نایب رئیس سندیکای قطعهسازان موتورسیکلت – حبيبالله محمودان – كه حدود ۳۰ سال است در كار توليد قطعات موتورسیکلت است، در گفتوگو با خبرنگار قطعات خودرو اظهار كرد: ما پيش از ورود به كار توليد، واردکننده قطعات موتورسیکلت بودیم. از همان زمان من به این فکر میکردم که ساخت این قطعات در داخل کشور امکانپذیر است و علاقهمند شدم که به تولید قطعات در کشور بپردازم.
او ادامه داد: ما اكنون بیشتر قطعات پلاستیکی و قطعاتی که بهصورت مجموعه فلز هم داشته باشد، تولید میکنیم. بیشتر کار ما تولید چراغ موتورسیکلت است. ما این قطعات را بیشتر در اختیار کارخانهها قرار میدهیم.
هشتاد درصد مواد اوليه در كشور وجود دارد
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر قطعات خود را به حدود شش کارخانه میفرستیم، اظهار كرد: ۸۰ درصد مواد اولیه تولید این قطعات در داخل کشور وجود دارد، ۲۰ درصد بقیه وارداتی است. ما مواد اوليه را از بازار میخریم و توان خرید این مواد را از بورس نداریم. چون بورس کمتر از ۱۰ تن مواد اولیه را نمیفروشد و نقدینگی براي خرید اين مقدار نداریم. خرید ما از بازار حدود یک تن است.
محمودان با تاكيد بر اينكه قیمت مواد اولیه ثبات ندارد، گفت: مشکل برنامهریزی و مدیریتی در واحدهای پتروشیمی و واحدهای تولید ورقهای فولادی، مسي، آلومینیومي و … وجود دارد.
مديران مياني مشكلسازند
او توضيح داد: در زمينه توليد، مشکل تکنیکی نیست، مشکل از مدیران میانی و کارشناسان و مدیراني است که در این واحدها غیرقابل تعویض هستند. آنها همکاری و فداکاری لازم را ندارند و اصلاً برنامهریزی نمیکنند، یکباره واحدی را میخوابانند. بعد میگویند ما نمیتوانیم قطعات را تحويل دهیم. البته آنها بازار را به نوعی خودشان مدیریت میکنند و قیمتها را بالا یا پایین میبرند.
نایب رئیس سندیکای قطعهسازان موتورسیکلت معتقد است: واحدهای تولیدی و مصرفکنندگان، صداقت دارند و برای کشور فداکاری میکنند. اما متاسفانه تعدادی از مدیران میانی و کارشناسانی در ساختار مدیریتی کشور هستند که با دولت و ملت هماهنگ نیستند. کاری هم نمیشود کرد.
او ادامه داد: اينگونه مديران مثلاً نامهاي می نویسند مبنی بر اینکه «برای تعمیر و نگهداری اقدام شود» ولی میدانند آن نامه را کجا بفرستند که اقدامی نشود. بعد که آن واحد دچار مشکل میشود، سراغ مدیر میروند که چرا اینطوری شده و او پاسخ میدهد که من نامه را نوشتهام! در حالی که اگر این مدیر دلسوز باشد، نمیگذارد که خط تولید و خط تامین مواد اولیه برای کشور که اکنون برای کشور ضروری است، بخوابد.
كيفيت قطعات هنوز پايين نيامده است
محمودان در پاسخ به اين پرسش كه آيا كيفيت قطعات توليدي هم پايين آمده است، گفت: کیفیت قطعات هنوز پایین نیامده است. ولی اگر این روند ادامه پیدا کند، اولاً نوسان قیمتی ایجاد میشود و تولیدکننده نمیفهمد که قیمت تمامشده كالا چقدر است. در مرحله بعد نيز اطمینان به آینده کم میشود و توليدكننده مدام به این فکر میکند که باید بیشتر بخرد مبادا کالا گران شود. این کار هم به نقدینگی بسیار زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، از نوآوری در قطعاتی که میسازد باز میماند و دغدغه اصلیاش تامین مواد اولیه میشود.
بخش خصوصي مسئولانهتر عمل ميكند
وي با اعتقاد به اينكه بخش خصوصی خیلی مسئولانهتر عمل میکند، بيان كرد: واحدهایی که لوازم خانگی یا موتورسیکلت تولید میکنند، اگر کسری قطعه داشته باشند زمین و زمان را به هم میزنند تا آن مشکل را حل کنند. اما واحدی به بزرگی فولاد مبارکه یا پتروشیمیها یکباره بهخاطر کاری ساده، مجبورند دستگاه را بخوابانند یا برق را بهانه میکنند. من اینها را بهانه میبینم و این آدمها را همراه با مردم نمیدانم. در حالي كه این موضوع باید فرا سیاستی باشد.
نایب رئیس سندیکای قطعهسازان موتورسیکلت تاكيد كرد: ما نباید اسیر سیاستهای دوگانه کشور شویم. متاسفانه پیکره مدیران میانی را هم بهسادگی نمیتوان عوض کرد. خیلی از این افراد در خود وزارتخانهها ابقا شدهاند. اکنون تیم همراه وزیر، همفکر او نیست. ما در این سالها نتوانستهایم مدیران میانی را با ساختار منافع ملی همراه کنیم.