بازار؛ گروه خودرو: سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به تازگی خبری هرچند تکراری را با عنوان ممنوعیت ورود کامیونهای ایرانی به اروپا به دلیل عدم نوسازی را منتشر کرده است. خبری که شاید بتواند فریاد بخش حمل و نقل جادهای در خصوص ایجاد شرایطی برای نوسازی را به گوش مسولان برساند. شرایط کامیونهای کشور از نظر سن کارکرد مرزهای فرسودگی را نیز رد کرده است، متاسفانه تیراژ داخل خودروسازان نیز به اندازهای کافی قابلیت نوسازی این ناوگان را ندارد. از سوی نیز واردات کامیونها حتی در نمونه سه سال کارکرده هم با چالشهای همراه بوده است. تمام این عوامل دست به دست هم داده که نه تنها ظرفیت حمل و نقل با چالش همراه شود، بلکه هزینه حمل کالاها نیز افزایش چشمگیر یابد.
حدود ۴۰ سال هست که نوسازی صورت نگرفته و فقط کامیون به سیستم اضافه شده است. از سوی ناوگان چینی که به نوعی مدلهای جدیدتر هست، از نظر کیفیت هیچ اعتمادی نمیتوان به آن داشت. بنابراین هیچ اتفاق تازهای در این رابطه رخ نداده است
سهم پایین حمل و نقل بین المللی کشور
دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور با اظهار نظر در خصوص ممنوعیت ورود کامیونهای داخلی به اروپا، گفت: یک کامیون براساس ضوابط و شرایطی مشمول فعالیت در حمل و نقل بین المللی میشود. وقتی که متوسط سن ناوگان موجود در کشور بسیار بالا است، قاعدتا ناوگان مشمول فعالیت بین المللی دچار کاهش آمار میشوند. به بیانی بهتر براساس سن آنها شرایط طوری میشود که امکان فعالیت ندارند. حدود ۴۰ سال هست که نوسازی صورت نگرفته و فقط کامیون به سیستم اضافه شده است. از سوی ناوگان چینی که به نوعی مدلهای جدیدتر هست، از نظر کیفیت هیچ اعتمادی نمیتوان به آن داشت. بنابراین هیچ اتفاق تازهای در این رابطه رخ نداده است.
احمد کریمی با اشاره به عدم نوسازی ناوگان حمل ونقل جادهای، افزود: در بخش صادرات و واردات اگر از ظرفیتهای موجود در کشور استفاده کنیم، هم زمینه لازم جهت ارز آوری را فراهم و هم به افزایش اشتغالزایی کمک خواهد شد. بی تدبیری در این برنامه سبب شده که از ظرفیت ناوگان حمل و نقل جادهای در بخش بین الملل استفاده نکنیم. بنابراین خبر منتشر شده یک خبر جدید نبوده و سالها است این موضوع وجود دارد. علیرغم اینکه از نظر جغرافیایی در بهترین موقعیت قرار و می توانیم حلقه ارتباط با بسیاری از کشورهای اروپایی باشیم، متاسفانه به دلیل عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای سهم پایینی داریم.
دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور در پاسخ به سوال خبرنگار بازار که تعدادی کامیون از ارمنستان قرار است به کشور وارد شود، توضیح داد: تعدادی کامیون با پلاک کشورهای دیگر به داخل کشور میآیند که با این موضوع مشکل داریم. ناوگان حمل و نقل جادهای مشمول قانون بند ۳ ماده احکام دائمی برنامه های کشور هستند. هدف از واردات این ناوگان به کشور استفاده حمل بار از آنها است، این در حالی است که ظرفیت داخلی برای این موضوع موجود و مخالف این موضوع هستیم. همچنین باید گفت ناوگانی که از سایر کشورها به داخل کشور راه مییابند، در کشور با یک فرآیند طولانی پلاک میشوند.
کامیونهای مدل پایین موجود در کشور میتوانند برای حمل بار به کشورهایی مانند ترکیه، گرجستان و ارمنستان فرستاده شوند. اما خودروهای با سن بیشتر از ده سال از کشور بلغارستان به عنوان دروازه اروپا، به این قاره راه نمییابند
چه کامیونهایی از کشور به اروپا میروند؟
عضو هیات مدیره کانون رانندگان کشور با اشاره به این موضوع که بخشی از ناوگان حمل و نقل جادهای اجازه ورود به اروپا را دارند، گفت: کامیونهای مدل پایین موجود در کشور میتوانند برای حمل بار به کشورهای مانند ترکیه، گرجستان و ارمنستان فرستاده شوند. اما خودروهای با سن بیشتر از ده سال از کشور بلغارستان به عنوان دروازه اروپا، به این قاره راه نمییابند.
علی اصغر میرزا زاده در پاسخ به سوال خبرنگار بازار که چه برندهای از کامیونها از کشور به اروپا میروند، توضیح داد: معمولا کامیون های ولوو مدل اف هاچ در سریهای ۵۰۰ و ۴۸۰، مرسدس بنز آکتروس در سری ۱۸۴۳ و ۱۸۴۴، نهایتا نیز تعدادی اندک ایویکو استرالیس به جادههای اروپا راه مییابند.
وی با اشاره به پرداخت عوارض کامیونها موجود در داخل کشور زمان تردد در اتوبانهای اروپا، افزود: اگر زمان تردد یک کامیون در اتوبانهای اروپا سطح استاندارد آلایندگی آن بالاتر و به روز تر باشد، عوارض پرداختی برای این ناوگان کم میشود. به بیانی بهتر هرچه سطح استاندارد آلایندگی بالاتر، پرداخت عوارضی کمتر خواهد شد. همچنین باید اشاره داشت اتریش کشور فوق سختگیرانه برای ورود کامیونها است، در این کشور کشندههای که دارای واژه L هستند، اجازه تردد در شب را دارند. گفتنی است که در اروپا ممنوعیت تردد کامیون در شهر مانند داخل کشور وجود ندارد.