سيدمحمدرضا آل هاشم در گفتوگو با خبرنگار قطعات خودرو در اينباره توضيح داد: مهمتر از همه، آگاهسازی مشتریان از کالاهای بیکیفیت و بینام و نشان است. باید مشتریان را تشویق به خرید کالاهای دارای نشان استاندارد کرد. همچنين از آنها خواست کالاهای درخواستی را با استانداردها انطباق دهند و در صورت انطباق نداشتن، آنها را به سازمان استاندارد یا سازمانهای ذیربط معرفي کنند.
او ادامه داد: نکته بعدی اين است كه پيش از ورود کالاهای وارداتی به بازار باید تمهیداتی اندیشید. بهطور مثال، ایجاد محدودیتهایی در هنگام ثبت سفارش با انجام بازرسیهای مکرر و نمونهبرداریهای صحیح از قطعات هنگام ورود ميتواند انجام شود. در اين راستا، اتحادیه باید با گمرکات و وزارت صمت تعامل بیشتری داشته باشد.
توجه به آموزش برای رونق كسب و كار
اين عضو اتحاديه لوازم يدكي خودرو همچنين آموزش و آگاهیبخشی را يکی از عوامل موثر در پیشرفت و ارتقاي دانست و گفت: اگر آموزش بهصورت صحیح و کافی انجام شود، میتواند به بهبود و اثربخشی در کسب و کارها كمك کند.
وي اظهار كرد: برگزاری دورههای آموزشی موثر و فراهم کردن بستر یادگیری برای بهبود کسب و کار و فروش در صنف قطعات یدکی میتواند بسیار اهمیت داشته باشد. دورههایی مانند اصول و فنون مذاکره – تکنیکهای فروش -، روشهای موثر ارتباط با مشتریان، روش تحقیق و نیازسنجی بازار و همچنین دورههای بازاریابی بینالمللی امور بازرگانی و ثبت سفارش، تکنیکهای کنترل موجودی و حسابداری مالی و انبارداری میتوانند حوزه علاقه بسیاری از فعالان این صنف باشند. اين حوزهها میتوانند در فعالیت اعضا به کار گرفته شوند و موجب رونق کسب و کار شوند.
آل هاشم در ادامه بيان كرد: دورههای آموزشی آنلاین و دورههای سختافزاري و نرمافزاری نیز میتوانند برای تسریع و بهبود فعالیتها مثمرثمر باشند. بنابراين یکی از مهمترین فعالیتهای اتحادیه باید تمرکز بر امور آموزشی و آگاهیبخشی باشد. در اين راستا میتوان از طریق بستن قرارداد با موسسات و آموزشگاهها برای برگزاری کلاسها و دورههای آموزشی مورد نیاز و همچنین ارائه گواهینامههای مربوط به شرکتکنندگان با هدف ایجاد انگیزش برای شرکت در این دورهها اقدام کرد. حتی میتوان از افراد تحصیلکرده، آگاه و باتجربه فعال در صنف نیز در زمینه آموزش و تدریس بهره گرفت تا هم در فعالان اين حوزه انگیزه ایجاد کند و هم در هزینهها صرفهجویی شود.
او افزود: انتشار مقالهها در ژورنالها و مجلههای قطعات یدکی و همچنین ارائه فیلمهای آموزشی و کاربردی در حوزههای مختلف مانند قوانین و مقررات دولتی مربوط به حوزه خرید و فروش لوازم یدکی، بهبود ارتباط اجتماعی، روانشناسی فروشنده و خریدار، حقوق فروشنده و مشتری در قانون کار میتوانند به آگاهی همکاران بیفزایند.
حمایت از تولید داخل بهعنوان یک سرمایه ملی
آل هاشم با تاكيد بر اينكه باید در راستای حمایت از تولید داخلي با کیفیت قدم برداشت، گفت: ایجاد تعامل و مشارکت صنف قطعات یدکی بهعنوان توزیعکننده با تولیدکنندگان برای شناسایی نیازهای مشتریان و تلاش در تامین و رفع نیازهای آنها و همچنین انتقال ديدگاه مشتریان به تولیدکنندگان بايد انجام شود.
او اظهار كرد: اتحادیه باید با ایجاد روابط و تعامل با سازمانهای مختلف از جمله اتاق بازرگانی، سازمان استاندارد و بازرسی گمرکات، وزارت صمت و اداره مالیاتی برای حمایت از تولیدکنندگان و توزیعکنندگان قدم بردارد، چون صنف قطعات یدکی بهعنوان موثرترین توزیعکننده قطعات در بازار نسبت به مشکلات و نیازهای مشتریان آگاه است.
اين عضو اتحاديه لوازم يدكي خودرو اضافه كرد: اتحادیه باید از جنبههای مختلف از جمله امور مالیاتی، امور بینالملل، امور حقوقی، امور اخلاقی و حرفهای، اصناف را بیشتر حمایت کند تا زمینه برای فعالیت و انگیزش بیشتر فراهم شود. در این صورت، اتحادیه میتواند عملکرد بهتری داشته باشد و کسب و کارها رونق میگیرد.
رفع اختلافهای صنفی با تشکیل کارگروههای تخصصی
آل هاشم با اشاره به اينكه اكنون بیشتر پروندهها قبل از ارجاع به دادگستری در شورای حل اختلاف رسیدگی و ۸۰ درصد پروندهها در شورای حل اختلاف حل و فصل میشوند، گفت: اتحادیه میتواند با داشتن اشراف کامل به مشکلات صنف در حوزههای مختلف کسبه در بازار، اقدام به حل اختلافهاي حقوقی قبل از ارجاع به قوه قضاییه یا شورای حل اختلاف كند.
وي توضيح داد: با توجه به طولانی بودن پروژه رسیدگی و پشت سر گذاشتن همه فرآیندهای زمانبر میتوان در اتحادیه سریعتر بهصورت کدخدامنشی به اختلافها رسيدگي كرد. براي اين كار ميتوان از کارگروه تخصصی با حضو افراد با نفوذ و عادل و حقوقدان که پتانسیل آن در صنف ما وجود دارد، استفاده کرد و اقدام به حل مشکلات اعضای صنف کرد. حتی اگر مشکلات دو طرف حل نشد، اعضا میتوانند با راهنمایی و مشاورههای مناسب از طریق وکیل حقوقی اتحادیه، آگاهانهتر برای اقدام به حوزههای قضایی مراجعه کنند.