مشکل کمبود و گرانی قطعات یدکی خودروهای مونتاژی و وارداتی، به ویژه خودروهای چینی، همواره یکی از مسائل اصلی بازار است که به مشکلات مالکان و مصرفکنندگان دامن زده است. افزایش تیراژ مونتاژ و واردات خودروها، بازار قطعات یدکی را تحت تاثیر قرار داده و تامین قطعات برای دارندگان خودروهای مونتاژی و وارداتی تبدیل به معضلی بزرگ شده است. این مسائل شامل نایابی، گرانی و کیفیت پایین قطعات یدکی است که گاهی حتی تقلبی نیز هستند.
رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران از اینکه برخی شرکتهای فروشنده خودروهای مونتاژی و وارداتی هیچ تعهدی برای تأمین لوازم یدکی ندارند، انتقاد کرده و تأکید دارد که مشکل در این زمینه بهویژه برای خودروهای چینی هنوز حل نشده است. گفته میشود که این شرکتها در برخی موارد از تأمین قطعات مورد نیاز غافل شدهاند و قیمت قطعات، به خصوص برای خودروهای چینی، از مدلهای مشابه ژاپنی و اروپایی بیشتر است.
کارشناسان بر این باورند که برای حل این مشکل نیاز به تغییرات اساسی در سیاستها و برنامههای دولت است. آنها پیشنهاد میکنند که مونتاژکنندگان باید ملزم به ارائه قطعات اصلی و با کیفیت شوند، همچنین تخصیص ارز بهبود یابد تا کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی کاهش یابد. از طرفی، استفاده از مهندسی معکوس برای تولید قطعات یدکی در داخل کشور نیز میتواند راهحلی مؤثر باشد، البته به شرطی که کیفیت قطعات تولید شده بهبود یابد.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران نیز بر این باور است که چالش تامین قطعات وارداتی به راحتی قابل حل است و تنها نیازمند اراده و تصمیمگیری قوی از سوی دولت است. این مقام صنفی معتقد است که باید مسئولیتها از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شود تا مشکلات موجود حل شود.
با توجه به افزایش نرخ ارز و تخصیص نامناسب آن، قیمت قطعات خودرو در بازار تغییرات زیادی نداشته است، اما کارشناسان هشدار میدهند که اگر این روند ادامه یابد، در آینده نزدیک مشکلات جدیتری برای تأمین و قیمتگذاری قطعات وارداتی و نایاب به وجود خواهد آمد.
اگرچه رئیس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان تأکید کرده که وزارت صمت در حال پیگیری مشکلات و تلاش برای بهبود وضعیت تأمین قطعات است، اما هنوز کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی ادامه دارد و این موضوع همچنان برای مصرفکنندگان مشکلاتی ایجاد کرده است.