در حالی که بازار جهانی خودروهای تمامبرقی با رکود و کاهش تقاضا مواجه شده است، شرکت خودروسازی ولوو نیز با افت قابل توجهی در فروش ماه آوریل روبهرو شد. این شرکت سوئدی روز دوشنبه طی گزارشی رسمی اعلام کرد که در ماه آوریل سال جاری، مجموع فروش آن نسبت به دوره مشابه سال گذشته با کاهش ۱۱ درصدی همراه بوده و به رقم ۵۸ هزار و ۸۸۱ دستگاه خودرو رسیده است.
انتشار این خبر بلافاصله تأثیر منفی خود را بر بازار بورس گذاشت و موجب افت ارزش سهام ولوو شد. این در حالی است که بخش عمدهای از مالکیت شرکت ولوو کارز در اختیار شرکت چینی جیلی قرار دارد. طبق بیانیه رسمی ولوو، میزان فروش خودروهای تمامبرقی این شرکت با کاهش شدید ۳۲ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده و سهم این گروه از خودروها تنها ۲۰ درصد از مجموع فروش را تشکیل داده است.
همچنین در دستهبندی کلی خودروهای برقی، که شامل خودروهای پلاگین هیبریدی نیز میشود، افتی معادل ۱۶ درصد گزارش شده که این کاهش، سهمی ۴۵ درصدی از کل فروش شرکت را دربر میگیرد و نشاندهنده چالش جدی ولوو در بخش خودروهای دوستدار محیط زیست است.
در کنار این تحولات، فشار تعرفههای تجاری که توسط دولت آمریکا، بهویژه تحت رهبری دونالد ترامپ وضع شده، چالشهای جدیدی را برای ولوو بهوجود آورده است. این شرکت اعلام کرده که در تلاش برای کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری، همکاریهای خود با شریک چینیاش، گروه جیلی، را گسترش میدهد. هدف از این همکاری، حفظ سهم بازار ولوو در ایالات متحده، بهویژه در میان مصرفکنندگانی است که هنوز به خودروهای هیبریدی و مدلهای دارای موتورهای احتراقی علاقهمند هستند.
علاوه بر بازار آمریکا، ولوو در پی آن است تا در بازار چین نیز با رقبای داخلی که بهطور فزایندهای خودروهای برقی مقرونبهصرفه تولید میکنند، رقابت کند. این در حالی است که خودروسازان اروپایی همچون ولوو، برای حفظ جایگاه خود در بازار جهانی نیازمند بازنگری در استراتژیهای تولید، قیمتگذاری و فناوریهای نوین هستند.