جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

يك توليدكننده لنت: با قيمت‌گذاري دستوري بايد فاتحه كالا را خواند/قيمت مواد اوليه بايد ثابت باشد

قطعات خودرو: ابوالفضل شاه‌محمدی – مدير فروش شرکت برین‌ساز – معتقد است: قیمت‌گذاری دستوري براي هر کالایی كه انجام شود، از خودرو تا تخم‌مرغ، باید فاتحه آن کالا را خواند.

ابوالفضل شاه‌محمدی كه در كار توليد لنت ترمز برای ماشین‌های سواری و تجاری است در گفت‌وگو با خبرنگار قطعات خودرو، اظهار كرد: وقتي قیمت‌گذاری انجام مي‌شود، مثلاً مي‌گويند لنت ترمز را 100 هزار تومان بفرشيد. در اين صورت، توليد لنت برای من دیگر جذابیت ندارد و تولید را متوقف می‌کنم. چون من باید حاشیه سود داشته باشم. اگر یک مرجع مي‌خواهد قیمت‌گذاری کند، باید روی مواد اولیه هم قیمت بگذارد. نباید اين‌گونه باشد که به من بگویند لنت را 100 هزار تومان بفروش، ولی قیمت فولاد مبارکه آزاد باشد و در بورس تعیین شود!

قيمت مواد اوليه بايد ثابت باشد

او ادامه داد: قیمت لوازم یدکی خودرو، یک معلول است، علت آن در مواد اولیه و نرخ ارز است. اگر قيمت آن‌ها ثبات داشته باشد، قیمت کالای نهایی هم با ثبات خواهد بود.

وي با بيان اين‌كه لنت یک بازار رقابتی دارد و ما برای آن‌که قیمت از دست‌مان درنیاید نمی‌گذاریم قیمت‌های بالا و بدون محاسبه حاشیه سود منصفانه داده شوند، گفت: اکنون حدود 126 لنت‌ساز با پروانه در کشور فعالیت می‌کنند. لنت‌هاي خارجی را هم داریم. من نمی‌توانم در چنین بازار رقابتی‌اي حاشیه سود نامتعادل داشته باشم. در آن صورت، لنت من فروش نمی‌رود. بنابراین در این بازار، قیمت‌گذاری موضوعیت ندارد.

شاه‌محمدی همچنين تاكيد كرد: اگر می‌خواهند قیمت ثابت باشد و مردم راضی باشند، بايد قیمت مواد اولیه را ثابت کنند.

او با بيان اين‌كه نوسان قیمت مواد اولیه مشکل‌ساز است، گفت: اكنون قيمت مواد داخلی مانند فولاد و پتروشیمی نوسان دارد. این‌که سر نخ کجاست که شرکت بزرگي مانند فولاد مبارکه اصفهان آنقدر نوسان دارد، نمی‌دانم. اكنون 80 درصد نقدینگی ما به این سمت می‌رود و اين، ما را اذیت می‌کند. چون بايد پول آهن را یک یا دو ماه زودتر به حساب شرکت‌های بزرگ بریزیم، اما محصول نهایی ما به‌دلیل رکودی که در بازار هست در مدت سه يا چهار ماه به فروش می‌رسد. در این مدت، جنسی را که خودمان مثلاً 1200 تومان فروخته‌ایم، باید 2000 تومان بخریم.

شاه‌محمدی با اشاره به اين‌كه ما عضو انجمن لنت‌سازان هستیم، گفت: تمركز ما در انجمن، روی مواد اولیه، واردات و قیمت ارز است. اعضای اتحادیه لوازم یدکی از مشتری‌های ما هستند و ما دائم با هم در تماس هستیم و با همدیگر تعامل می‌کنیم. همه ما در یک جبهه هستیم. بخشی از مشکلات را اتحادیه‌ها و انجمن‌ها می‌توانند حل کنند. مثلاً این فرهنگ جا افتاده كه جنس خارجی بهتر است. در صورتی که اکنون 99 درصد اجناسی که اسم خارجی در بازار هست، یا داخلی‌اند و با برند خارجی در بازار به فروش می‌رسند یا قاچاق هستند که هیچ نظارتی روی آن‌ها نیست.

اين توليدكننده لنت ترمز همچنين اظهار كرد: یک زمانی، تولید داخلي ضعیف بود و جنس خارجی بهتر بود. ولی حالا این‌گونه نیست. ما در شرکت خودمان دستگاه‌ها را كه درجه يك و به‌روز هستند، از خارج وارد کرده‌ایم. مواد اولیه را وارد می‌کنیم و حتی قالب‌هاي‌مان را خارج از کشور ساخته‌اند. مشاور ما هم چینی است. قطعاً جنس من، کیفیتی کمتر از جنس چینی ندارد. به علاوه این‌که من روی اجناس گارانتی می‌دهم. همچنين هزینه‌های تولید در داخل کشور خیلی کمتر از آن است که جنسی از چین وارد شود.

او ادامه داد: در ذهن مردم جا افتاده که جنس ارزان، کیفیت پایینی دارد و شاید یکی از کارهایی که اتحادیه بتواند کمک کند، این است که این ذهنیت‌ها را عوض کند.

