی کیفیت فیلترهای خارجی را ندارند.
● در مورد شرایط اقتصادی فعلی کشورمان چه نظری دارید؟
اقتصاد یک علم است و تا زمانی که ما به این باور نرسیم، وضعیت همینطور خواهد ماند. در خارج، هر کسی میتواند در رشته مهندسی تحصیل کند، ولی هر کسی نمیتواند وارد رشته اقتصاد شود. زمانی همه از اقتصاد دولتی حرف میزدند، ولی الان چنین تفکری شکست خورده است.
● در آخر، دلایل موفقیت خودتان را در چه میبینید؟
کار، تلاش، کوشش و صبر.
عبدالعلی مجد، نویسنده – قطعات خودرو
این مطلب از قطعات خودرو شماره 52 گرفته شده است.اگر این مطلب برایتان جالب بود، دیگر مقالات ماهنامه قطعات خودرو را از دست ندهید. شماره های دیگر در انتظار شماست!