جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی؛ نظارت یا بازی واردکنندگان؟

قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی؛ نظارت یا بازی واردکنندگان؟

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مسئول قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی برای عرضه به مشتریان است و به نظر می‌رسد این سازمان با توجه به پیشنهادات واردکنندگان، قیمت نهایی را تعیین می‌کند. اخیراً یکی از خودروسازان بزرگ کشور که در زمینه واردات نیز فعالیت دارد، طی نامه‌ای به بورس قیمت جدید خودروی وارداتی خود را اعلام کرده است.

پرسش‌هایی درباره روند قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی

طبق گزارش خبرنگار گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد، اطلاعیه اخیر سایپا درباره قیمت خودروی وارداتی چانگان، سوالاتی را درباره نحوه تعیین قیمت‌ها در این زمینه ایجاد کرده است.

در این اطلاعیه آمده است که قیمت خالص فروش کارخانه برای خودروی چانگان پلاس CS55 مبلغ 1,356,000,000 تومان تعیین شده که توسط هیأت‌مدیره سایپا و مراجع ذی‌صلاح تأیید شده است. با این حال، عدم اشاره به تأیید نهادهای بالاسری مانند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، برخی ابهاماتی را ایجاد کرده است.

نکات کلیدی در اطلاعیه سایپا

  • تصویب قیمت توسط هیأت‌مدیره: برخلاف رویه معمول در قیمت‌گذاری محصولات داخلی که به تأیید وزارت صمت یا دیگر نهادهای رگولاتوری نیاز دارد، در این اطلاعیه فقط به تأیید هیأت‌مدیره سایپا و مراجع ذی‌صلاح اشاره شده است.
  • عدم ارائه سند بیرونی: معمولاً در اعلام قیمت محصولات داخلی، خودروسازان مستندات و شماره نامه‌های تأییدیه از نهادهای بالاسری را ارائه می‌دهند، اما در این اطلاعیه چنین مستنداتی وجود ندارد.

دو سناریوی احتمالی در روند قیمت‌گذاری

  1. روال ثابت از ابتدا: اگر روند قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی از ابتدا به همین شکل بوده باشد، این به معنای آن است که سازمان حمایت بدون تغییر در پیشنهاد واردکنندگان، قیمت‌ها را تأیید می‌کند. در این حالت، سازمان حمایت بیشتر نقش فرمالیته‌ای داشته و فقط تأییدیه قیمت پیشنهادی واردکنندگان را صادر می‌کند. هدف سیاست‌گذار در این سناریو ممکن است القای کنترل قیمتی به مصرف‌کنندگان باشد، بدون اینکه تأثیر واقعی بر قیمت‌گذاری داشته باشد.
  2. تغییر در روال قیمت‌گذاری: در سناریوی دوم، این احتمال مطرح می‌شود که سیاست‌گذار به طور کلی قیمت خودروهای وارداتی را به واردکنندگان واگذار کرده باشد. اگرچه این سناریو ضعیف به نظر می‌رسد، زیرا در این صورت باید قیمت‌ها در نمایندگی‌ها نزدیک به قیمت بازار تعیین می‌شدند. فاصله زیاد بین قیمت کارخانه و بازار نشان‌دهنده این است که این سناریو کمترین احتمال را دارد.
فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار