جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

بحران برق و آینده خودروهای برقی در ایران

در شرایطی که بحران تأمین برق در کشور به یک معضل جدی تبدیل شده، توجه ویژه وزیر اسبق صمت به خودروهای برقی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. حالا که عباس علی‌آبادی به وزارت نیرو منصوب شده و از مردم بابت مشکلات ناترازی برق عذرخواهی کرده است، این سوال پیش می‌آید که در این بحران، وعده‌های مربوط به برق برای خودروهای برقی چگونه تأمین خواهد شد.

آرزوی ناتمام وزارت صمت

عباس علی‌آبادی، وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت، که به طور مداوم بر ضرورت استفاده از خودروهای برقی تأکید داشت، در طول مدت فعالیت خود وعده‌هایی همچون واردات 100 هزار تاکسی برقی تا پایان سال 1402 را مطرح کرده بود. با این حال، کارشناسان صنعت خودرو بر این نکته تأکید می‌کردند که با وجود بحران ناترازی برق، زیرساخت‌های مورد نیاز برای استفاده از خودروهای برقی هنوز در کشور فراهم نیست. برخی پیشنهاد می‌کردند که بهتر است ابتدا زیرساخت‌ها بهبود یابد و سپس به سمت خودروهای هیبریدی برویم تا پس از آماده شدن زیرساخت‌ها، خودروهای برقی وارد بازار شوند. علی‌آبادی، اما بر مواضع خود اصرار داشت و همواره بر واردات و تولید خودروهای برقی تأکید می‌کرد.

اما حالا با تشدید بحران برق، این سوال مطرح می‌شود که کدام برق قرار است به تولیدکنندگان خودروهای برقی داده شود. جالب اینجاست که وزیر جدید صمت، اتابک، هیچ اشاره‌ای به طرح خودروهای برقی نکرده و مشخص نیست که رویکرد جدید وزارت صمت در این زمینه چیست.

انتقادها و چالش‌ها از رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران

پیمان سنندجی، رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران، در خصوص سیاست‌های وزیر اسبق صمت نسبت به برقی‌سازی خودروها، نگرانی‌هایی را مطرح کرده است. او با اشاره به ناترازی برق و عدم فراهم بودن زیرساخت‌ها، معتقد است که در این شرایط ممکن است مصرف‌کنندگان نسبت به خودروهای برقی دید منفی پیدا کنند و تمایل به استفاده از آنها کاهش یابد. سنندجی همچنین پیشنهاد کرد که به جای تمرکز بر خودروهای برقی، بهتر بود از خودروهای هیبریدی استفاده می‌کردیم که هم‌اکنون در حال توسعه جهانی هستند.

وی افزود که بسیاری از خودروسازان خودروهای برقی وارد کرده‌اند، اما به دلیل عدم توسعه زیرساخت‌ها، استفاده از این خودروها با مشکلاتی همراه است و در نتیجه ذهنیت منفی در میان مصرف‌کنندگان شکل گرفته است. او تأکید کرد که باید به سمت خودروهای هیبریدی با استانداردهای بالا و سوخت متناسب برویم و سپس، پس از آماده شدن زیرساخت‌ها، استفاده از خودروهای برقی را توسعه دهیم.

آینده‌ای با چالش‌های بیشتر

در نهایت، سنندجی اشاره کرد که اگر وزارت نیرو بتواند زیرساخت‌های لازم را فراهم کند و برق مورد نیاز برای ایستگاه‌های شارژ را تأمین کند، می‌توان به رونق استفاده از خودروهای برقی امیدوار بود. البته باید به این نکته توجه داشت که علاوه بر مشکلات زیرساختی و خدمات پس از فروش، مسائل مربوط به دفع و بازیافت باتری‌های لیتیومی خودروهای برقی نیز نیاز به توجه ویژه دارد.

با توجه به این چالش‌ها و مشکلات، آینده توسعه خودروهای برقی در کشور همچنان با ابهاماتی روبه‌روست و باید دید که مسئولین چه راهکارهایی برای حل این معضلات خواهند داشت.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار