قطعه نیوز: حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار قطعات خودرو در گمرکات و بنادر دپو شده است و تقریبا به همین میزان نیز لوازم یدکی در این مبادی موجود است. مقصر ماندگاری این کالاها در گمرکات چه کسانی هستند؟ اگرچه دپوی کالا در سال های اخیر به یکی از چالش های مهم تبدیل شده اما در این گزارش تمرکز بر گروه قطعات خودرو و لوازم یدکی است.
به گزارش قطعه نیوز: یک منبع آگاه به قطعه نیوز گفته است: « ارزش قطعات خودرو موجود در گمرکات و بنادر به ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار می رسد. این آمار به جز مواد اولیه قطعه سازی و خودروسازی است که در این مبادی مانده اند.».
چه تعداد قطعه خودرو در گمرک مانده است؟
البته به صورت کلی قطعاتی که به گمرکات وارد می شوند را می توان به سه گروه تقسیم کرد. نخست قطعاتی که خودروسازان بزرگ نسبت به وارد کردن آنها اقدام میکنند و CKD محسوب می شوند. این قطعات به صورت پارت به پارت وارد گمرکات می شوند. ارزش آنها حدود 300 تا 400 میلیون دلار برآورد می شود. اما ماندگاری این کالاها در گمرکات کم است. اگر قطعه ای در این گروه با معطلی در ترخیص روبرو شود به دلیل تاخیر در تخصیص و تامین ارز است. البته این دسته از قطعات مشمول ترخیص 90 درصدی نیز هستند و صاحبان کالا می توانند تا 90 درصد قطعات خود را به این شیوه ترخیص کرده و پس از مدت تعیین شده کد رهگیری را به گمرکات ارائه دهند.
دومین گروه، قطعاتی هستند که قطعه سازان بزرگی وارد می کنند و طرف حساب آنها نیز خودروسازانند. این قطعات نیز ارزشی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار دارند و معمولا اگر مشکلی در تخصیص و تامین ارز نداشته باشند ماندگاری کمی در گمرکات دارند. گفتنی است که قطعاتی که مستقیما مربوط به خودروسازان باشد یا طرف حساب آنها خودروسازان باشند، معمولا ظرف سه ماه از گمرکات ترخیص می شوند.
گروه سوم را لوازم یدکی تشکیل می دهد. ارزش لوازم یدکی مانده در گمرکات ۲۰۰ میلیون دلار است. این قطعات معمولا از سوی افراد وارد می شود و ماندگاری بیشتری در گمرکات دارند. آنها در گروه ۲۶ کالایی قرار گرفته اند.
مقصران دپوی قطعات در کالا
برخی اعتقاد دارند که دو گروه در این رسوب مقصر هستند. آنها بر این باورند که سیستم ها و بوروکراسی های موجود در زمینه تخصیص و تامین ارز مسیر ترخیص قطعات مسدود کرده است. علاوه بر این، مجوزهای لازم برای ورود قطعات نیز زمان بر است و این موضوع می تواند موجب تاخیر در ترخیص قطعات خودرو شود. اما بعضاً گروه از واردکنندگان قطعه نیز در این رسوب دخالت دارند به نحوی که تعمداً در ترخیص کالای خود تعلل می کنند تا نوسانات بازار را به نفع خود تمام کنند. معمولا در این شرایط با توجه به تقاضای بازار، عرضه کم می شود و بدیهی است که افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت.
یک منبع آگاه دیگر گفته است که معمولا قطعه سازان یا واردکنندگان بزرگ نیز در واردات خود بیش اظهاری، کم اظهاری و .. را هم دارند و حتی در فروش قطعات به خودروسازان از سیاست های خاصی استفاده میکنند.
در خصوص لوازم یدکی دپو شده، معمولا صاحبان کالا تمایل به ترخیص کالای خود دارند اما تخصیص و تامین ارز آنها با تاخیر اتفاق می افتد. آنها همچنین به دلیل ضرورت دریافت همه مجوزهای قانونی مانند استاندارد، برای ترخیص کالای خود با مشکل مواجه می شوند.
به صورت کلی در ترخیص لوازم یدکی خودرو سه مسئله عمده وجود دارد:
- ۲۰ درصد صاحبان کالا تمایلی به ترخیص کالای خود از گمرکات ندارند.
- بخش عمده مشکلات این کالاها در گمرکات، تخصیص و تامین ارز و اخذ و ارائه مجوزهای قانونی علی الخصوص مجوز استاندارد است.
- بخش قابل توجهی از لوازم یدکی در اولویت ترخیص ۹۰ درصدی قرار نگرفته است و تا زمان دریافت کد رهگیری، کالا باید در گمرکات بماند.
معمولا کالاهایی که مدت زمان طولانی در گمرکات مانده اند به سازمان اموال تملیکی تحویل داده می شود. اگر سری به انبارهای عمومی اموال تملیکی بزنید می توانید حجم این قطعات را ببینید. بنابراین نمی توان گفت که دقیقا دپوی قطعات خودرو مربوط به چه سالی است.