در حالی که تولید ۱۰ ماهه سه خودروساز بزرگ کشور در سال جاری با کاهش ۶.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو شده است، تولید ماهانه با رشد ۱۴.۷ درصدی مواجه بوده است. علاوه بر این، آمار منتشر شده در سایت کدال نشاندهنده افزایش تولید خودروهای ناقص است. طبق گزارش ارسال شده از سوی این خودروسازان به بورس، تا پایان دی ماه، سه شرکت ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو ۷۱۹ هزار و ۳۱ دستگاه خودروی سواری تولید کردهاند. در حالی که در مدت مشابه سال ۱۴۰۲ این رقم به ۷۶۷ هزار و ۲۹۳ دستگاه میرسید، بنابراین این سه خودروساز ۴۸ هزار و ۲۶۲ دستگاه کمتر تولید کردهاند.
روند تولید خودروسازان
تولید کلی خودروسازان از ابتدای سال تا کنون همواره کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. در نیمه اول سال، مشکلاتی همچون قطعی برق و کمبود ارز بر تولید تاثیر گذاشته و وضعیت تولید را تحت تاثیر قرار داد. با این حال، در مهرماه شاهد رشد قابل توجهی در تولید خودرو بودیم، ولی این روند در آبان به حالت عادی بازگشت. سه تولیدکننده بزرگ خودرو در آبان ماه ۲۴.۲ درصد کمتر از مهر تولید داشتند.
این کاهش تولید در آبان باعث شد که باوجود رشد تولید در آذر و دی، همچنان آمار ۱۰ ماهه تولید خودرو در مقایسه با سال گذشته کاهش یابد. در آذرماه، تولید خودرو نسبت به آبان ۱۴ درصد افزایش پیدا کرد و آمار کدال نشان میدهد که در دی ماه نیز رشد ۱۴.۷ درصدی در مقایسه با آذر مشاهده شده است. با این حال، تولید دی ماه هنوز به آمار مهرماه نرسیده است.
تاثیر قیمتها بر تولید
یکی از عواملی که احتمالاً تاثیر زیادی بر رشد تولید خودرو در آذر و دی داشته، افزایش قیمت رسمی خودروها است. اصلاح قیمت کارخانهای خودرو که در اواخر آبان ماه انجام شد، ممکن است باعث شده باشد که خودروسازان در آبان تولید کمتری داشته باشند، زیرا آنها احتمالاً منتظر افزایش قیمتها بودند.
تولید خودروهای ناقص
آمار تولید خودروهای ناقص نیز یکی دیگر از نکات قابل توجه در این دوره است. بر اساس گزارش ایرانخودرو، این شرکت در سال جاری ۹ هزار و ۵۴۶ دستگاه خودروی ناقص تولید کرده است که پنج هزار و ۱۶۸ دستگاه آن در دی ماه بوده است. سایپا و پارسخودرو گزارش دقیقی درباره خودروهای ناقص خود منتشر نکردهاند.
وضعیت زیان و سود خودروسازان
یکی دیگر از دلایل احتمالی رشد تولید در دو ماه گذشته، کاهش زیان خودروسازان است. خروج خودروهای قدیمی و زیانده از خط تولید، منجر به کاهش زیانها و حتی رسیدن به سوددهی در برخی محصولات شده است. این موضوع انگیزه و توانایی تولید بیشتر را برای خودروسازان فراهم کرده است. در صورت ادامه این روند، احتمالاً تولید خودروسازان بزرگ در دو ماه آخر سال نیز با رشد همراه خواهد بود.
پیشبینی آینده
با این حال، حذف سامانه نیما و شناورسازی ارز تجاری ممکن است هزینههای تولید خودروسازان را افزایش دهد، مخصوصاً با توجه به روند افزایشی دلار که هزینه تولید در خودروسازی را بالا میبرد. به همین دلیل، باید منتظر ماند و دید که این عوامل چگونه بر روند تولید در سال جاری تاثیر خواهند گذاشت.