مكانيك‌ها صلاحيت فروش قطعه را ندارند

شاه‌محمدی درباره اين‌كه برخي مكانيك‌ها در مغازه خود لوازم يدكي را به مشتري پيشنهاد مي‌دهند و مي‌فروشند، گفت: شرکت ما با مکانیک‌ها مراوده مالی ندارد. مکانیک‌ها صلاحیت خرید و فروش قطعات را ندارند. ما خرده‌فروشی نمی‌کنیم. به همين دليل، مکانیک‌ها توان مالی ندارند که با ما کار کنند. کسی که با مکانیك کار می‌کند شرکت ضعیفي است. شرکت‌های بزرگ و قوی با مکانیک‌ها کار نمی‌کنند.

وي با اعتقاد به اين‌كه 99 درصد مکانیک‌ها آموزش درست ندیده‌اند و بیشتر از طریق استاد – شاگردی وارد كار شده‌اند، اظهار كرد: اگر من به مكانيك‌ها جنس بدهم، اطلاعات غلط به مشتری می‌دهند كه باعث می‌شود، جنس من خراب شود. بنابراین من هیچ‌وقت جنس حساسی مانند لنت ترمز را به مکانیک نمی‌دهم. من با عمده‌فروش‌ها و بنکداران بازار کار می‌کنم تا سلسله‌مراتب بازار طی شود. من لنت خود را به عمده‌فروش می‌دهم، او به پخش‌کننده می‌فروشد، پخش‌کننده به مغازه‌ها می‌دهد. حالا ممكن است فروشگاهی در یک محل با 10 مکانیك کار کند.

او با تاكيد بر اين‌كه من کاملاً با این مخالفم که مکانیک وارد خرید و فروش لوازم یدکی شود، گفت: مانند بازار لوازم بهداشتی که هیچ دکتری دارو را نمی‌فروشد و در نهایت، پیشنهاد می‌دهد که دارو از فلان داروخانه تهیه شود. پخش‌کننده دارو نيز داروی خود را به پزشکان نمی‌فروشد.

شاه‌محمدی افزود: برخی تولیدکننده‌های خرده‌پا که می‌خواهند به بازار وارد شوند با مکانیک‌ها کار می‌کنند که کار اشتباهی است.

استفاده از مواد وارداتي براي بالا بردن كيفيت لنت

اين توليدكننده لنت ترمز درباره كار خودش نيز توضيح داد: حدود 18 قلم ماده اولیه براي توليد لنت نیاز دارد که حدود چهار قلم از آن‌ها وارداتی است و بقیه در داخل کشور وجود دارند. آن چهار قلم را هم می‌توان با مواد داخلی جایگزین کرد. اما وقتي بحث کیفیت مطرح است، می‌توان برای افزایش کیفیت، از آن چهار قلم مواد اولیه وارداتی استفاده کرد.

او ادامه داد: بسياري از تولیدکنندگان، از آن مواد استفاده نمی‌کنند و مشکلی هم ندارند. اما کیفیت برای ما مهم است و می‌خواهیم با اجناس وارداتی رقابت کنیم. به همين دليل، از این مواد استفاده می‌کنیم. اكنون كه واردات لنت محدود شده است ما از مواد اولیه وارداتی استفاده کنیم تا بتوانیم کیفیت لنت‌هاي خود را بالا نگه داریم.

شاه‌محمدی توضيح داد: لنت دو جنبه کیفی دارد؛ یکی ایمنی و یکی دیگر راحتی. از نظر ایمنی اگر از آن مواد وارداتی استفاده نشود، مشکلی پیش نمی‌آید، چون بيشتر لنت‌ها استاندارد را دارند، یعنی چه مواد ایرانی استفاده شود و چه مواد وارداتی، اگر لنت استانداردها را رعایت کند، ایمن است. در بحث راحتی، مثلاً 99 درصد ایرانی‌ها روی صدای لنت حساس هستند، اما برای این‌که راحتی را تأمین کنیم، مجبوریم از مواد وارداتی استفاده کنیم تا لنت هم ایمن باشد و هم راحت و صدا هم ندهد.

او در پاسخ به اين پرسش كه لنتی که صدا می‌دهد ایمن است؟ گفت: بله. مترو و اتوبوس هم صدا می‌دهند و نمی‌شود لنت صدا ندهد. چون وقتی دو جسم سخت به هم ساییده می‌شود صدا می‌دهد. ایمنی همیشه باید در اولویت اول باشد. در تمام دنیا همین‌گونه است و نمی‌بینید قطارها در کشورهای خارجی صدا ندهند. متاسفانه در ایران به‌خاطر بازار ما، بحث صدا را بالاتر از ایمنی قرار داده‌اند. در صورتی که حتی اگر به ماشین‌های وارداتی هم نگاه کنید در ترافیک صدا می‌دهند. ولی چون اتاق آن‌ها آب‌بندی شده، صدا را نمي‌شنوند. البته چون حساسیت مشتری برای ما مهم است، ما هم ایمنی را رعایت می‌کنیم و هم راحتی را.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار